Upgrade van tamron 150-600

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor egbert » wo feb 05 2020 6:58 pm

k ben nu in het bezit van een Tamron 150-600 g2
Nu overweg ik de aanschaf van een Nikon 200-400..
Is dit een upgrade of is het verschil minimaal. Ik gebruik hem voor vogelfotogafie en kitesurfers
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor imaginary_nl » wo feb 05 2020 7:07 pm

Ik neem even aan dat je de AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR bedoelt in plaats van de AF-S NIKKOR 200-400MM F/4G ED VR II.

De Tamron ken ik niet, maar de Nikon 200-500 gebruik ik als "wandellens". Wanneer je hem een beetje afstopt naar zeg f8 in plaats van f5.6 (volledig open), dan is de scherpte echt verbluffend goed voor een objectief van deze prijsklasse. Zeker met de stabilisatie gewoon een erg fijne lens.
(Ik kan hem vergelijken met de 600 f4 die ook superscherp is, maar een volledig andere prijsklasse. Net als de 200-400 overigens.)

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor egbert » wo feb 05 2020 8:19 pm

Patrick
Ik bedoel de Nikon afs vr 200-400 f4
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor imaginary_nl » wo feb 05 2020 8:41 pm

Oh, ok. Dat is onverwacht, aangezien je de Tamron van nog geen €1500 vergelijkt met de Nikon van bijna €8000 en dan vraagt of het een upgrade is of niet...

Ja, de Nikon is in alle opzichten superieur aan de Tamron. Om te beginnen met de prijs is deze ruim 5x die van de Tamron!
De lichtsterkte van de Nikon is constant op f4, waar de Tamron variabel is en tussen 5 en 6.3 zit. Dus bruikbaarder in minder licht. De Nikon is 1,5x zwaarder.
Je hebt iets minder maximale brandpuntsafstand, maar de scherpte van het objectief maakt dat ruimschoots goed. Die is namelijk uitmuntend.

Ik heb dit objectief mogen proberen, maar de prijs was voor mij te hoog. Mede omdat ik de 600 f4 al heb.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor ReneG » wo feb 05 2020 10:24 pm

Ik heb hem zelf maar 1 keer mogen gebruiken, niet genoeg om er een oordeel over te vellen. Ik heb er wel veel over gelezen (ook omdat hij 2e hands steeds goedkoper wordt). De 200-400 staat erom bekend dat hij op kortere afstanden (niet brandpuntsafstanden, maar afstand tot onderwerp!) heel erg goed is, maar op langere afstanden het nog wel eens wat af laat weten. Dit heb ik al in veel reviews gelezen. Verder is hij volgens Thom Hogan in werkelijkheid dichter bij f/5 (t/5 zo je wilt) dan f/4. Zie dit artikel: http://www.dslrbodies.com/lenses/nikon- ... -af-s.html

In zijn woorden, op meer dan 100 yards is de 200-500 aanmerkelijk beter dan de 200-400 f/4, zelfs als die afgestopt is naar f/5.6. Dat zegt iets over de kwaliteit van de 200-500 en de issues die de 200-400 op langere afstanden wel eens heeft. Dit is verder geen advies om een 200-500 te kopen, maar op basis van alles wat ik leer zou ik geen 200-400 nemen voor vogels. Voor kitesurfers wellicht wel. Wil je vergelijk maken tussen de tamron 150-600 en de nikon 200-500 dan vermoed ik dat de AF van de Nikon aanmerkelijk sneller en accurater is dan die van de tamrons (dat is tenminste mijn ervaring in vergelijk met veel andere tamron lenzen die ik wel met hun nikon equivalenten heb kunnen vergelijken).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor egbert » do feb 06 2020 5:50 am

Dank je René
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor mozes » do feb 06 2020 11:10 am

Ik heb de 200-400 vr1
Het op langere afstanden is gedeeltelijk waar, althans dat is mijn ervaring.
Totaal afhankelijk van het onderwerp, het licht, en de weersomstandigheden.
Afstanden tot 100 meter geven geen enkel probleem, maar het moet dan niet om een vogeltje gaan, maar dat zal voor andere lenzen even goed gelden.
Wat ik in de reviews terug vind is dat men flink gaat croppen, met een D850, zal die het dan vast beter doen als mijn D5.

De tamron of sigma 150-600 heb geen ervaring mee.
Alhoewel op de crossbanen de meesten om mij heen deze gebruiken, zou ik deze dus wel kunnen vergelijken met mijn eigen fotos.
Echter ze staan met die lenzen op exact dezelfde plek als met hun 70-200, dus die vergelijking gaat weer helemaal mank.

Ik heb natuurlijk voordat ik de lens kocht wel alle mogelijke reviews gelezen.
Om uiteindelijk voor de 200-400 te kiezen is puur gebaseerd, op hoe het plaatje er uiteindelijk uitziet.
Als eerste is de 200 mm verschil in tele eenvoudig voor mij op te lossen (eigenlijk is 400mm al teveel).
Verder gaf het leveren van aangenaam kijkende plaatjes, de rendering (bokeh) en zoals de kleuren geleverd worden de doorslag.
Verder komen de foto's met een veel rustigere achtergrond, ook al is het op F4.

En als laatste, maar dat leerde ik pas na aanschaf.
De fotos hebben veel minder nabewerking nodig. :D
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor egbert » do feb 06 2020 3:11 pm

Vreemd dat de 200-400 duurder is dan de 200-500 waar zit hem dat in dan?
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor gijs sandberg » do feb 06 2020 6:43 pm

Egbert,
re: vreemd
Heb je de lenzen wel eens in handen gehad ?
De 200-400 is een professioneel gereedschap, passend geprijsd, net als de twee vorige versies met die specificaties.
De 200-500 is een lens met vele kunststof delen, velen meldden ten tijde van de introductie dat Nikon daarvoor te weinig geld vraagt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade van tamron 150-600

Berichtdoor egbert » do feb 06 2020 7:23 pm

Dank je Gijs voor de info.
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten