Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor FLATSIX » ma jul 12 2021 11:54 am

Hallo,

Ben nieuw in "birding" - heb een superzoom 150-600mm.

Hoe doen jullie dat om in het bos te gaan birden ivm. de zeer lange lens+body vervoeren (in de auto leggen maar verpakt in wat?) en als jullie in het bos of de natuur rondwandelen met het grote beest. Zijn er speciale draagriemen of systemen die jullie gebruiken?

Zou het graag weten vooraleer ik misschien weer iets nutteloos aanschaf dat veel geld kost.....
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor justme » ma jul 12 2021 12:58 pm

iets nutteloos aanschaffen wat veel geld kost doen we toch allemaal hier? :P
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor Bas » ma jul 12 2021 1:11 pm

Ik wil mijn F Stop Gear Loka niet nutteloos noemen :P
Hier zit een Large ICU in waar een D500 met 200-500 rechtop in past. Uiteraard gaat er dan nog veel meer in. Mocht je alleen een body en superzoom mee willen nemen zou ik eens naar de Think Tank DIGITAL HOLSTER 150 kijken:
Quick access and transport for your super telephoto zoom

With the versatility of a 150–600mm, you don’t need a backpack full of lenses for wildlife or sports photography. Instead, a camera holster dedicated to just one body with a 150–600mm attached is an ideal solution. The Digital Holster 150 is a top-loading solution that minimizes the weight and bulk of bigger bags so you can focus on the action.
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 83


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor hans de wit » ma jul 12 2021 1:47 pm

hallo FLATSIX,
ten eerste welke 150/600 heb je.
bij de sigma 150/600 zit er een mooie tas bij om deze lens te vervoeren.
niet erg handig maar toch.
zelf neem ik dit altijd mee in een rugtas met een statief wat je zeker nodig heb voor zo'n zware lens.
er zijn ook hele goede draagriemen die te gebruiken zijn.
zelf heb ik de PEAK DESIGN welke prima bevalt.
elke goede fotozaak kan je adviseren welke het beste bij jou past.
succes en veel plezier met je lens.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor John Jansen » ma jul 12 2021 2:16 pm

kijk eens naar de think tank Glass taxie
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor imaginary_nl » ma jul 12 2021 2:22 pm

Om mee te lopen gebruik ik een draagriem/slingshot AAN HET OBJECTIEF. Toestel staat altijd aan en is daarmee "schietklaar".

Wanneer ik de auto als schuilhut gebruik, dan ligt de lens+body (in mijn geval meestal de 600f4+850) op de bijrijdersstoel.
Ga ik een stukje rijden, dan haak ik de "ingeklikte" riem van de auto met het onderste deel achter de statiefvoet (objectief ligt in rijrichting).
Dan kan ik hem snel pakken wanneer nodig, maar schiet het geheel niet door het dashboard mocht ik onverhoopt hard moeten remmen.

Als statief gebruik ik een stuk verwarmingsbuisisolatie wat ik over het open raam schuif. (Wel even de plakrand verwijderen, anders zit het hele raam vol lijm...)

Mocht alles voor langere tijd goed opgeborgen moeten worden, dan gaat het in de cameratas. Daar zijn vele soorten en maten voor, sterk afhankelijk van jouw voorkeur en gebruik. Ik gebruik een Kiboko waar de hele set gemakkelijk inpast. Hiermee kan ik ook prima wandelen, maar dat is dan met de camera opgeborgen.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor FLATSIX » ma jul 12 2021 9:56 pm

[quote="Bas"]Ik wil mijn F Stop Gear Loka niet nutteloos noemen :P
Hier zit een Large ICU in waar een D500 met 200-500 rechtop in past. Uiteraard gaat er dan nog veel meer in. Mocht je alleen een body en superzoom mee willen nemen zou ik eens naar de Think Tank DIGITAL HOLSTER 150 kijken: [quote]Quick access and transport for your super telephoto zoom

Dat idee van die Think Tank Holster 150 zou wel eens mijn oplossing kunnen zijn !!! Bedankt, ga het even bekijken en betasten in de winkel. :prost:
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor Peter » ma jul 12 2021 9:57 pm

ik 'donder' de zooi altijd zo in de auto, kast, tas en weet ik wat. D750 / D4s / Sigma 150-600 sport / contemperary
Spul kan wel wat hebben hoor. Gebruik het meerdere malen per week, al jaren lang.

Mij is nog nooit wat kaduuk gegaan.
Draagriem inderdaad wel gemakkelijk. Anders til je je een breuk.

Genoeg riemen te koop, bijvoorbeeld marktplaats
Kost je weinig
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor FLATSIX » ma jul 12 2021 10:00 pm

John Jansen schreef:kijk eens naar de think tank Glass taxie


Dit is goed om alleen de lens mee te vervoeren, maar ik verwissel in het midden van een bos geen 150-600 op mijn body. Moet met het geheel : camera + lens gemonteerd vervoerd en beschermd worden tot het moment van actie. Dus deze niet goed genoeg voor mij...
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor FLATSIX » ma jul 12 2021 10:21 pm

Ik ga morgen de Tamron 150-600mm G2 kopen, vandaar mijn vraag over hoe te vervoeren in het bos. Dan kan ik dat gelijk mee kopen.

Ik wilde voor deze lens ook een UV-filter kopen als bescherming tegen beschadiging en vuil, maar gezien ik hier een F: 6.3 lens ga kopen, zou een UV-filter het licht niet tegenhouden zodat ik nog een 7 ga overhouden.
Hebben jullie op de superzooms een glas ervoor geplaatst, of wat denken jullie : doen of niet doen?
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor ReneG » ma jul 12 2021 10:22 pm

Bij mij zit hij in een flipside 400 of 500, past prima. 300 denk ik ook nog wel als er geen grip onder je camera zit. Kwestie van de juiste indeling maken met de dividers. Als ik ermee rondloop draag ik hem aan het handvat (de lensvoet naar boven gedraaid), of 'cradled' in de arm (ik weet niet eens hoe dat in het nederlands heet). Een digital holster 150 zal ook wel werken, maar dan zou ik hem wel mede borgen met een riem om je middel, anders zwaait die tas alle kanten op als hij leeg is (dat doe ik met mijn kleinere digital holsters).

Een draagriem aan het lijf vind ik persoonlijk niks met zo'n grote lens, ik ben te vaak ergens achter blijven hangen of stoot ergens tegenaan.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor ReneG » ma jul 12 2021 10:32 pm

FLATSIX schreef:Ik ga morgen de Tamron 150-600mm G2 kopen, vandaar mijn vraag over hoe te vervoeren in het bos. Dan kan ik dat gelijk mee kopen.

Ik wilde voor deze lens ook een UV-filter kopen als bescherming tegen beschadiging en vuil, maar gezien ik hier een F: 6.3 lens ga kopen, zou een UV-filter het licht niet tegenhouden zodat ik nog een 7 ga overhouden.
Hebben jullie op de superzooms een glas ervoor geplaatst, of wat denken jullie : doen of niet doen?


Ik zou er géén UV filter op zetten (en doe dat uberhaupt voor geen enkele lens) om de volgende redenen:

1. Een UV filter voegt voor digitale camera's niets toe; die zijn al voorzien van een UV filter. Als je er al een filter op zet zou ik voor een kwalitatief goed 'clear' filter gaan.
2. Kwalitatief goede filters zijn vrij duur, zeker voor dat formaat frontlens.
3. Filters nemen nagenoeg altijd iets van de kwaliteit weg. Bij goedkopere UV filters kan het ook nog eens je AF nadelig beïnvloeden, . Dit heb ik al meermaals zien gebeuren.
4. Veel mensen kopen UV filters ter bescherming, maar ze kunnen averechts werken:
- Als je met een UV filter op je lens met de voorkant ergens tegenaan stoot heb je kans dat de filterdraad beschadigt; vervangen van de buis op zo'n zoom kan een heel duur grapje worden, veel duurder dan de frontlens.
- Als een UV filter breekt kan het juist krassen trekken op de frontlens.
5. Je wilt het natuurlijk voorkomenm, maar hele kleine beschadigingen op een frontlens zie je meestal niet terug bij dat soort lenzen.
6. In veel gevallen (al kan het met deze lenzen anders liggen) is vervangen van de frontlens vaak een relatief goedkope actie, regelmatig zelfs goedkoper dan een duur filter.

Wat je m.i. beter kunt doen is religieus gebruik maken van de zonnekap. Die beschermt je frontlens ook prima en bovendien beschermt het ook nog eens tegen invallend zonlicht. De enige keren dat ik filters gebruik is wanneer ik 'effecten' wil hebben. Bij hoge uitzondering gebruik ik een clear filters als de rotzooi en soms zelfs steentjes me om de oren vliegt, zoals bij een motorcross. Maar dan doe ik de regenhoes er ook om.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor FLATSIX » ma jul 12 2021 10:35 pm

[quote="ReneG"]Bij mij zit hij in een flipside 400 of 500,

En Rene, zou ik een UV-filter op het objectief vooraan schroeven of houd dit het licht tegen. Mijn toekomstige Tamron heeft F: 6.3, dus heeft al niet veel licht.

Doen of niet doen, that is the question....
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor FLATSIX » ma jul 12 2021 10:37 pm

Rene, heb het gelezen - U had al geantwoord terwijl ik aan het type was. Bedankt, dus geen filter erop zetten dan..
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grote superzoom zoals 150-600mm : hoe beschermen/vervoeren ?

Berichtdoor Nikkormaat » ma jul 12 2021 11:43 pm

D750 met Nikon 200-500mm + zonnekap en TC 1.4 ll in een Lowe Pro Flipside 300 AW ll. Past net incl. draagriem aan statiefgondel
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten