nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Berichtdoor wim59 » ma apr 27 2020 9:18 pm

sinds enige tijd heeft mijn camera (d7000) problemen met de autofocusfunctie als ik er mijn sigma 150-500 mm lens op zet. Ik gebruik de "backbutton" functie. Met een andere lens (sigma 28-300) werkt de autofocus wel. ook met live view werkt de autofocus wel op beide lenzen.
Het probleem is dat de twee groene driehoekjes (in de viewer ) van de autofocus blijven knipperen en dat het groene rondje pas na een halve minuut verschijnt en dan nog blijft knipperen. m.a.w. hij stelt niet scherp. Je hoort het motortje duidelijk draaien. De manual stand geeft wel scherpe foto's.
Ik heb veel "gegoogled " met dit soort zoektermen en ik heb de laatste dagen veel kennis opgedaan. Maar ik ben bang dat ik dit niet zelf kan oplossen.
De informatie die ik heb opgedaan
-contactpuntjes reinigen
-autofocus sensor reinigen
-gewone sensor reinigen.
-contactpuntjes reinigen
zijn niet van toepassing als mijn andere zoomlens wel werkt. Wat overblijft is speling op de contactpuntjes t.g.v. het gewicht van mijn 15-500 mm lens als mogelijke oorzaak.
Wie kan er met mij meedenken en mij advies geven voor een oplossing?
Zowel de body als de lens heb ik 2e hands gekocht. beide waren in prima staat bij de aanschaf en ik heb bijna een jaar lang veel plezier gehad van de combinatie.
Mocht ik naar een reparatiebedrijf moeten, waar kan ik dan het beste terecht en wat voor kosten kan ik dan verwachten?

graag tips en advies.
wim59

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Berichtdoor henkk » ma apr 27 2020 9:43 pm

Zit er misschien wat vuil op de af-unit in de body? Onderin het spiegelhuis dacht ik. Wellicht voor de ene lens meer van invloed dan voor de andere
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Berichtdoor wim59 » ma apr 27 2020 11:16 pm

Beste Henkk, bedankt voor je snelle reactie,
met het blote oog zie ik niks, alles wat er te zien valt is brandschoon. Of moet ik nog een bepaalde handeling verrichten? Voor verdere informatie: het probleem doet zich alleen voor in de standen M- A- S. Raar toch?
Enkele weken geleden heb ik een oude analoge lens gekocht (nikkor 200mm F4 vaste lens) in gebruik genomen en in het menu gezet als non CPU lens. toen ik mijn sigma terugzette begon het probleem, maar dit zijn twee dingen die toch niks met elkaar te maken hebben?
Ik vind dat ik veel bijleer maar ik besef me goed dat er nog véél meer is wat ik niet weet.
In de fora lees je dat er hele volksstammen met een loodzware telelens rondsjouwen, zouden zij dan geen problemen hebben met deze kombinatie?
p.s. je hebt mooie foto's, ooit hoop ik ook zulke foto's te maken.
wim59

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Berichtdoor henkk » ma apr 27 2020 11:30 pm

Beste Wim, dank voor het compliment.
Ik kan me niet voorstellen dat de toevoeging van die 200 mm invloed heeft maar je zou hem eens kunnen verwijderen en kijken wat het effect is.
Mss doet die sigma zich ook als een 200 mm voor en ontstaat daardoor verwarring. Sigma is niet 100 % gelijk aan nikon maar ze hebben iets moeten verzinnen wat er op lijkt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Berichtdoor EdvandeZilver » ma apr 27 2020 11:42 pm

Uit ervaring: als je een non-CPU objectief op je body zet en deze in het menu toevoegt hoef je na terugplaatsen van een CPU-objectief niks te wijzigen. De body herkent het CPU-objectief automatisch.
Ik zou zelf niet gaan liggen pielen aan het inwendige (lees af-sensoren) met kwastjes o.i.d., hooguit voorzichtig blazen met een goede blaasbalg.

Wat ik af en toe lees op 't forum is dat vreemdmerk objectieven na 'n firmware update van de body kuren gaan vertonen. Is dat misschien aan de orde?
Of anders een totale reset van de body?
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d7000 heeft problemen met autofocus met sigma 15/500mm

Berichtdoor wim59 » wo apr 29 2020 10:06 pm

beste Henkk,
je laatste suggestie bleek raak te zijn, ik heb alle instellingen uit het menu gehaald en nu werkt de autofocus weer normaal. Nu moet ik er nog achter zien te komen wat ik fout heb gedaan. Ik heb juist de handleiding opgezocht om volgens de regels deze non cpu lens in te voeren. Maar daar zal ik ook wel weer uitkomen hoop ik.
al met al is de gebruiksaanwijzing en het menu van Nikon op zich al een hele puzzel. Wat ik terug lees op de fora en in andere tutorials maakt me duidelijk dat ik niet de enige ben die hier moeite mee heeft.
Bedankt voor je tip en ik hoop je ooit nog hele mooie foto's te laten zien. Waar ik woon zijn veel watervogels (meeuwen en zwanen) ik probeer om daar mooie foto's van te maken, Maar die beesten zitten niet stil, daarom is die autofocus best belangrijk, want een vliegende meeuw krijg je handmatig niet scherp, of je moet gewoon veel geluk hebben dat hij juist op het goede moment in je lens vliegt. Ik heb al een paar keer geluk gehad. Maar het blijft veel kijken en oefenen.
wim59

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten