Scherpte 18-200 mm VR

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Scherpte 18-200 mm VR

Berichtdoor Dozy » vr feb 15 2008 11:52 am

Goededag,

Ik ben nu al een maandje aan het spelen met mijn nieuwe speelgoed. Hierbij heb ik ondenkt dat de 18-200 niet zo super scherp is. Ik moet nog goed gaan bekijken hoeveel het nu scheeld met andere lenzen. In een goede test opstelling.
Ik heb even een Sigma 70-210 f2.8 geleend en deze vond ik al aardig scherper.

Hierdoor zit ik te overwegen een Sigma 17-70 aan te schaffen, welke volgens
test van deze lens
erg scherp is.

Zijn er meer mensen hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt en de groeten,

Dozy
Dozy



Onderwerp:

Berichtdoor jtimmer » vr feb 15 2008 4:29 pm

Hallo Dozy,

Beetje kort door de bocht denk ik, heb je voorbeeld foto's? Wat je nu doet is appels met peren vergelijken. De Sigma heeft op de grootste focal lengte namelijk nog steeds 2.8 waarbij je een snellere sluitertijd kan aanhouden dan de nikon 18-200 op 200mm. Op 200mm. moet je toch wel een redelijk vaste hand hebben en de VR werkt niet op bewegende onderwerpen dus als je voorbeeld foto's hebt.......

Groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
jtimmer

Forumlid
Berichten: 433


Locatie: Harlingen
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » vr feb 15 2008 4:38 pm

Jeroen,

Dat bedoeld Dozy toch niet? Hij zegt dat hij zijn 18-200 niet 1 van de scherpste vind. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Die f/2,8 lens is een ietwat professionelere lens de scherpte zit hem daar in de andere bijzondere coating van de lenselementen. Ik zou ook eens kijken naar een Tamron 17-50 f/2,8 of een Tamron 28-75 f/2,8 (die je eventueel wel van mij kunt kopen - stuur me maar een pb).
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor jtimmer » vr feb 15 2008 5:15 pm

Nu was ik dus een beetje kort door de bocht, ik zie het nu ook.... :oops:
Gebruikersavatar
jtimmer

Forumlid
Berichten: 433


Locatie: Harlingen
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dozy » vr feb 15 2008 7:25 pm

Jeroen, ik heb wel 2 testfoto's. Maar die zijn niet heel representatief, omdat ik beide op F5.6 geschoten heb, daar de Sigma een kleinste diafragma van 2.8 heeft en mijn nikon 5.6 minimaal heeft bij 200 mm.
Ook viel mij op dat de Sigma veel helderder en kleurrijker was.
(ik kan ze nu niet posten omdat ik te lui ben om naar mijn auto te lopen waar mijn camera in ligt)

Dus het is meer een ondervinding dan een test. Maar ik vroeg mij dus af of er meer mensen waren die dit ervaarden.

Bij deze ga ik dus wel opzoek naar een betere groothoek-zoom voor erbij. De 18-200 is sowieso ideaal voor op vakantie in ieder geval.
Dozy



Onderwerp:

Berichtdoor mikemix » vr feb 15 2008 8:25 pm

---
Laatst gewijzigd door mikemix op wo apr 15 2009 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mikemix



Onderwerp:

Re: Scherpte 18-200 mm VR

Berichtdoor GdP » vr feb 15 2008 10:05 pm

Dozy schreef:Goededag,

Ik ben nu al een maandje aan het spelen met mijn nieuwe speelgoed. Hierbij heb ik ondenkt dat de 18-200 niet zo super scherp is. Ik moet nog goed gaan bekijken hoeveel het nu scheeld met andere lenzen. In een goede test opstelling.
Ik heb even een Sigma 70-210 f2.8 geleend en deze vond ik al aardig scherper.

Hierdoor zit ik te overwegen een Sigma 17-70 aan te schaffen, welke volgens
test van deze lens
erg scherp is.

Zijn er meer mensen hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt en de groeten,

Dozy


Dozy bij objectieven, zoals de 18-200mm VR is het nodig dat je twee diafragmastanden diafragmeert wil je in het gebied zitten waar het objectief op zijn scherpst is.

Dus nooit bij volle opening gebruiken!
Laatst gewijzigd door GdP op za feb 16 2008 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor GuyVerschuere » vr feb 15 2008 10:38 pm

Hebben we dan geen 18-200mm F4.5 ipv F3.5? Als je toch die twee stappen niet mag gebruiken?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Gebruikersavatar
GuyVerschuere

Forumlid
Berichten: 490


Locatie: Roeselare
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » vr feb 15 2008 11:24 pm

3.5 Is ongeveer halve stop meer dan f2.8. 2 Stops verder zou dus ( 5.6 + 8 ) / 2 = 13.6 / 2 = 6.8 moeten zijn ( halverwege f5.6 en f8 ). Het is dus nog "erger". :shock:

Even bij de testjes kijken vanaf waar de lens scherp is. Bijvoorbeeld op photodo of zo. Zie http://www.photodo.com/topic_68.html
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dozy » za feb 16 2008 11:35 am

Ah, bedankt Gerrit en Patrick. Zal ik hier in het vervolg rekening mee houden. Zal vanmiddag eens wat testen. Je hoort het nog.

Groeten,

Boudewijn
Dozy



Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » za feb 16 2008 3:22 pm

het is scheelt en niet scheeld... en het is diafragmeert en niet diafragmeerd..
het is werkelijk niet normaal meer zoveel fouten..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » zo feb 17 2008 1:38 am

Alfredo, ik zou er maar niet aan beginnen... Onbegonnen werk tegenwoordig! Er schijnt iets fout te zijn gegaan met de onderwijsvernieuwingen! :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marco » zo feb 17 2008 1:49 am

PatrickP schreef:Alfredo, ik zou er maar niet aan beginnen... Onbegonnen werk tegenwoordig! Er schijnt iets fout te zijn gegaan met de onderwijsvernieuwingen! :mrgreen:


Beter allemaal chinees te gaan leren, daar heeft men geen last van al die verschillende tijden, vervoegingen en lidwoorden....... :mrgreen:
Marco



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » zo feb 17 2008 2:07 am

Marco Handgraaf schreef:
PatrickP schreef:Alfredo, ik zou er maar niet aan beginnen... Onbegonnen werk tegenwoordig! Er schijnt iets fout te zijn gegaan met de onderwijsvernieuwingen! :mrgreen:


Beter allemaal chinees te gaan leren, daar heeft men geen last van al die verschillende tijden, vervoegingen en lidwoorden....... :mrgreen:

En maar 56000 letters om te leren. Hoewel je je weg goed kan vinden met iets van 5000 letters... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marco » zo feb 17 2008 2:49 am

PatrickP schreef:En maar 56000 letters om te leren. Hoewel je je weg goed kan vinden met iets van 5000 letters... :shock:


Karakters ! De gemiddelde chinese boer doet het met 4000 karakters als in goed ingelicht ben.

M'n vriendin is een cursus chinees begonnen, waarin ze de eerste 400 leren, dus een vervolg cursus zal zeker nodig zijn :mrgreen:

Maar terug naar het topic, de TS maakt zich zorgen over de scherpte, zoals Mike al zegt valt dat best mee.
Ik vrees meer voor vertekening bij dit bereik, ook de 18-135 heeft daar best last van en mijn 18-70 is er ook niet echt vrij van op groothoek. Je ziet het zodra software automatisch de vertekening gaat corrigeren.

groet,
Marco
Marco




Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten