Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor PeterPowerUp » vr jul 31 2020 5:14 pm

hallo allemaal,
mijn eerste serieuze post op dit forum.
Ik heb na lang wikken en wegen een 500 mm PF aangeschaft, en ik vroeg me af of er leden zijn die al veel ervaring met deze lens hebben.

Tot nu toe zeer scherpe foto's mee kunnen maken.
Veel makkelijker te hanteren dan mijn 200-500, en een gevoelsmatig veel helderder zoeker beeld.

Enige punt waar ik me 'zorgen' over maak is het geluid van de VR.
Het lijkt veel harder dan die van mijn 200-500. Kan natuurlijk ook zijn dat ik me hier nu even te veel op focus.
PeterPowerUp

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor fberndsen » vr jul 31 2020 9:24 pm

Prima lens, al veel foto's meegemaakt. Snelle autofocus. Berescherp. 1 kg lichter dan 200-500 maakt veel verschil. Geluid VR stoort mij niet

https://500px.com/photo/1019487187/FB30951-by-Frans-?ctx_page=1&from=user&user_id=39036867
https://500px.com/photo/1019575468/ree-by-Frans-?ctx_page=1&from=user&user_id=39036867
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor Elstar59 » za mar 13 2021 9:53 pm

Na jaren de f/4.0 500mm gebruikt te hebben, ben ik twee jaar geleden "omgegaan". Op de Photokina in Keulen voor het eerst in mijn handen gehad en zo gauw deze beschikbaar kwam in Nederland heb ik het ene objectief ingeruild en het andere gekocht. Wat een genot om met dit objectief te fotograferen (en te lopen....). Snel, scherp en een mooie kleurweergave. Voor gebruik in een vogelhut, gebruik ik een blimp-case, maar dat is voor het geluid die de D850 produceert: de f/5.6E PF 500mm vind ik zelf behoorlijk stil. In combinatie met het TC-1.4e III converter wordt het allemaal merkbaar langzamer en is de autofocus ook niet meer zo trefzeker. Gezien deze ervaring zou ik dit objectief zeker niet combineren een 2x converter, zeker niet voor beweegbare onderwerpen. Vind het ook wel fijn dat er een UV filter op kan (sorry weet dat daar de meningen over verdeeld zijn). Al met al een zeer geslaagde aankoop en ik fotografeer nu meer met de 500 mm als ooit daarvoor.
Gebruikersavatar
Elstar59

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Woerden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor stanvandewouwer » do apr 15 2021 11:08 am

Hoi, heb ook interesse in deze lens, maar zou hem toch eerst willen huren en dan aankopen. Iemand een idee waar dit kan. Heb een Nikon Z6II.
Alvast bedankt voor de info.
stanvandewouwer

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor hans de wit » do apr 15 2021 1:13 pm

Je zou CAMERANU.NL kunnen proberen.
zij verhuren nikon apparatuur.
zaak zit in Urk.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor Frans Martens » vr apr 16 2021 12:35 pm

stanvandewouwer schreef:Hoi, heb ook interesse in deze lens, maar zou hem toch eerst willen huren en dan aankopen. Iemand een idee waar dit kan. Heb een Nikon Z6II.
Alvast bedankt voor de info.

Kamera Express verhuurt ook lenzen.
Heb deze zelf sinds december en bevalt geweldig. Momenteel 10% korting, toch 400 euro!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR

Berichtdoor schilder » vr apr 16 2021 7:36 pm

Mogelijk een lidmaatschap van onze club NCN en op de clubdag of een glasdag alle Nikon lenzen en kamera's proberen in een mooi omgeving die ieder jaar weer ergens anders is.
toevallig door omstandigheden dit jaar niet.
maar gratis entree, goede lunch tegen kleine vergoeding ,advies van clubleden en de Nikon importeur!
4x jaar een mooi magazine, toegang tot het gedeelte voor leden.
thuis je foto's bekijken en bij de partners kopen met korting zodat het lidmaatschap veelvoudig terugverdient is.
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten