Prachtig stuk glas !!!!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Berichtdoor Jack the Slipper » wo jul 16 2008 8:06 pm

Wat is de filtermaat van zo'n objectief eigenlijk?
Jack the Slipper

Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » wo jul 16 2008 8:07 pm

Ik heb er een paar foto's mee geschoten, is wel best wel tof maar ik zou nu net zo lief de sigma 8mm kopen: veel goedkoper en sjouwt wat makkelijker mee en heeft AF en dus lichtmeting op m'n D80.
dragon2

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do jul 17 2008 5:17 pm

soulpic:
"Welk normaal denkend mens (met name hobbfotografen) gaat er nu 25.000 voor een lens betalen?"

Tsja. Je weet kennelijk niet wat dat voor een objectief is. Ik vind 2200 voor die 8mm Fisheye niet zo duur. Okee, ik heb het niet, maar als ik eens echte ronde fiseye-beelden zou willen fotograferen is dit objectief zowat de enige betaalbare optie. Ik ga uiteraard uit van volformaat kleinbeeld.
De inderdaad veel zeldzamere 6mm Fisheye met een beeldhoek van 220 graden (TWEEHONDERDTWINTIG GRADEN) is nu eenmaal zo duur. Helaas ook voor mij TE duur...

Overigens zijn de foto's van deze objectieven volgens mij gehaald van de website van Arsenal Photo in Neurenberg (D), en die is niet altijd de goedkoopste. Maar hij heeft wel vaak heel mooie, exotische en zeldzame Nikkors. Nu heeft hij bijvoorbeeld ook de 13mm supergroothoek te koop. Om te watertanden...

Om terug te komen op je vraag: je kunt het ook anders stellen.
Welk normaal denkend mens investeert in een digitale camera die soms na tien maanden alweer technisch verouderd en afgeschreven is? Heb je je wel eens gerealiseerd wat de normale levensduur van de huidige camera's is? Ik denk dat je over tien jaar niets meer krijgt voor je (DX-) DSLR. Kijk dan eens naar die 8mm fisheye. Geïntroduceerd in augustus 1970, daarna jaren gemaakt, en als je nu een exemplaar koopt werkt het nog voorbeeldig. Ben benieuwd hoe de huidige AF-s, VR, etc. toeters en bellen het over 38 jaar doen. Waardevast?

Jack the Slipper:
Bij zo'n fisheye gaan de filters niet op de voorkant. In het objectief zit vaak een filterrevolver, dan kun je inwendig in het objectief het gewenste filter voordraaien. Op sommige supergroothoeken als de 13mm en de 15mm zitten er 38mm filtertjes bij die in een vatting in de bajonet passen.

Groet, E.M. de Klerk
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor gongon » do jul 17 2008 6:32 pm

Hebben sommige soms last van dat groene wezentje (grapje) als ik het geld had had ik het er misschien ook wel voor over. al vind ik 25000 euro wel een beetje erg veel, maar 2200 zou ik denk ik ook wel uitgeven, moet ik alleen even wat harder sparen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
gongon

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Snadaa » do jul 17 2008 8:12 pm

Tja wie heeft hem niet....
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl
Snadaa

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jack the Slipper » do jul 17 2008 11:39 pm

Meneer de Klerk,

ik ben 43 jaar en zit mijn hele leven al in de techniek. Ik adem bouten en moeren om maar zo te zeggen. Ik bedoelde het dan ook als retorische vraag....We moeten nog wat aan elkaar wennen denk ik zo.

Maar uw antwoord is helemaal goed hoor. ik vermoedde al zoiets... :D
Jack the Slipper

Onderwerp:

Berichtdoor Bakeltje » zo aug 03 2008 10:46 pm

Staat er 1 te koop op Marktplaats:

Te koop aangeboden Nikkor 8mm f/2,8 circulaire fisheye lens.
De lens geeft een 180 graden beeld op een 24x36 mm beeldvlak zoals bij de Nikon D3 of de kleinbeeld film Nikon camera's.
De hoge beeldkwaliteit van de fisheye lens komt vooral tot uiting aan de rand van het beeldveld, het is echt 180 graden en de vertekening en lichtafval aan de beeldrand is minimaal. De lens heeft vrijwel geen flare, ook met de zon in beeld.

De lens is ZONDER FILTERDRAAISCHIJF. Deze zou er afgehaald zijn om te gebruiken in een laboratorium opstelling aan de Universiteit van Amsterdam. Ik heb de lens de afgelopen jaren gebruikt voor sterrenkundige opnames, onder andere aan Noorderlicht in Lapland en heb geen verschil kunnen ontdekken in beeldkwaliteit tussen deze lens en een andere Nikkor 8mm fisheye waar de filterdraaischijf wel op zat.

De frontlens en de achterlens zijn in perfecte staat, het lenshuis heeft enkele plekjes waar de verf is afgeschraapt.
Bakeltje

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”