Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » di sep 01 2020 12:25 pm

Hoi iedereen,

Ik ben in het bezit van de Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, heb deze tweedehands gekocht en altijd het gevoel gehad dat er iets aan scheelt.
Wanneer je de foto's op de laptop uitvergroot krijg ik toch steeds het gevoel dat ze niet zo scherp zijn. (of het ligt aan mijn verwachtingspatroon)
Nu merk ik ook steeds meer dat ik toch wat mm's tekort kom, ik ben zot van roofvogels of eigenlijk vogels in het algemeen.
Wat raden jullie aan om de 18-200 ter vervangen zodat ik beter kwaliteit? :x en dichterbij het onderwerp kan.
Mijn budget is niet zo groot, zou toch niet meer dan 1000€ willen uitgeven.
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor hans de wit » di sep 01 2020 12:43 pm

Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary Nikon F-mount objectief zou een goede keus zijn.
zit in je budget.
zelf heb ik de sport uitvoering maar deze is een stuk zwaarder.
groet hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Ronald53 » di sep 01 2020 1:30 pm

Die Sigma 150-600 is een geheel ander type lens, voor een ander doel dan de 18-200. Wat wil je? Met één lens zoveel mogelijk situaties aankunnen? Dus ook groothoek, of wil je over gaan op minimaal twee objectieven? In het eerste geval zou je de Nikon 18-300 kunnen overwegen (laatste versie), die geeft wat meer tele en is op 200 mm beter dan je 18-200. Maar ik zou die eerst eens gaan proberen, want als het zo is dat je ongenoegen over de 18-200 te maken heeft met je eisen mbt scherpte, dan ben je met de 18-300 in totaal niet veel beter af.
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 01 2020 1:34 pm

Kristel,
Re: niet zo scherp
Iedere (zoom)lens is een compromis.
De 18-200 kent vele tevreden gebruikers, maar (zeker aan de 200mm kant) zullen de prestaties wat minder zijn.
Als je een lens zoekt die beter is in het bereik van 100-300 mm,
kijk eens naar een (tweedehands) 70-300 mm van Nikon.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Ronald53 » di sep 01 2020 1:47 pm

Ik kan het advies van Gijs van harte onderstrepen, zeker voor de AF-P versies. Ik heb zelf de DX versie gehad, en werk nu met de FX versie. Alletwee fijne lenzen, de eerste een fractie minder scherp maar lichter en goedkoper. Maar heb je ook nog een lens voor de korte brandpuntsafstanden? Welke camera heb je trouwens? De AF-P lenzen zijn niet geschikt voor oudere typen.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor ben42 » di sep 01 2020 2:19 pm

Keyki schreef:Wanneer je de foto's op de laptop uitvergroot krijg ik toch steeds het gevoel dat ze niet zo scherp zijn. (of het ligt aan mijn verwachtingspatroon)


Van mij geen adviezen over een nieuw objectief en ook geen advies of je dat wel of niet moet doen.

Wel wil ik ingaan op je "gevoel dat ze niet zo scherp zijn".

Zoals je zelf al aangeeft kan dat aan je verwachtingspatroon liggen. En omdat dat bij een nieuwe lens ook mogelijk is, lijkt het met niet onbelangrijk te zoeken waarom je het gevoel van niet scherp hebt.

Allereerst zou ik zeggen probeer een aantal zaken uit te sluiten, door wat test opnamen te maken.

B.v. van een muur uit b.v. bakstenen, waar een flink gedetailleerde structuur inzit.
Beweging, van je zelf, van het onderwerp en ook van de VR, sluit dat uit door onder goed zonnige omstandigheden een foto te maken. Op die stenen muur, zodanig dat de gedetailleerde structuur kleine schaduwtjes werpt.
Hoge sluitertijd geen beweging, VR uit, volle zon en gedetailleerde structuur zorgen dan voor voldoende contrast en je kunt deze foto op 'flinke' afstand van de muur nemen.
Het AF mechanisme, maak een foto met Live view en ook een gewone, beide keren door scherp te stellen in het midden.
Vergelijk die foto's op je Beeldscherm van je PC of liever nog op een groot beeldscherm. Zoom flink in (Pixel peeping) en zorg er voor dat de presentatie software de pixels niet 'uitsmeerd', in b.v. de gratis software FastStone Image Viewer (een aanrader), doe je dit door full screen te kijken en dan in het vakje 'Smooth' niet aan te vinden. In Lighroom zou ik in ontwikkelmodus gaan zitten, omdat deze net iets anders presenteerd dan in view modus.
Vergelijk dan de Live foto met de 'normale'. Als je de muur een beetje schuin hebt gefotografeerd, kun je ook zien waar de scherpstelling zit, deze dient natuurlijk op het scherpstelpunt (in het midden) te zitten, maar zit deze ergens anders bij de normale foto, dan zou je last kunnen hebben van Back of Front focus.

Even aannemende dat er geen grote verschillen zitten tussen de live view en normale foto genomen met hoge sluitertijd en van een contrastrijke muur. Dan hebben we beweging uitgesloten, onscherpe impressie door laag contrast uitgesloten en ook Back of Front focus uitgesloten.

Nu wat mag of kun je verwachten. Je kunt in de genomen foto's zoeken naar pixels die flink van belichting verschillen en zeer dicht bij elkaar liggen. Je zoekt dan naar de pixels waar dit effect het grootst is, dus niet zoeken naar pixels waar de overgang langzaam is, maar juist naar pixels waar die overgang groot is. Vind je pixels die tegen elkaar aan liggen en flink van belichtingsintensiteit verschillen, dan is je foto relatief scherp. Meestal zal de overgang niet van pixel naar pixel zijn, maar zullen er pixels 'tussen' de overgang liggen. Mijn ervaring is dat dit meer is bij 200 mm dan in het groothoek gebied van deze lens.

Nu wordt het lastig, heb je een 6 megapixel camera, dan kun je van de 18-200 over de volledige range eigenlijk goed scherpte overgangen verwachten, bij een 16 megapixel camera wordt het al minder, bij nog meer nog minder.
In een 200 mm gebied is het minder dan in het groothoek gebied.

Wat voorbeelden om mee te vergelijken. (D7000 18-200 VRII op 200 mm).
Afbeelding

Detail vergroting (niet precies uit het midden), dit geeft ongeveer aan hoe scherp de foto 'kan'.
Afbeelding
Pixels zijn hier opzettelijk groot weergegeven zodat je kunt zien dat er inderdaad wel scherp overgangen zijn, niet overal, maar kijk je naar het 'takje' midden boven, dan zie je dat ongeveer 20 pixels van boven het takje direct naast de achtergrond kleur over gaat in de kleur van het takje.

Twee keer hetzelfde deel. Screendumps vanuit Lightroom.
Linker uit Library mode die lijkt heel onscherp, rechter uit Develop mode en deze lijk veel scherper.
Afbeelding

De onderste foto rechterdeel is niet helemaal pixel scherp, maar volgens mij ongeveer wat je mag verwachten. Het linkerdeel lijkt veel onscherper, maar is hetzelfde deel alleen anders weergegeven in Lightroom.

Op de tweede foto staan de opname omstandigheden. Flinke sluitertijd 1/1600, een diafragma dat ook relatief gunstig is f8. En op 200 mm ISO 200. Deze foto heb ik min of meer willekeurig geselecteerd uit mijn vakantie selectie door te selecteren op 200 mm vanaf 1/1000 en deze vond ik toevallig omdat daar een goed onderwerp op staat voor scherpte vergelijkingen.

Maar ook ik heb regelmatig het gevoel van niet scherp. Vooral op de zoeker van de camera, maar ga ik dan zoeken na foto's genomen in gunstige omstandigheden dan vind ik ze weer wel scherp.
Dus ik zou zeggen zoek eerst naar scherpe voorbeelden en kijk of die voldoende scherp zijn. Foto's met minder constrast, meer beweging, lagere sluitertijd, hogere ISO, minder gunstig diafragma, slechte scherpstelling kunnen dan allemaal minder scherp worden.

In het algemeen wordt gesteld dat de 18-200 VR II toen de lens uitkwam een zeer goede allrounder was. Nu met hogere pixel dichtheden en vooral kritischer public wordt de 18-200 VR II nog wel eens neergezet als een 'aardige' lens niet van topkwaliteit.

Zelf heb ik ooit een vergelijking gemaakt tussen een 50 mm en de 18-200 op 50 mm en mensen hier op het forum konden niet uitmaken welke foto met welk objectief gemaakt was. (Beiden waren niet briljant scherp toen).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor hans de wit » di sep 01 2020 3:23 pm

als Kristel roofvogels wil gaan vastleggen zal ze toch naar meer mm, zeg vanaf 400 moeten gaan.
de 18/200 kan je er dan gewoon bij houden.
heb ik ook gedaan en een nikon 50 mm 1.8.
vandaag langs de lek tussen wijk bij duurstede en vianen foto's gemaakt waarvan dit er een is.
met de 150/600 sport van sigma.
groet hans

AfbeeldingDSC_6938.jpg by dewittrouw dewit, on Flickr
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » di sep 01 2020 3:27 pm

Ronald53 schreef:Die Sigma 150-600 is een geheel ander type lens, voor een ander doel dan de 18-200. Wat wil je? Met één lens zoveel mogelijk situaties aankunnen? Dus ook groothoek, of wil je over gaan op minimaal twee objectieven? In het eerste geval zou je de Nikon 18-300 kunnen overwegen (laatste versie), die geeft wat meer tele en is op 200 mm beter dan je 18-200. Maar ik zou die eerst eens gaan proberen, want als het zo is dat je ongenoegen over de 18-200 te maken heeft met je eisen mbt scherpte, dan ben je met de 18-300 in totaal niet veel beter af.
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Hey Ronald, Bedankt voor je antwoord,
Dat had ik er inderdaad niet bij vermeld. Ik vind een all-around lens sowieso niet top omdat die niet op alle vlakken perfect kan presteren. Ik vind het niet erg om te wisselen. Dus afhankelijk van de situatie of wandeling neem ik dan de juiste lens mee.
Mijn doel is dus eerder de 18-200 te vervangen door meer "kwaliteit" maar vooral eerst door een langere brandpuntafstand.
PS, mijn uitrusting is te vinden in mijn handtekening 📷
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » di sep 01 2020 3:32 pm

Bedankt Ben, daar ga ik zeker mee aan de slag!
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » di sep 01 2020 3:34 pm

[quote="hans de wit"]als Kristel roofvogels wil gaan vastleggen zal ze toch naar meer mm, zeg vanaf 400 moeten gaan.
de 18/200 kan je er dan gewoon bij houden.
heb ik ook gedaan en een nikon 50 mm 1.8.
vandaag langs de lek tussen wijk bij duurstede en vianen foto's gemaakt waarvan dit er een is.
met de 150/600 sport van sigma.
groet hans


Hey Hans,
Van zo'n foto's krijg ik happy kriebels, bedankt voor je antwoord
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor hans de wit » di sep 01 2020 3:45 pm

ben in het begin ook zoekende geweest en nu ik deze lenzen heb ben tevreden met mijn resultaten.
op mijn flickr pagina staan nog meer foto's op de foto klikken en je bent er.
groet hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor JvdKooij » di sep 01 2020 3:54 pm

tja om vogels te fotograferen zou ik dan naar Nikon 200-500 (tweedehands), Sigma 150-600C (nieuw) of de Sigma 100-400 (nieuw) kijken.
De laatste is een lekkere wandellens, en behoorlijk scherp.

afgelopen weekend gemaakt:

Afbeelding[/url]_DSC7763
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Pierre » di sep 01 2020 4:36 pm

voor degene die hem niet kennen, klauwier vrouwtje,

gr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Ronald53 » di sep 01 2020 4:56 pm

Keyki schreef:PS, mijn uitrusting is te vinden in mijn handtekening [emoji328]
Ah, dat zie ik dan weer niet in Tapatalk!
Ronald



Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII

Berichtdoor Keyki » di sep 01 2020 5:00 pm

Ronald53 schreef:
Keyki schreef:PS, mijn uitrusting is te vinden in mijn handtekening
Ah, dat zie ik dan weer niet in Tapatalk!
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Ah Ok, dat wist ik niet. Heb het net ook geïnstalleerd op mijn gsm.
Bij deze:
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Kristel
Flickr: https://www.flickr.com/photos/keykigai/
Lenzen: Nikon AFS 18-200/3.5-5.6 DX VRII, Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD + Raynox M 250 , Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II nikon, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
Camera: Nikon D7500, Leica D lux 7
Gebruikersavatar
Keyki

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten