Welke prime's

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Willem v D » wo nov 11 2015 12:00 pm

Bedenk ook dat de nieuwe (af-s) prime lenzen die onder de 30mm vallen niet goedkoop zijn.
kijk eens naar het verschil tussen de 24mm of 28mm af-d met een af-s.
Dan kan het heel vlug rendabel zijn om te kijken naar een d7*00 serie.

Er zijn trouwens genoeg mensen hier die met mf lenzen werken dus je zou dit ook kunnen proberen.
dan staat de deur voor af-d lenzen ook open totdat je een body hebt met af motor.

PS
Zou ik kijken naar een portret lens voor dx zou ik ook denken aan een nikkor micro 60mm.
Helaas f2.8 maar je komt uit op 90mm ivm de cropfactor.
portretten schiet je toch niet op f1.8
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Vincent » wo nov 11 2015 12:05 pm

Willem v D schreef:portretten schiet je toch niet op f1.8


Waarom niet?? Ik wel, en ook op 1.4 als het kan...

Zoals in mijn vorige post geprobeert te zeggen, het woord portret is een zeer ruim begrip. Daar past ook een zeer ruim aanbod van advies bij. Enige toelichting van TS is dus wel wenselijk als je het mij vraagt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Patrick » wo nov 11 2015 1:10 pm

Nou. Ik schiet ze heel graag wijd open! Of wil in ieder geval de keuze hebben om dat te doen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26863


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor ATOR » wo nov 11 2015 1:28 pm

Voor mij was 50mm op DX het meest gebruikt voor portretten, 85 alleen voor close-ups van een gezicht.

Wat ik zie van de oude Sigma 50mm is dat hij zeker in de hoeken wel erg onscherp is. Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar de Nikon AF-S 50mm f/1.8, die is scherper waar hij scherp hoort te zijn en heeft toch een mooie onscherpte. Zelf heb ik de Nikon AF-S 50mm f/1.4 omdat ik graag 1.4 wilde hebben maar om eerlijk te zijn is hij de meerprijs bovenop de 1.8 niet helemaal waard. Als ik nog eerlijker ben kwam de Nikon 50mm niet veel uit de kast omdat hij vol open niet zo geweldig presteert en dat er met een kleiner diafragma nauwelijks verschil was met mijn Nikon AF-S 17-55 f/2.8 zoom. Pas nu ik de Sigma 50mm Art heb is fotograferen met open diafragma leuk en blijft de standaard zoom in de kast liggen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Woody » wo nov 11 2015 5:05 pm

Iedereen bedankt voor de antwoorden en raad.

Wat ik graag zou doen met het objectief is, foto's van de zoon maken 1,5 jaar oud.
En voorlopig hoofd schouder portretten. Heb reeds de 35mm f1.8. En deze vind ik ideaal om full body te doen, in de binnenruimte.
Daar de volgende lens bedoeld gaat worden om enkel portret (hoofd schouders, tot max buik) te doen, vind ik de bokeh toch een zeer belangrijk aspect.
Later zou ik dan een prime bijkopen voor close up. En een breedhoek voor straat fotografie en landschap.

Denk na alles hier te lezen te hebben, ik ga gaan eerst voor een 50mm (dx 75mm). Dan achteraf de AF-s 85mm f1.8 ga bijkopen voor close ups (dx 127,5).

Nu enkel nog kiezen tussen de 2 50mm primes.
Sigma 50mm f1.4 ex dg hsm
Nikon af-s 50mm f1.8
Maar mijn voorkeur heb ik al meegegeven, de sigma 50mm f 1,4 Ex dg hsm (vanwege zijn bokeh).
Voor landschap wil ik ze toch niet gaan inzetten. Dus als hij tegen de f waarden boven de f 3,5 een beetje onscherper word, zou me dit niet te veel storen.

@ ator: Zou het voor portret storen dat de hoeken onscherper zijn, door deze wss meestal in het bokeh veld gaan liggen. Is maar een vraag, don(t shoot me als het raar overkomt.
Maar omdat ik de lens enkel wil inzetten als portret lens.

Met vriendelijke groeten.
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Patrick » wo nov 11 2015 5:21 pm

Ik zou gewoon voor de Nikon 50mm f1.8G versie gaan. De Sigma is een ontzettend groot en zwaar ding waarvan ik eerlijk gezegd niet zo veel terug zie in foto's. Ik heb nooit begrepen waarom dat ding zo groot is.

Een ander verhaal is de Sigma Art versie natuurlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26863


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime

Berichtdoor Woody » wo nov 11 2015 5:36 pm

De art versie, heb ik al veel goeds van gelezen en gezien. Maar dat budget heb ik niet voor handen.
Weet niet of links hier toegestaan zijn, anders kan ik wel een paar posten waar vb staan van de sigma.
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor ATOR » wo nov 11 2015 6:14 pm

@ ator: Zou het voor portret storen dat de hoeken onscherper zijn, door deze wss meestal in het bokeh veld gaan liggen. Is maar een vraag, don(t shoot me als het raar overkomt.
Maar omdat ik de lens enkel wil inzetten als portret lens.


Het is zeker geen rare vraag. Hoekscherpte is niet boeiend als jij dat niet boeiend vind. Het is totaal afhankelijk van de look die je wilt hebben. Scherper is niet per sé beter, het is gewoon scherper. Onscherpte in de hoeken en randen kan juist erg mooi zijn bij een portret. Het zal des te meer de aandacht vestigen op wat er in het midden te zien is. Ook de scherpte in het centrum is niet voor iedereen even belangrijk. Je zult online genoeg portretfoto's kunnen vinden die met de Sigma gemaakt zijn, als jij ze mooi vindt dan is die Sigma jouw lens.

Wat ik zelf wel zou testen is vanaf welk diafragma de scherpte (in het centrum) van de Sigma bruikbaar is. Je kunt meer onscherpte/bokeh creëren met een lens die bruikbaar is vanaf f/2 dan eentje met een iets betere bokeh maar die wat scherpte betreft pas bruikbaar is vanaf f/4. Als je door een vissenkom schiet heb je ook een mooie bokeh maar je hebt er verder niets aan omdat de scherpte er niet is. Ik zou zeker die Sigma even naast de Nikon AF-S 50mm f/1.8 proberen om te kijken hoeveel bruikbare bokeh je hebt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Woody » do nov 12 2015 7:20 pm

Zal ik eens doen. Van het weekend word er 1 van de 2 50mm aangekocht.
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor ATOR » do nov 12 2015 7:33 pm

Cool, ben benieuwd wat je keuze wordt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor yzf1kr » za nov 14 2015 2:44 pm

De 50mm is vleesch-noch-Visch op een dx. Ik heb het zowel in de studio als buiten een gedrocht gevonden, op dx komt hij beter tot zijn recht.

Je zou ook eens naar de 60mm kunnen kijken, die beviel mij op dx veel beter dan de 50mm.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Nikkormaat » za nov 14 2015 2:48 pm

Volgens mij heb je een paar typevauten bij FX en DX gemaakt, want je spreek jezelf volgens mij tegen.
De 50mm is vleesch-noch-Visch op een dx.
en
op dx komt hij beter tot zijn recht.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor ATOR » za nov 14 2015 3:26 pm

Kun je me dat eens helder uitleggen yzf1kr. Ik kan me er niets bij voorstellen waarom je een 50mm brandpunt op DX een gedrocht kunt vinden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor oud0001 » za nov 14 2015 3:29 pm

Sowieso klopt het niet. Hij vindt het vlees nog vis. Dat wil niet zeggen dat dit ook zo is, zoals hij beweerd. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Woody » za nov 14 2015 7:00 pm

Hier zijn we dan :D .

Men gaat naar de winkel voor een 50mm F1.4, en laat dat nu net zijn wat ik niet in mijn tas had bij het verlaten van het pand.

Als eerste zat in de tas een af-s 85mm f1.8 G.

Tweede is dan een zoom geworden, de Tamron 28-75mm F/2.8 SP Di Nikon.

Ze hebben me deze combo aanbevolen. De tamron was in prijs vergelijkbaar met de 50mm f1.4.

Daar ik eerst ga starten in een studio zou dit mij de meeste speling geven.

35MM Full body
85mm Headshots , close ups
Tamron 28-75mm F/2.8 SP Di Nikon: 3/4 shots.
En vooral experimenteren vertelden ze :D .

Ik weet niet wat jullie van de uiteindelijk geworden combo vinden. Maar volgens hen, zou dit een ideale studio combinatie zijn.

28-75mm primes 35 en 85mm f1.8

Weet dat de vergelijking niet mag gemaakt worden maar in fx mm :
Vanaf 42mm tot en met 112 mm met nog 2 primes van 52mm en 127,5mm.


Moest ik nu echt de 50 mm missen, zal ik de f1.8 aanschaffen. Had de indruk dat de sigma geen 50mm was, maar dat deze meer breedhoek had.
Raar maar gaf gewoon niet het gelijke beeld dan de nikons.

Eerste maal fotostudio staat gepland 25 november.

Iedereen bedankt voor de hulp en raad.
Opmerkingen mogen nog steeds komen, heb nog 1 of 2 weken omruil recht in het slechtste geval.
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten