Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor ben42 » ma jun 27 2016 10:41 pm

De vraag is hypothetisch, voor mensen die daar niet van houden, gelieve deze draad over te slaan.

Stel je mag 1 lens meenemen op vakantie en deze heeft precies 10 maal zoom.
Welke zoomafstand zou je dan kiezen. (Dit is de enige lens die je dan mag meenemen).
De keuze is niet beperkt door wat beschikbaar is of door techniek, zo lang het maar een 10 maal zoom is.
Dus een 18-180 is een mogelijkheid, een 30-300 is een mogelijkheid.
Maar een 100-1000 of een 500-5000 of zelfs een 1-10 mag voor mij ook.

Omdat de meeste mensen hier een DX camera hebben, graag een antwoord voor een DX camera.
Ga er vanuit dat de kwaliteit van de lenzen onderling gelijk is. Maar grote, gewicht en lichtsterkte worden wel bepaald door de brandpuntafstand.
Ook VR is eventueel aanwezig, maar dan ook volgens de huidige techniek.
(Ga eventueel uit van je eigen vakanties en je eigen camera).

Welke 10 X zoom zou je kiezen ?

Vriendelijke groet
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor John'47 » ma jun 27 2016 10:52 pm

Ik gebruik een FX en zou daarop 14-140 kiezen. Vertaald naar Dx zou dat 9,5-95 betekenen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 27 2016 11:08 pm

Beste Ben,
Leuke vraag, maar ik ben van mening dat deze in de koffiehoek beter staat.
Je vergeet enkele argumenten:
Velen prefereren FX en
velen willen niet dood gevonden worden met een 10x zoomlens.
Mocht je toch een serieuze zoomlens voor DX willen, probeer dan te filteren op
-merk eq Nikon
-prijs gt E1000
Dan kom je uit op lenzen als de 17-55 2.8 of de recentere 16-80mm.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor ben42 » ma jun 27 2016 11:52 pm

John, dank je wel voor je antwoord.
Als ik je range een klein beetje schuif (naar 8-80 DX) dekt dit voor mij voor de laatste 2 jaar ongeveer 84 procent van mijn DSLR foto's.
Ik zou dus tot een vergelijkbare keuze komen.

Hallo Gijs,
Veel meer mensen prefereren DX boven FX, ook in deze groep. Zou wel heel raar zijn dat de meeste gebruikers een camera gebruiken die ze niet prefereren en de DX is vele malen meer vertegenwoordigd binnen deze groep dan de FX.
(De meeste mensen preferen om het geld dan een FX systeem kost aan iets anders uit te geven. B.v. aan het prettiger wonen en of een net iets duurdere auto.)
Dit argument ben ik zeker niet vergeten.

Dat ze niet dood willen worden gevonden met een 10x zoomlens, doet er niet toe bij deze hypothetische vraag. De vraag was welke range ze zouden kiezen als er geen andere keuze is.
(En volgens mij hebben de meeste gebruikers met een FX/DX er nog wel een camera bij die een 10 X/ 20 X / 30 X zoom heeft en/of een slechtere camera zonder zoom b.v. hun iPhone en ik snap dat ze liever niet dood gevonden willen worden, maar dat ligt dan volgens mij niet aan de kwaliteit van de camera/lens).

De 17-55 en de 16-80 voldoen beiden niet aan de hypothetische vraag, beiden zijn geen 10 maal zoom lens.

De vraag heb ik gesteld om uit te vinden welke brandpunt range mensen belangrijk vinden.
Dus de regels zijn kies op grond van brandpuntafstand een 10 maal zoom. Ik wil dus niet weten welke lens de voorkeur heeft, maar alleen brandpunt range de voorkeur heeft. (Binnen deze regels.)

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor ArendV » di jun 28 2016 10:27 am

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn gebruikte brandpuntsafstanden heb geanalyseerd, dit is van 2,5 jaar geleden
Afbeelding

Op basis daarvan zou ik voor de bestaande 18-200mm (27-300 35mm equivalent) moeten kiezen, toch zal hij niet snel in mijn fototas belanden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor ben42 » di jun 28 2016 12:05 pm

Hallo Arend,
Op basis van je grafiek spant het er heel erg om.
Aantal foto's van 18-180 is nagenoeg gelijk aan het aantal foto's van 40 tot 400.
Daar zit maar een zeer klein percentueel verschil tussen.
(van 24 tm 240 is duidelijk minder)
(van 35 tm 350 is ook minder)

Op basis van de grafiek zit er dus nagenoeg geen verschil in aantallen voor een 18-180 en 40-400.
Waarbij als je de 35 foto's op 40 zou nemen, de 40-400 een groter aantal op zou leveren.
(De 200 naar 180 schuiven levert een kleiner maar vergelijkbaar voordeel op).

Dank je wel voor je bijdrage.
Mijn grafiek is duidelijk veel zwaarder aan de korte brandpunten kant.
Mijn 10 maal zoom keuze zou momenteel dan ook vallen van 8 tot 80. (DX)
Eventueel van 7 tot 70, maar een 10 tot 100 zou ook nog wel kunnen.

Een brandpunt nog korter dan 7 heeft nauwelijks zin. Alles dat dat extra oplevert is eigenlijk alleen maar meer vervorming aan de randen, zonder dat er wezenlijk meer in beeld komt.


Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor ArendV » di jun 28 2016 1:45 pm

Bedankt voor jouw duidelijke analyse Ben !
Ik heb hem net als onafhankelijke onderbouwing aan mijn vrouw gegeven voor het grote aantal objectieven dat ik "nodig heb", één zoomlens is duidelijk onvoldoende voor mijn fotografie :lol:
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens voor een DX camera. (B.v. D300).

Berichtdoor ben42 » do jun 30 2016 4:24 pm

Hierbij volg ik maar even het voorbeeld van Arend en laat mijn brandpunt gebruik zien van de afgelopen 2.5 jaar. (2014/2015/2016).
Omdat Lightroom bij mij 57 verschillende brandpunten weergeeft, geef ik de grafiek niet per brandpunt weer maar cumulatief.
De kortste brandpuntsafstand is 8 mm en in de praktijk is mijn langste brandpuntsafstand 200, maar ik heb nog een 70-300 lens en heb daar nog een paar foto's mee gemaakt.

Afbeelding

Aan de grafiek is goed te zien dat mijn voorkeur bij de korte brandpunten ligt. Tot aan de 50 mm vertegenwoordigd al meer dan 70 procent van de foto's. Inclusief de 50 mm al bijna 80 procent.
Tot 122 mm 90 procent van de foto's.

Er zitten ook wat 'pieken' in het gebruik. Deze pieken vallen allen samen met waar de range van mijn lenzen ophoud.
8-16 mm
18-200 mm
50 mm
De pieken zitten dan ook bij de 8 (enorm) 16, 18, 50 en 200. Dat er een piek bij de 16 (8-16) en de 18 (18-200) zit wijst er al wel op dat ik niet continu wil wisselen. Het zou wel erg toevallig zijn dat ik op 16 mm wil fotograferen en niet met een langere afstand en zo ook met 18 en niet met een kortere afstand.
De 50 mm piek is natuurlijk omdat ik 50 mm gebruik (zowel een macro 50/2.8 als een 50/1.8 lens).

Aan de grafiek is dan ook goed te zien dat ik bij voorkeur in het (extreme) groothoek gebied zit.
Voor mijn compact camera geld ook dat ik bij voorkeur in de groothoek hoek blijf zitten.

De vraag met 10 maal zoom was vooral de keuzes in verschillen in antwoorden te beperken.
Bij de grafiek van Arend zou ik me kunnen voorstellen dat hij gebruikt maakt van vaste brandpunten.
Met een 20 mm zou hij dan de piek rond 18 en 24 kunnen bedienen. (Voor het 24 effect zou hij dan een beetje moeten croppen, maar met de kwaliteit van een vast brandpunt zal dat nog dezelfde kwaliteit opleveren als een zoom waarin 24 zit). met een 50 mm lens kan hij dan de 50 en 85 afdekken. (85 weer met een stukje croppen) en een 300 mm lens. Meer lenzen geeft dan natuurlijk meer mogelijkheden. Maar met deze set worden de meeste pieken gedekt. (Eventueel met en beetje croppen).

Iedereen bedank voor de antwoorden.
En voor de anderen: In Lightroom kun je goed zien welke brandpunten je het meest gebruikt. Altijd weer leerzaam.
(Overigens geld dat ook voor sluitertijden/diafragma's en nog wat zaken).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten