Keuze stress!

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Keuze stress!

Berichtdoor blomwm » vr mar 11 2022 3:53 pm

Hallo ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit maar...? Het is namelijk zo , ik heb zoveel reviews gelezen over de NIKON AF-S 200-500MM F/5.6E VR ED lens.
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien, ik heb natuurlijk ook andere lenzen bekeken zoals het Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary Nikon F-mount objectief, het Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2 Nikon F-mount objectief en (ik heb een Nikon 6 II) het Nikon Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S objectief, De Nikon FTZ II adapter heb ik sowieso nodig (misschien toch wel handing om te hebben?) behalve bij het laatsgenoemde objectief natuurlijk. Graag zou ik weten wat de beste keus is en waarom? Ik zou de lens gebtuiken voor natuurfotografie.

bvd Willem
blomwm

Clublid
Berichten: 14


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze stress!

Berichtdoor mozes » vr mar 11 2022 3:57 pm

Ik denk dat van alles wat je opnoemd de lens die je hebt zo'n beetje 1 van de betere is.
Die paar mm meer bereik valt qua kwaliteit behoud bij croppen met de Z100-400 wel behouden.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keuze stress!

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mar 11 2022 6:04 pm

Ik zou voor de Z 100-400 gaan en er desnoods om het bereik wat uit te breiden er tzt een Z teleconverter 1.4x bij aanschaffen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress!

Berichtdoor Ronald53 » vr mar 11 2022 8:15 pm

Voor mij was het uiteindelijk een 'no-brainer'; het moest de Z 100-400mm worden. Vanwege afmetingen en gewicht vielen de andere door jou genoemde opties af. Ik maakte een tabelletje, zie hier. De Tamron en Sigma staan hier niet in, die vallen wat mij betreft in dezelfde categorie als de Nikon 200-500mm. Als jij met natuurfotografie net als ik denkt aan van alles, van close-up (geen macro!) van bloemen, libellen en vlinders t/m vergezichten in het landschap, met ook zo nu en dan iets van vogels of wellicht niet te schuw wild, dan is die Z 100-400 volgens mij prima. Bedoel je met natuurfotografie vogelfotografie, dan zijn er betere opties denk ik.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze stress!

Berichtdoor Ronald53 » di jun 14 2022 7:29 pm

@blomwm: Ik zie dat het de AF-S 200-500 geworden is, naar dat je die weer wilt verkopen. Jammer dat je niet gelukkig bent met je keuze. Gaat het dan toch een van die andere opties worden?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten