De Nikkor 18-200 VRII

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

De Nikkor 18-200 VRII

Berichtdoor pixelpeter » di jun 13 2006 10:40 pm

De keuze van mijn favoriete lens is voor mij niet moeilijk. Ik heb er slechts één! Maar wel een goede en ik ben er razend enthousiast over.
Drie maanden geleden voor het eerst een digitale spiegelreflex gekocht.
De D200. En als eerste lens de Nikkor 18- 200 VRII erbij gekocht. Dat ivm een geplande vakantie in Marokko in april/mei j.l. Voor op reis is deze combi ideaal! Behalve de gewone VR stand voor reductie van handtrilling zit er ook een active VR stand waarmee vibraties van voertuigen worden gedempt. En het werkt en hoe. Veel foto's gemaakt terwijl mijn vrouw reed en ik door de voorruit foto's maakte. Maar kijk zelf op http://www.webphotos.nl/Doelmap%20Marokko/index.html voor de resultaten. Mijn volgende lens zal een 50 mm 1.8 zijn denk ik. Maar misschien koop ik wel een makro lens. De nieuwe nikon macro lens (nikon noemt het een micro lens geloof ik) met VR is mij waarschijnlijk te duur. Het kan zijn dat ik een Tamron SP AF 90 2.8 macro koop. Die kost slechts 1/3e van de Nikkor.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hiwema » zo jun 18 2006 10:30 am

Hallo, ik bezit ook naar alle tevredenheid de 18-200Vr.

Mijn vraag is, waarom zou je er nog een 50mm 1.8 lens bijkopen?
Ben benieuwd. Zo kan ik ook weer wat leren.

groetjes

harry


(slechts 40 jaar amateur) :D
hiwema



Onderwerp:

Berichtdoor hiwema » zo jun 18 2006 10:31 am

sorry vergeten,

Ontzettend mooie foto's.

groetjes
hiwema



Onderwerp:

18 - 200 mm VRII

Berichtdoor pixelpeter » zo jun 18 2006 11:32 am

Dag Harry
De 18-200 mm is fantastisch maar heeft natuurlijk een beperkte lichtsterkte ivm het grote zoombereik. Hebben al dit soort lenzen. Voor deze Nikkor is dat 3,5 bij 18 mm oplopende naar 5,6 bij 200 mm.
Je moet dus al snel naar een hogere ISO waarde voor een correcte belichting en het gevaar van noise komt dan om de hoek kijken zeker bij de (al even fantastische) D200. De 50 mm Nikkor heeft een prachtige lichtsterkte van 1.8 dus je kunt je ISO laag houden. Hij werkt natuurlijk als een 1,5x50=75 mm lens en is dus (redelijk) geschikt voor portretten. De 18-200 heeft bij hetzelfde bereik een lichtsterkte van 4.8. Als je met de 18-200 lens 800 ISO nodig hebt kan je met de 50 mm lens al met 200 ISO of nog iets lager uit de voeten.
En, niet onbelangrijk!, zelfs nieuw kan je de 50 mm voor slechts 100 Euro kopen. Als laatste hebben ze mij verteld dat ie goed scherp tekent wat weer logisch is vor een vaste brandpuntlens.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SwederD70 » ma jun 19 2006 9:04 am

Reden voor een 50mm f1.8d of f1.4d aanschaf naast een 18-200mm...heel simpel;
- Hij is knijterscherp
- De haalbare scherpte diepte (geeft voor mij weer een heel nieuwe dimensie in fotografie!)

Zien is geloven
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

18-200 VR

Berichtdoor Warner » ma jul 17 2006 1:02 pm

Ik heb ook een 18-200 VR, waar ik erg tevreden over ben. Maar sinds een paar dagen geeft de lens bij het aanzetten van de camera 4 tikjes
en je ziet dan ook het beeld horizontaal verspringen, hij doet dit niet als de VR en de focus uit staan. Bij alleen ingeschakelde focus doet hij het ook. Tijdens het fotograferen doet hij het soms ook na het nemen van een foto. Ik ken dit verschijnsel niet van mijn andere objectieven.
Wie weet wat er aan de hand is?

Groet, Warner.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 18-200 VR

Berichtdoor vanson » ma jul 17 2006 2:38 pm

Warner schreef:...sinds een paar dagen geeft de lens bij het aanzetten van de camera 4 tikjes
en je ziet dan ook het beeld horizontaal verspringen, hij doet dit niet als de VR en de focus uit staan. Bij alleen ingeschakelde focus doet hij het ook. Tijdens het fotograferen doet hij het soms ook na het nemen van een foto. Ik ken dit verschijnsel niet van mijn andere objectieven.
Wie weet wat er aan de hand is?


lijkt me de VR die je ziet werken en waarschijnlijk hoor je bij het aanzetten van de camera zowel het geluid van de AFS als de VR motoren.
Kan een vuil contact zijn, kan een defect zijn. Moeilijk te beoordelen zonder de lens/camera-combinatie daadwerkelijk in handen te hebben. Als dit een recent verschijnsel is, en je hebt nog garantie, dan zou ik daar maar gebruik van maken.

vr.gr.
Marco
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Warner » ma jul 17 2006 2:41 pm

Ik heb inmiddels van Inca te horen gekregen dat dit een normaal verschijnsel zou zijn.
Heeft iemand dit verschijnsel ook?
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor wil » ma jul 17 2006 7:26 pm

Warner schreef:Ik heb inmiddels van Inca te horen gekregen dat dit een normaal verschijnsel zou zijn.
Heeft iemand dit verschijnsel ook?

net even geprobeerd maar ik hoor en zie niets van piepjes of verspringen beeld
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Nikkor 18 - 200 VRII

Berichtdoor pixelpeter » ma jul 17 2006 9:33 pm

Als de VibratieReductie werkt is dat inderdaad hoorbaar. Je hoort het het beste als je de "piep" voor het scherpstellen uitgeschakeld hebt. Maar als je eenmaal weet waarop je moet letten hoor je het VRgeluid ook met je "scherpstelpiep" aan. Het verspringen van het beeld heb ik ook een paar keer gehad.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jopperman » ma jul 17 2006 10:16 pm

Mijn VR doet het goed en is wel hoorbaar aan het werk. Maar tikken en beeld dat verspringt... dat niet. Ik heb deze lens nu een maand of 2 dus kan het nieuwigheid zijn. Voorlopig is hij probleemloos en hoor ik alleen de VR controller.
Jopperman



Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » vr jul 21 2006 10:48 am

Mijn lens-camera combinatie geeft ook geen of andere ongewone geluiden. Doen gewoon hun werk!

Gr. Hans
Laatst gewijzigd door hans1956 op do jan 06 2011 8:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3483


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

18-200 met DxO optics pro

Berichtdoor leonardodavinci » wo aug 02 2006 2:15 pm

Elke lens met een dergelijk bereik heeft zo zijn nadelen.
Deze nadelen zijn weg te werken met de software van DXO.
Als je de foto's vergelijkt gaat er een wereld voor je open.
De voorbeelden op hun website zijn helaas slecht gekozen.
De beperkte lichtsterkte los ik op met hogere ISO. Bij 200mm gewoon 400, geen last van noise dat niet weg te werken is (Noiseware pro).
Resultaten zijn alsof gemaakt met divers peperduur "glaswerk".
leonardodavinci



Onderwerp:

Re: 18-200 met DxO optics pro

Berichtdoor Scrat » do aug 03 2006 5:51 am

leonardodavinci schreef:Elke lens met een dergelijk bereik heeft zo zijn nadelen.
Deze nadelen zijn weg te werken met de software van DXO.
Als je de foto's vergelijkt gaat er een wereld voor je open.
De voorbeelden op hun website zijn helaas slecht gekozen.
De beperkte lichtsterkte los ik op met hogere ISO. Bij 200mm gewoon 400, geen last van noise dat niet weg te werken is (Noiseware pro).
Resultaten zijn alsof gemaakt met divers peperduur "glaswerk".
Wat is DXO ?
Scrat



Onderwerp:

Re: 18-200 met DxO optics pro

Berichtdoor wil » do aug 03 2006 8:09 am

Scrat schreef:Wat is DXO ?


http://www.dxo.com
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten