Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor FLATSIX » di jun 22 2021 10:23 am

Hallo,

Ik zou graag uw ervaring kennen met de kalibratie van de TAMRON 150-600 versie G2 op uw body. Je kan de TAMRON TAP-IN konsole aanschaffen die verbonden wordt met de computer waarna je op 4 brandpuntsafstanden geloof ik telkens 3 afstanden kunt invullen/corrigeren (dus 24 instellingen).

-Is dit werk in de praktijk te doen en met welk succes ?
-Hoe doe je dit voor de afstand "oneindig" met dit objectief (600mm. .......)
-Is er een andere manier (eventueel combinatie met de tap-in) om dit te doen om een correct resultaat te bekomen?

Dus kortom graag uw ervaringen hiermee en de beste en zekerste manier om dit objectief aan mijn camerabody 100% aan te passen (voor birding : kleine vogeltjes)

Bedankt op voorhand ! :prost:
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor FLATSIX » vr jun 25 2021 12:42 pm

Niemand ervaring met lenskalibratie ?
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor spinner_007 » vr jun 25 2021 4:38 pm

ja wel maar met sigma usb dock
is simpel zelf te doen en zeker goede resultaten
over hele bereik scherp
Gebruikersavatar
spinner_007

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: alblasserwaard
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor wadwandelaar » vr jun 25 2021 5:52 pm

Jawel. Ik gebruik de Tap-in console om de G2 te kalibreren. Prima te doen. Je kan 18 waarden instellen. Het is prima te doen. Je hoeft dan niet de Fine tune in de body in te stellen als gemiddeld getal voor alle mm's. Elke mm en afstand is te kalibreren.
In combinatie met Reikan FoCal heb ik de lens gekalibreerd.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor FLATSIX » vr jun 25 2021 10:30 pm

wadwandelaar schreef:Jawel. Ik gebruik de Tap-in console om de G2 te kalibreren. Prima te doen. Je kan 18 waarden instellen. Het is prima te doen. Je hoeft dan niet de Fine tune in de body in te stellen als gemiddeld getal voor alle mm's. Elke mm en afstand is te kalibreren.
In combinatie met Reikan FoCal heb ik de lens gekalibreerd.


Maar welke afstand neem je dan voor : oneindig ? De Tap-in geeft verschillende afstanden weer op welke afstand je het "target" moet zetten om te meten, er is ook een afstand "oneindig". Hoeveel of welke afstand is oneindig per focuslengte die je moet tunen??

Daar begrijp ik niets van, al de rest is me duidelijk.

Kan iemand mij uitleggen waar ik voor de verschillende focuslengtes mijn doel voor "oneindig" moet plaatsen??

Bedankt, :roll:
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor wadwandelaar » za jun 26 2021 8:02 am

Jij bedoelt met 'oneindig' de instelling Full? Je zet je lens op Full en op 600mm. Je plaatst je lens op minimaal 12m (in geval van 600mm meting) van je target en gaat kijken bij welke fine tune je de scherpste instelling hebt. Dit doe je vervolgens ook bij 500, 400, 300 etc waarbij je je camera met lens steeds dichterbij je target zet. Hier komen allemaal waarden uit en die programmeer je in je lens. Deze kalibratie voer je ook uit op de andere instellingen: oo-10 en 10-2.2. Die laatste 2 heb ik 1x gedaan. Mijn lens staat altijd op Full dus die metingen geloof ik wel.
Kijk hier welke afstand je moet gebruiken van je lens naar je target. Instelling op Full of 1 van de andere maakt niet uit.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron 150-600 G2- kalibratie met TAP-IN console Tamron

Berichtdoor FLATSIX » ma jun 28 2021 12:21 am

wadwandelaar schreef:Jij bedoelt met 'oneindig' de instelling Full? .


Neen, ik bedoel met "oneindig" gewoon de afstand van camera tot object. Als je scherpstelt dan verdraait de afstandsschaal die op het objectief zit, die gaat tot het "oneindig"-symbool (en daarna zelfs iets verder.

Mijn vraag gaat over op welke afstand van de camera je uw object moet zetten om op "oneindig" te fine-tunen?

Deze afstand schijnt iets abstract te zijn want heb op het internet geen goede uitleg hierover gezien, en Tamron rept hier ook met geen woord over...

Het afregelen op de andere afstanden is begrijpelijk - ze geven in meters exact op waar je het target moet zetten waarop je de metingen verricht. Echter voor de laatste afstand "oneindig" wordt geen afstand opgegeven, vandaar mijn vraag : welke is de afstand die je moet nemen voor de verschillende te meten brandpuntslengten van de zoom?
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten