Sigma 150-500mm kalibratie..

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Sigma 150-500mm kalibratie..

Berichtdoor Matthijs » za nov 07 2015 3:00 pm

Hallo,

Omdat ik een tijdje vogels fotografeer heb ik de Sigma 150-500mm aangeschaft (dik 1 jaar geleden.) en daar heb ik met veel plezier mee gefotografeerd. Maar in de begin van de zomervakantie is het zoommechanisme van het objectief defect geweest, ik heb het toen naar Camtech opgestuurd en is gerepareerd. Maar sinds dien heb ik geen hele scherpe foto's kunnen maken. Zelfs niet met mijn nieuwe D7100 en ook niet met m'n D300s. Daarom heb ik hem laten kalibreren maar dat heeft vrij weinig tot niets opgeleverd. Hij is er zelfs iets op achteruit gegaan. Ik kan nu echt geen fatsoenlijke foto meer maken, met welke instellingen dan ook. Diafragmeren had geen zin, iets uitzoomen had ook geen nut... Ik weet het echt niet meer..... :(
De persoon bij wie ik hem heb laten kalibreren had ook gezegd dat het objectief een flinke afwijking had, hij heeft hem op 150/300mm afgesteld. Persoonlijk had ik liever 400/500mm gehad. Daarom ga ik nog even terug bellen.

Maar nu is ook nog de vraag: hoe komt hij aan die afwijking?
Dat kan zijn dat ik gewoon ongeluk had en net het verkeerde model heb gekocht maar.. het kan ook aan de reparatie liggen zei die man.

Wat moet ik nu doen?

Alvast hartelijk dank!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-500mm kalibratie..

Berichtdoor yzf1kr » za nov 07 2015 3:02 pm

Ik zou eerst eens contact opnemen met Camtech of er naar toe gaan.
Lijkt mij ook dat er bij de reparatie iets niet netjes is terug gezet.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Sigma 150-500mm kalibratie..

Berichtdoor Matthijs » za nov 07 2015 3:09 pm

Dank! :thumbup:
Dus niet nog ééns een keer laten kalibreren?

Dan nog een vraagje:
De camera's (D7100 & D300s) zijn nu afgesteld op de Sigma, kan het dan zo zijn dat ik met andere objectieven geen scherpe foto's kan maken?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-500mm kalibratie..

Berichtdoor evelakes » za nov 07 2015 5:14 pm

Even terzijde zit er speling op de zoom buis , kun je hem op 500 mm licht op en neer bewegen, bij de 150-500 mm komt het wel eens voor dat die hangt hierdoor
krijg je onscherpe beelden de mijne heeft er niet zoveel last van maar merk wel als ik hem ondersteun op 500 mm de lens scherpere resultaten geeft.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-500mm kalibratie..

Berichtdoor ATOR » za nov 07 2015 5:25 pm

Je kunt alleen de Auto-Focus kalibreren, dus als de scherpte op de verkeerde plek ligt bij AF dan kun je daar (zelf) wat aan doen. Als de algehele scherpte het laat afweten en minder is dan voor de reparatie dan is er iets mis en moet je terug naar de reparateur. Het zou kunnen dat er een lens element scheef terug ingezet is of zoiets.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-500mm kalibratie..

Berichtdoor Matthijs » za nov 07 2015 5:31 pm

evelakes schreef:Even terzijde zit er speling op de zoom buis , kun je hem op 500 mm licht op en neer bewegen, bij de 150-500 mm komt het wel eens voor dat die hangt hierdoor
krijg je onscherpe beelden de mijne heeft er niet zoveel last van maar merk wel als ik hem ondersteun op 500 mm de lens scherpere resultaten geeft.


Thanks! Nog nooit op gelet, houd ik in de gaten!

ATOR schreef:Je kunt alleen de Auto-Focus kalibreren, dus als de scherpte op de verkeerde plek ligt bij AF dan kun je daar (zelf) wat aan doen. Als de algehele scherpte het laat afweten en minder is dan voor de reparatie dan is er iets mis en moet je terug naar de reparateur. Het zou kunnen dat er een lens element scheef terug ingezet is of zoiets.


Ook bedankt ATOR!
Volgende week ga ik samen met de de man wie mijn body's+Sigma heeft gekalibreerd er samen naar kijken wat ik (eventueel) fout doe.

De foto's die ik van de week heb gemaakt missen zoveel detail en scherpte dat er toch echt iets mis gegaan. Bij het kalibreren of repareren. :)

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten