Nikon 200-500 5.6

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ronald Jan » zo jan 05 2020 11:39 pm

Hallo allemaal ik heb een vraag en het zal wel weer raar of dom overkomen en misschien is het antwoord heel simpel maar ik kom er zelf niet uit dus gaat het om het volgende: Mijn 200-550 is 5.6 over het hele bereik dus op 200 mm en ook op 500 mm en alles wat er tussen zit,maar het diafragma is een breuk de brandpuntafstand gedeeld door de diameter opening achterzijde en dat is F.
Maar als ik mijn brandpunt verander dus in of uitzoom moet het diafragma ook veranderen want er moet een andere uitkomst uitkomen , maar dat gebeurd niet hij blijft op 5.6 staan ?
Ik hoop dat ik het goed omschreven heb wat ik bedoel en er zal wel een simpele verklaring voor zijn maar ik kom er niet uit.
Graag hoor ik het van jullie ?Groeten Ronald.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor mozes » zo jan 05 2020 11:58 pm

Voor iemand die workshops geeft mag dit helemaal geen vraag zijn.

Mijn excuus voor de wat negatieve reactie.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor henkk » ma jan 06 2020 3:03 am

Vragen mag eenieder. Ik dacht dat het f gedeeld door opening voorzijde is. Die zou dan 500/5.6 moeten zijn.
Bij kortere f-instelling wordt naar ik vermoed een deel van het licht binnen het objectief afgeleid (=weggegooid).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ad B » ma jan 06 2020 6:59 am

Hoi,
op Wikipedia kun je het volgende lezen:
Het diafragmagetal van een lens of lenzenstelsel is gelijk aan de brandpuntsafstand (f) gedeeld door de apertuur (D), de diameter van de intreepupil.
Dus concludeer ik hieruit, dat de "intreepupil" groter zal worden naarmate je uitzoomt om zodoende op F/5.6 te kunnen blijven.
Geen "rocket science" dus... :ugeek:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor ben42 » ma jan 06 2020 11:11 am

Bij objectieven hebben we te maken met een lensstelsel, hierbij gedraagt een objectief bij een bepaalde instelling zich als een 'enkele' lens, met een bepaalde opening.

Een mogelijkheid voor een diafragma op 5.6 houden is het diafragma 'knijpen' tot 5.6 bij de kortere brandpunten en meer opengooien bij de langere brandpuntsafstanden. Maar daarbij zou je een groot stuk van de mogelijkheden van het lenzenstelsel 'weggooien', dit gebeurd dus niet.

Om toch een vaste waarde voor het diafragma te krijgen wordt het diafragma niet op de brandpuntsafstand in de lens geplaatst, maar het diafragma bevind zich achterin de lens. Vanaf de sensor gezien blijft het diafragma op (ongeveer/of precies) dezelfde plaats, waardoor de grote van het diafragma vanaf de sensor niet veranderd. Het lenzen systeem bevindt zich dan voor een deel voor het diafragma.

Bekijk je het objectief vanaf de voorzijde vanaf een grote afstand, dan zul je zien dan bij 200 mm het diafragma een bepaalde grote heeft, zet een lineaal naast de lens of naast de camera, kijk vanaf grote afstand en je zult zien dat het diafragma gezien vanaf die afstand ongeveer een doorsnede heeft van 200/5.6 = 35 mm. Zoomen we de lens naar 500 mm dan zal hetzelfde gat vanaf een afstand ongeveer een doorsnede hebben van 500/5.6 = 89 mm. Van dichtbij is waarschijnlijk al wel goed te zien dat bij Zoomen het gat groter lijkt te worden vanaf de voorkant van het objectief en vanaf de achterzijde dezelfde maat blijft houden.

Het werkelijke fysieke gat wat het diafragma vormt veranderd dus niet (of weinig), maar vanaf de voorkant lijkt het gat wel veel groter te worden als we inzoomen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jan 06 2020 11:44 am

Aanvulling op Ben:
https://www.reddit.com/r/photography/co ... lens_work/
In deze uitleg wordt ook verwezen naar 2 voorbeeldplaatjes.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ronald Jan » ma jan 06 2020 1:40 pm

mozes schreef:Voor iemand die workshops geeft mag dit helemaal geen vraag zijn.

Mijn excuus voor de wat negatieve reactie.

Jammer dat iemand die zelf geen antwoord geeft op mijn vraag gelijk een conclusie verbind aan het geen hij denkt te lezen.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ronald Jan » ma jan 06 2020 1:44 pm

Waarom stel ik de vraag omdat ik een goede technische uitleg zocht voor mijn leerlingen en ik het niet hoefde uit te leggen op mijn Jip en Janneke taal dus de andere 3 leden bedankt voor uw bijdrage en de duidelijk uitleg.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor ben42 » ma jan 06 2020 4:08 pm

Hieronder twee voorbeelden, de diafragma opening is van het objectief is volledig open, maar op de ingezoomde stand 'lijkt' het diafragma veel groter. *)

Foto 1, 18 mm vol open (f 3.5), ingesteld op oneindig:
Afbeelding
Foto 2, 70 mm vol open (f4.5), ingesteld op oneindig.
Afbeelding

Vriendelijke groet,
Ben

*)
De exacte gegevens heb ik niet meer helemaal scherp. Dit zou het 18-200VRII objectief kunnen zijn. Vanaf een paar meter afstand gefotografeerd. Maar dit heb ik niet meer paraat.
Gecorrigeerd om 17:36.
Het gaat hier om een 18-70 mm 1:3.5-4.5 G lens.
Het bericht waar dit oorspronkelijk stond:
viewtopic.php?f=28&t=70382&p=899665#p899665

Berekend:
18 mm / 3.5 = 5.14 mm
70 mm / 4.5 = 15.56 mm
Dit komt heel aardig overeen met de foto's. De opstelling was niet helemaal ideaal, de overeenkomst ben ik tevreden mee.
Laatst gewijzigd door ben42 op ma jan 06 2020 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor SwederD70 » ma jan 06 2020 5:27 pm

Ronald Jan schreef:Waarom stel ik de vraag omdat ik een goede technische uitleg zocht voor mijn leerlingen en ik het niet hoefde uit te leggen op mijn Jip en Janneke taal dus de andere 3 leden bedankt voor uw bijdrage en de duidelijk uitleg.


Als je nou deze context in je openingspost erbij had gezet, dan wordt de kans op negatieve reacties denk ik een stuk kleiner...
Plaatst de vraag in een bepaald kader.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ronald Jan » ma jan 06 2020 5:34 pm

Als je nou deze context in je openingspost erbij had gezet, dan wordt de kans op negatieve reacties denk ik een stuk kleiner...
Plaatst de vraag in een bepaald kader.

Waarschijnlijk heeft u gelijk ,maar het gelijk veroordelen wordt vergeten en daar heeft u niets over gezegd en dat is dan weer jammer.
En het gaat er niet om wat ik moet doen volgens u,maar hoe de clubleden met elkaar omgaan volgens mij?
Maar laten we de discussie over wat ik wel of niet moet doen a u b sluiten want daar gaat mijn vraag niet over.
Laatst gewijzigd door Ronald Jan op ma jan 06 2020 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ronald Jan » ma jan 06 2020 5:36 pm

Ben 42 bedankt voor de verduidelijking dmv de foto's.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor ben42 » ma jan 06 2020 5:54 pm

In de draad :
Hoe werkt het nou precies?

Staat dezelfde vraag vrij uitgebreid beantwoord. Dat de materie niet eenvoudig is, blijkt wel uit de verdere vragen en antwoorden die in die draad staan. Verschillende mensen die de theoretische materie volgens mij goed beheersen hebben voor dit aspect nog geen compleet beeld. Deze vraag werd destijds en nu ook weer terecht gesteld. (Overigens beide keren door dezelfde vraagsteller). In verband met het voorbeeld kwam ik weer op die draad terecht. (2018-11-08).

Dit soort vragen, de antwoorden daarbij en vaak ook nog wat 'onderzoek', leert niet alleen de vraagsteller wat, maar ook bij het beantwoorden van de vragen probeer ik vaak wat eigen experimenten uit om tot een beter inzicht te komen. Het bovenstaande antwoord kon ik nu uit mijn blote bol neerpennen, maar dat kwam omdat ik de vraag al eens beantwoord had.

De kennis die ik de vorige keer heb opgedaan heb is, dat ik de diafragma waarde van een objectief kan vaststellen door er een foto van te maken met een lineaal er langs, dit geeft dan (als de foto maar van een grote afstand is gemaakt), de exacte waarde van het diafragma getal. (Hiervoor was wel wat theoretische kennis nodig om tot de uiteindelijke conclusie te komen dat dit ook exact was. Maar dat voert hier te ver).

Uiteindelijk was dit een vraag met best een complex antwoord.
Hier al voor een groot deel beantwoord, maar voor mensen met echte interesse kijk ook even naar de oorspronkelijke draad.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor Ronald53 » di jan 07 2020 1:02 pm

ben42 schreef:In de draad :
Hoe werkt het nou precies?

Staat dezelfde vraag vrij uitgebreid beantwoord.
Niet alleen dezelfde vraag, maar ook dezelfde vraagsteller .... :problem: :think:
Men dient zich wel te realiseren dat het niet een aanpassing van het diafragma zelf (tijdens het zoomen) hoeft te zijn dat er voor zorgt dat de diafragmawaarde constant blijft. In onderstaande animatie is duidelijk te zien dat de positieverandering van een aantal elementen er voor zorgt dat terwijl de beeldhoek groter wordt, de hoeveelheid licht die wordt ingevangen afneemt. Het effect op de diafragmawaarde is gelijk aan dat van het knijpen van het diafragma, terwijl dat laatste niet werkelijk gebeurt.
Groet,
Ronald
Afbeelding
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 5.6

Berichtdoor ben42 » di jan 07 2020 1:39 pm

Ronald,
Dank je wel voor de animatie.

Als ik kijk naar de door de rode lijnen begrensde lichtbundel, zie ik een paar 'rara' ??? zaken.
Zowel de onderste als de bovenste rode lijn worden niet begrenst door het diafragma (de fysieke plek waar het mechanische diafragma zich bevindt). De bovenste rode lijn wordt begrenst door het voorste element en/of de voorste groep die zich verplaatst. De onderste rode lijn wordt begrenst door de achterste elementen.

Een beetje knijpen van het diafragma zal dus geen effect hebben op de hoeken van het beeld. Door vignettering, wordt hier het diafragma (bij een beetje sluiten) buiten spel gezet. In de tele stand is dit effect het grootst.

Op de optische as is te zien dat het diafragma volledig wordt gebruikt en veranderd de hoeveelheid licht die de sensor in het midden bereikt helemaal niet. **) (Ook door het zoomen niet).

Vr.Gr.
Ben



**)
De hoeveelheid licht die de sensor bereikt veranderd niet zoals een bril of een vergroot glas (of negatief glas) ook de hoeveelheid licht niet veranderd. (B.v. een grijze muur blijft even donker of je nu door een vergrootglas (b.v. bril) of negatief glas kijkt). Hierbij gebruik je dan je netvlies i.p.v. de sensor in de camera, je ooglens als de achterste groep en het vergrootglas of de bril als de voorste groep.
Waarom dit voorbeeld van de bril of het vergrootglas, dit omdat veel mensen denken dat het anders bundelen van licht de intensiteit van het licht groter of kleiner kan maken. Met de bril en/of het vergrootglas kun je zelf waarnemen dat dit niet het geval is.
Hierbij laat ik de doorlatendheid van het glas (denk aan een zonnebril), reflecties en diffractie even buiten beschouwing. Ja met een zonnebril veranderd de intensiteit namelijk wel.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten