Converter op 28-300VR?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Converter op 28-300VR?

Berichtdoor JSBarendrecht » vr jan 19 2018 8:38 pm

Ik denk eraan om een converter te kopen echter zie ik dat alle Nikon converters niet geschikt zijn voor superzooms kleiner dan 70 mm.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
JSBarendrecht

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Converter op 28-300VR?

Berichtdoor gijs sandberg » vr jan 19 2018 10:15 pm

JS,
Welkom.
Bij een lens als die je noemt blijft onvoldoende licht over.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Converter op 28-300VR?

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 20 2018 9:41 am

Met een AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G VR ED objectief en een zeg 2 keer converter, wordt de lichtsterkte f/7 tot f/11,2.
De meeste Nikon camera's kunnen goed scherpstellen als er meer licht dan f5,6 door het objectief heen komt. Nu hanteert Nikon een juridische term. Met f/8 op een contrastrijke en zonnige locatie werkt de AF ook wel. Maar Nikon en alle andere camera merken willen daar niet op vastgebonden worden.
Sinds een jaar of tien is het mogelijk om (eerst) op één AF veld scherp te stellen met f/8. Bij nieuwere camera's, je hebt vast de D850!!, kun je wel op 15 AF velden scherpstellen met f/8. Met f/8 heb je nog niet genoeg licht.om een converter op de telestand van je objectief te gebruiken. Om teleurstellingen te voorkomen maakt Nikon dus geen converters die zouden werken op te weinig lichtgevoelige objectieven.
Een gat in de markt voor de andere producenten. Want dan past het wel, en werkt het ook soms wel. Lees eens:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/converters.pdf

De cursus: omgaan met teleurstellingen is ......
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Converter op 28-300VR?

Berichtdoor Patrick » za jan 20 2018 1:12 pm

Je moet het niet eens willen op zo'n objectief. Van de beeldkwaliteit zou niets overblijven. Als het al praktisch bruikbaar is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Converter op 28-300VR?

Berichtdoor Ad B » za jan 20 2018 4:46 pm

Hoi JS,

als je de afbeeldingen van de Nikon 28-300 én van de Nikon 1.4 extender bekijkt, zie je dat het fysiek niet past.
De achterste lens van het 28-300 objectief zal de voorste lens van de extender raken.
Je zult de lens dus een beetje uit moeten zoomen voordat ie past.
De kans is groot dat je de lens beschadigd als je na het uitzoomen weer terug naar groothoek zoomt.
Daarnaast wat de voorgangers schreven over je diafragma en het praktische gebruik ervan zou je ook van het idee af moeten brengen.
Bij mijn Tamron 28-300 past een Kenko 1.4 extender wel... De voorste lens van de extender ligt veel verder naar achter.
Maar z'n AF gaan raar doen, ligt een beetje op en neer te huppelen. Dus die wil ook niet...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Converter op 28-300VR?

Berichtdoor gijs sandberg » za jan 20 2018 5:28 pm

Ad,
De Nikon converters TC-E hebben nokjes, zodat de lens van de vraagsteller fysiek niet zal passen.
Sterker nog, sommigen hebben niet eens een Ai lichtmeter-koppeling.
Bij gebruik van converters van derden op een Nikon is het ieder voor zich en...
Hans heeft vele combinaties onderzocht (zie bovenstaande link) maar het gehalte tevredenheid is beperkt, en het is onmogelijk om alle combinaties (lens/converter) te testen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Converter op 28-300VR?

Berichtdoor Ad B » ma jan 22 2018 12:54 pm

Gijs,
ík hoef 't niet te weten of de lens past... TS denk ik wel.
Je ziet gemakkelijk aan de afbeeldingen van zowel de 28-300 lens als 1.4 extender dat het glas ruzie krijgt... met of zonder nokje.
Een zekere "Traumflieger" heeft jáááren terug ook enkele goede tests en vergelijkingstests uitgevoerd.
Helaas niet gemoderniseerd, met de laatste lichtingen extenders.
Mijn dure Sigma TC-1401 1.4x extender is toch 'n stuk beter dan m'n vrij cheapy Kenko 1.4x extender.
Die Sigma gebruik ik sporadisch op m'n Sigma 150-600C lens, die houdt de camera een beetje voor de gek...
Bij minimaal F9 op 840 mm (600x1.4) toch auto AF, met de Kenko geen auto AF.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten