Bokeh schieten met de Nikkor 180ED/2.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

bokeh

Berichtdoor roel » wo mar 01 2006 3:53 pm

Dit is het bokeh van een Nikkor AF 1,8/50mm., diafragma 4.0. Beide foto's met goede medewerking van de vogels (ze poseerden goed!) maar een verschillend ogende onscherpte.
Ik blijf het toch lastig vinden om te zien, dat bokeh.

Gezien de foto's met dezelfde lens en hetzelfde diafragma genomen zijn: kun je dan concluderen dat het bokeh op beide foto's gelijk is maar de onscherptebeleving anders door de verschillende materialen (zanderig/stenig versus water), of is het bokeh verschillend daardoor?? Hoop dat mijn vraag duidelijk is...

Afbeelding
Wat onrustig ogend beeld door de lichtval op de stenige ondergrond.

Afbeelding
Rustig ogend beeld, egale overgang in (on)scherpte.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 01 2006 5:23 pm

Dag Roel,

Ik heb hierboven al geschreven dat wat je mooi vindt aan Bokeh in een foto ook m.i. iets subjectief is en dat geldt m.i. hier ook. Uiteindelijk gaat het om het plaatje. De achtergrond kan ook meewerken.

Wellicht dat een Leica Summicron of een Noct-Nikkor van dezelfde bovenste situatie toch nog een iets wazigere achtergrond maakt.

Maar er zijn m.i. ook hier factoren waarmee men kan spelen, bijv. een stop meer open.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Bokeh met 105

Berichtdoor roel » zo mar 05 2006 8:28 pm

Hier trouwens 2x bokeh met de aloude Nikkor 2,5/105 mm. Ik blijf het een multi inzetbare lens vinden...

Afbeelding

Afbeelding

De scherpte van deze lens is naar mijn oordeel net zo goed als de Nikkor 1.8/50 mm. maar de onscherpte/bokeh is rustiger/mooier.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ML » zo mar 05 2006 11:09 pm

rgroe, in jouw bovenste voorbeeldfoto is bokeh niet te beoordelen omdat daar geen beeldPUNTEN in het onscherpe gebied liggen. Bij de onderste foto zitten deze beeldpunten in de bomen, en wel daar waar een lichtpuntje door de bladeren heen komt. Deze punten worden door de gebruikte lens tot cirkels gemaakt met een duidelijk afgebakende rand en een donkerder middelpunt. Dit is dus een voorbeeld van een SLECHT bokeh! Hoewel de foto's zeker niet slecht zijn en ook voor mij het beeld in zijn geheel niet vervelend is, is dit waaraan je kunt zien wat bokeh nou eigenlijk is.
ML



Onderwerp:

bokeh is heel ingewikkeld...

Berichtdoor roel » zo mar 05 2006 11:39 pm

ML, dat is een duidelijke en verduidelijkende reactie. Echter, wanneer ik naar de eerdere foto's in dit onderwerp kijk, staan daar (uitzondering daargelaten) ook geen beeld-/lichtpunten op. Dan wordt dus in alle reacties over een bokeh geschreven, dat eigenlijk helemaal niet zichtbaar is. Grappig...
Door de tamelijk verschillende reacties op de term bokeh, heb ik het idee dat er niet eenduidig naar wordt gekeken. Waar de één praat over onscherpteweergave, praat de ander over de vorm van lichtvlekken, weer één zegt dat de diafragmabladen (hoeveelheid/vorm) er niks mee te maken hebben, terwijl dat volgens weer een ander juist wel zo is.
Het begint voor mij steeds meer een theoretisch begrip te worden.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma mar 06 2006 1:10 am

Dag Roel,

Bijgaand een link, wat je met een 105 2.5 AIS kunt doen. Het schijnt dat ook de foto van het Afghaanse meisje dat ooit eens National Geographic sierde met een 105 2.5 AIS is gemaakt.

Photonet discussie over de Nikkor AIS 105mm 2.5.

Vraag: Gebruikte je de zonnekap en had je een filter op de lens (zo ja welk merk).

Ik vind de lichte plekken wat verdacht...Of was er inderdaad een opening tussen de bomen. De plekken zie ik op punten komen waar ik helemaal geen lichte plekken in de bomen zou verwachten. Het is bekend dat sommige lenzen flare of spookbeelden door interne reflecties kunnen vertonen.

Mijn "105/2.8 flares easily and the lense hood should be used at all times" (dus ook als de zon niet schijnt). Niet dat flare altijd te voorkomen is. En het kan in sommige gevallen zelfs iets aan het beeld toevoegen.


AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor ML » ma mar 06 2006 5:39 pm

Bokeh is ook een theoretisch onderwerp. Het is puur natuurkunde over hoe een lens (of in ons geval een objectief met meerdere lenzen) met een beeldpunt omgaat dat niet in het scherptegebied ligt.
Maar dit omzetten naar een abstrakt iets als de beleving van een foto is veel moeilijker. It's in the eye of the beholder.......
Ook een lens als een spiegel objectief met een -theoretisch- zeer slecht bokeh, kan juist een hele leuke foto opleveren als je bijvoorbeeld wateroppervlak spiegelingen vastlegt; je krijgt dan allemaal cirketjes op de foto...
ML




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten