Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » do sep 03 2020 7:17 pm

hans de wit schreef:nog even een aanvulling op de windmolens.
deze staan langs de A 27 bij Houten en vanaf mijn huis in Zeist is dit mee dan 8 km.
wel zijn ze vanaf het statief genomen.
inderdaat zijn deze lenzen behoorlijk aaan het gewicht zoals Farzad schrijft.
moest daar na mijn overstap van de sigma 150/500 C naar de sigma 150/600 sport best wel aan wennen.
is nu geen probleem meer en heb bijna altijd het statief in de auto liggen voor het geval dat.
groet hans



Bedankt voor de info en foto's Hans.
Maar ligt het nu aan mij of aan mijn laptop maar ik vind die foto's niet zo scherp.
of is dat het beste dat je kan doen met zulk tele?
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » do sep 03 2020 7:19 pm

Farzad schreef:Hi Kristel,

Al een hoop mooie antwoorden zijn voorbij gekomen.
Omdat de een DX sensor hebt zou je je lens daarop kunnen uitzoeken, of een FX lens uitzoeken en genoegen nemen met het veranderen van de brandpunt (soms is dit een bijkomend voordeel, maar net hoe je het bekijkt).
1000 euro is overigens een groot budget hoor, kan je een hele mooie lens voor uitzoeken.

Belangrijkste is wat je met de lens wil gaan doen, hoe handzaam hij moet zijn en onder welke situaties je gaat schieten.
Heb zelf lang geschoten met een nikon 70-300 G (plastic fantastic), licht en handzaam. Onder de juiste omstandigheden komen daar haarscherpte foto's uit, zolang je maar weet dan je boven de 200mm wat soft wordt en je het diafragma niet te ver open trekt. Heb nu een 70-300 VR, maar onder de meeste omstandigheden gaat de VR uit en als ik lang ga wandelen pak ik eerder een lichte handzamere lens. Als ik puur voor het schieten ga pak ik wel een zwaardere mee.
Let wel op dat een flinke wandeling met bijvoorbeeld een Sigma 150-600mm intensief is. En het schieten uit de hand met zo'n lens hou je over het algemeen niet de hele dag vol.

P.S.: Kan het zijn dat de onscherpte die je ervaart abberatie is? Daar hebben dit soort zoomlenzen veel last van. Of de lens heeft een tik gehad bij de vorige eigenaar. Wat je kan doen is een focus kaart afdrukken en eens kijken of die scherp is. Leuk klusje om een keer op een vrije dag te doen :)
Succes met het uitzoeken van de nieuwe lens :)

Groet,

Far


Hoi Far,
Bedankt voor je uitleg,
Ik ga zeker eens met een focus kaart aan de slag!
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » do sep 03 2020 7:23 pm

Ad B schreef:Hoi Keyki,

ík zou een keuze maken tussen deze 3...
Sigma 150-600 f/5.0-6.3 DG OS HSM contemporary €999
Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG OS HSM contemporary €839 / € 699
Tamron AF 100-400 f4.5-6.3 Di VC USD €749

De 100-400 lenzen vanwege het gewicht en grootte.
De 150-600 vanwege het grotere bereik.
Volgens mij kun je aan alledrie ook nog een extender aanhangen, bij voldoende licht.
Of dat bij jouw camera werkt, weet ik niet, Gewoon testen.

Ikzelf fotografeer met de Sigma 150-600 Contemporary, al vanaf het begin dat ie uitgekomen is.
Ik heb hier ook de TC-1401 (1,4x) extender voor.
Ik fotografeer wel full frame, daar zit een verschil in.
Eerst met de D750, daarna de D850 en nu de Z7.
Ik gebruik deze Sigma in de natuur, bij airshows en aan het race circuit.
Je 18-200 er gewoon bijhouden als lekkere rondwandellens.
Ik gebruikte daarvoor eerst een Tamron 28-300 PZD, sinds enkele maanden de Nikon Z24-200.
Hier: https://www.flickr.com/photos/ad_b/ staan allerlei verschillende foto's, ook met de Sigma 150-600 geschoten.

Succes met je keuze.
:prost:
Ad B



Bedankt Ad,

Dat waren ook wel mijn voorkeuren.
Maar als het gaat over zoiets duur, dan twijfel ik altijd net iets langer.
Ik vraag me dan af als ik voor de 100-400 ga of ik dan geen spijt ga hebben dat ik toch niet wat meer mm's heb gekozen.
maar andersom, hoe meer mm's hoe zwaarder
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » do sep 03 2020 7:25 pm

Echt hartstikke bedankt aan iedereen, dit vind ik echt een fijne brainstormsessie.
Dit is echt het leukste forum dat ik al ben tegen gekomen.
Al die goede raad en tips en allemaal zo amicaal.
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Ronald53 » do sep 03 2020 9:25 pm

Hallo Kristel,

De foto's die Hans plaatste van de windturbines zijn onscherp vanwege atmosferische effecten. Dichtheidsverschillen in de lucht zorgen ervoor dat de het licht niet zich niet netjes rechtlijnig verplaatst. Dat is ook de oorzaak waarom sterren "twinkelen", en waarom je op een warme dag boven asfalt trillingen ziet. Er zijn technieken waarmee je atmosferische effecten deels kunt wegwerken, maar dan hebben we het over toepassingen in de astronomie of bij defensie. Dus: Als je de kwaliteit van een telelens wilt beoordelen, dan kies je liefst een onderwerp dat niet ver weg is. Klinkt wat vreemd wellicht, maar als je roofvogels wilt fotograferen zullen ook die zich binnen 100m bevinden. Ik gebruikte onlangs de Tamron 150-600 mm in de uiterste telestand om een ijsvogel te fotograferen die binnen 10m zat. Zie mijn Flickr account.

Ik heb even op jouw Flickr account gekeken, en wat foto's bestudeerd die met de 18-200 zijn genomen. Ik denk niet dat er iets fout is met dit objectief, tenzij deze foto's een uitzondering zijn en het meeste veel slechter is. Ik heb die lens overigens ook gehad, in de VRI versie, en ooit zat het voorste element los. Dat leidde tot onscherpte. Even controleren?

Je hebt een cropsensor. Ik zou dan gaan voor iets van 100-400, of 80-400, maximaal. Dat is 600mm effectief. Neem je iets groters, dan ben ik bang dat je die te vaak thuis gaat laten.

Succes,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor EdvandeZilver » do sep 03 2020 9:47 pm

EdvandeZilver schreef:Eigenlijk zou je een tele opname met zulke brandpunten over zulke afstanden niet als referentie voor een objectief moeten gebruiken. Door luchtvervuiling en luchttrillingen gaat er een hoop scherpte verloren.

Af en toe heb ik het idee dat draadjes niet goed doorgelezen worden.
Of ik sta op mute. Dat kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » vr sep 04 2020 3:38 pm

Ronald53 schreef:Hallo Kristel,

De foto's die Hans plaatste van de windturbines zijn onscherp vanwege atmosferische effecten. Dichtheidsverschillen in de lucht zorgen ervoor dat de het licht niet zich niet netjes rechtlijnig verplaatst. Dat is ook de oorzaak waarom sterren "twinkelen", en waarom je op een warme dag boven asfalt trillingen ziet. Er zijn technieken waarmee je atmosferische effecten deels kunt wegwerken, maar dan hebben we het over toepassingen in de astronomie of bij defensie. Dus: Als je de kwaliteit van een telelens wilt beoordelen, dan kies je liefst een onderwerp dat niet ver weg is. Klinkt wat vreemd wellicht, maar als je roofvogels wilt fotograferen zullen ook die zich binnen 100m bevinden. Ik gebruikte onlangs de Tamron 150-600 mm in de uiterste telestand om een ijsvogel te fotograferen die binnen 10m zat. Zie mijn Flickr account.

Ik heb even op jouw Flickr account gekeken, en wat foto's bestudeerd die met de 18-200 zijn genomen. Ik denk niet dat er iets fout is met dit objectief, tenzij deze foto's een uitzondering zijn en het meeste veel slechter is. Ik heb die lens overigens ook gehad, in de VRI versie, en ooit zat het voorste element los. Dat leidde tot onscherpte. Even controleren?

Je hebt een cropsensor. Ik zou dan gaan voor iets van 100-400, of 80-400, maximaal. Dat is 600mm effectief. Neem je iets groters, dan ben ik bang dat je die te vaak thuis gaat laten.

Succes,
Ronald



Hey Ronald,

ik ben een beetje jaloers op je ijsvogeltje, wauw!
Bedankt ook voor de raad van de lenzen, daar had ik zelf ook weer even geen rekening mee gehouden.
Ik had vroeger de Sigma 18*200 zonder VR, daarmee zijn er ook wel wat foto's genomen en daar ben ik altijd zeer tevreden van geweest.
Mss is het zoals Farzad zegt en is het abberatie
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor hans de wit » vr sep 04 2020 4:02 pm

op mijn Flirkr pagina staan een heleboel foto's die met de 150/600 sport van sigma zijn genomen.
hij zit nog net niet vastgeroest aan de body maar wordt door mij wel het meest gebruikt ondanks het gewicht van 4,2 kilo.
onder de foto staat mijn flirkr adres
nog mijn oude 150/500 van sigma

AfbeeldingDSC_6182.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten