Die 85 is inderdaad duurder maar ook een heel ander bereik. Zie ze naast elkaar en je snapt waarom die 85 duurder is.
Die 35 en 50 zijn meestal echt wel wat kort voor portret. Maar de 85 1.8 kan misschien ook wel goed tweedehands gevonden of hier te koop gevraagd worden.
welke primelens?
Onderwerp:
Re: welke primelens?
Ik zeg toch niet dat ik het raar of vreemd vind dat de 85mm duurder is??? Het is gewoon een constatering niet meer en niet minder.
Onderwerp:
Nee hoor Jan Willen, zo bedoelde ik het ook niet! Ik begreep wat je bedoelde en ben het met je eens maar het was meer een tip naar de TS om te laten zien dat alleen het uiterlijk en de bouw van die 85 al heel veel zou verklaren over het prijsverschil.
Groet,
JW
JW
Onderwerp:
Uiteraard begrijp ik wel een beetje waar het prijsverschil aan ligt. Ik wil graag de juiste keuze maken, ook als deze keuze duurder is dan de ander. Goedkoper is fijn, maar als ik daardoor de verkeerde keuze maak, heb ik daar ook niets aan en inderdaad zal het wat fijner zijn om niet al te dicht bij de mensen of dieren in de buurt te moeten komen
Onderwerp:
Als je met bokeh wilt spelen zou ik niet gaan voor minder dan 50mm. De 35mm 1.8 dx is klein, licht, scherp en betaalbaar maar z'n bokeh is niet om over naar huis te schrijven. 50mm f1.4 is een mooie lens om mee te experimenten, en voor portretten lang niet gek. Die van sigma (niet alleen de ART, ook de oudere versie) heeft een wat romigere onscherpte dan de nikkor en is tweedehands goed te krijgen.
Onderwerp:
Ik ben uiteindelijk toch voor de 85mm 1.8g gegaan en ben er super blij mee!
Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”