allround objectief D500

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

allround objectief D500

Berichtdoor Timmert » ma sep 13 2021 9:45 am

Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een nieuw "allroad" object.
Waar ga ik hem voor gebruiken: Landschapsfoto's en natuur (vogels) op vakanties.
Ik ben in het bezit van een D500 en een Nikon 200-500 objectief. Maar het objectief is veel te zwaar om mee te nemen op vakantie (trektocht).
Dus ik ben opzoek naar iets "allrounds". Ik ben mij bewust dat het altijd een trade off zal zijn.

Ik kwam het volgende objectief tegen wat mij aansprak als ik een aantal reviews lees.
Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G VR ED DX Type II objectief
Op 18mm iets verbuiging van rechte lijnen maar dit is in de postprocessing nog recht te trekken (aldus een aantal reviews).
Is dit een mooi objectief voor mijn doel of zijn er betere alternatieven? Ik hou het graag bij Nikon objectieven i.v.m. wat problemen met Tamron in het verleden.
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: allround objectief D500

Berichtdoor Ronald53 » ma sep 13 2021 12:26 pm

Ik denk dat je het antwoord al hebt, gezien je randvoorwaarden. Je wilt vogels kunnen fotograferen, dan heb je dus weinig aan een zoom die maar tot bijvoorbeeld 120 mm gaat, en je wilt bij Nikon blijven. Dat zijn er maar 2 kandidaten denk ik, de 18-300 en de 28-300. Voor DX is de 18-300 dan waarschijnlijk de beste optie. Ik heb 'm ook, op mijn D5600, en dat is dan een mooi compact setje waarmee je veel aankunt. Maar het is een trade-off, zoals je al weet. Eventueel vind je hier nog een vergeelijking van de Nikon-kandidaten. En die vervorming is idd geheel weg te corrigeren:
Afbeelding
DSC_0510_DxO by Ronald Mallant, on Flickr
Nikon D5600, AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G VR ED DX Type II, ƒ/8.0, 18.0 mm, 1/20 s, ISO 400
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: allround objectief D500

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 13 2021 6:18 pm

Beste T,
Een ervaren lid van dit forum heeft ooit de stelling geponeerd
-meer zoom geeft meer problemen
Anders gezegd: hoe minder zoom, deste beter de lens kan zijn.
Mijn hint: kijk eens naar
-de 17-55 2.8 AF_S DX, de enige pro-grade lens van Nikon voor DX, ook tweedehands te koop
-de 24-120 4 AF-S, iets langer, maar FX en met VR.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: allround objectief D500

Berichtdoor EdvandeZilver » ma sep 13 2021 7:03 pm

Wat Ronald reeds zegt, 120mm is te kort om vogels fatsoenlijk voor je lens te krijgen.
De objectieven die Gijs aanhaalt zijn mooie rondwandel lenzen in de stad of een landschap.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: allround objectief D500

Berichtdoor Timmert » ma sep 13 2021 7:08 pm

Bedankt voor de info en bevestiging allemaal!
Ik heb zojuist de 18-300 gekocht als allroad/reis objectief. I.v.m. de overige bepakking heb ik geen trek om meerdere objectieven mee te nemen/te wisselen.
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten