Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor BUG322 » wo jun 03 2009 9:52 am

Afbeelding

Ik koop zo'n ding 2e hands en tot nu toe een prima ding.
Ook ik snap die bokeh helemaal niet.
Die ziet er toch meestal veel beter uit.

Afbeelding
BUG322



Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor Tobias » wo jun 03 2009 7:13 pm

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat je met een 300mm echt in het telewerk terecht komt.

Met een dx zit je op 450mm!! doe je er een tc1.7 tussen dan werk je met 765mm. Dan kan je zomaar uit het handje schieten vergeten. Zelfs op een statief kan de spiegel al voor trillingsonscherpte zorgen.

Waar de vreemde achtergrond van de ts vandaan komt kan ik niet beoordelen. Wel kan ik bevestigen dat de AFS300 F4 een prima objectief is waar ik echt topwerk van gezien heb en ook in mijn tas een trouwe en betrouwbare makker is.

Maak eens eens een paar opnames vanuit de hand dan vanaf statief, daarna vanaf statief met draadontspanner/zelffontspanner en als laatste met draadontspanner/zelfontspanner en Mup. Beoordeel je opnames in je bewerkingsprogramma. Zeer leerzaam.

Als na dit eenvoudige testje alles onscherp is dan heb je een probleem met je hardware.

Ik kan het niet genoeg herhalen maar voor optimale scherpte moet je in het telewerk aardig wat uit de kast halen. Dan nog zitter er missers tussen.

Nu geef ik altijd graag een paar voorbeelden. Foto's van de libelle zijn gemaakt met de 300, een tussen ring en een flitslicht. De blauwe reiger met de 300 met de TC1.7II ertussen. Camera = D300

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Tobias



Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor mike » wo jun 03 2009 7:31 pm

Bedankt mensen voor de reacties.
Heb de lens echter niet meer. Nikon wilde hem hebben samen met mijn D300, maar daar had ik geen trek in. Wanneer de lens en TC in Beverwijk geweest zijn, neemt de winkel ze niet meer retour.
Daarom heb ik besloten om beide terug te brengen naar de winkel.

Mag dus een slotje op :(

Gr. Michel
Gebruikersavatar
mike

Forumlid
Berichten: 391


Locatie: Woudenberg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor Tobias » wo jun 03 2009 7:46 pm

Dan ben ik toch heel erg nieuwsgierig waarmee je nu fotografeert.
Tobias



Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor mike » wo jun 03 2009 7:58 pm

Tobias schreef:Dan ben ik toch heel erg nieuwsgierig waarmee je nu fotografeert.


Heb er niks anders voor in de plaats genomen. Heb een 18-200, 105 en 70-300ED, en daar doe ik het even mee.
Na twee weken tobben met de afs 300 icm de D300, was ik het gewoon zat, en ik moet toegeven, dat ik het plezier dat ik eerst had in het op pad gaan, flink verloren ben, waardoor ik momenteel niet veel foto's meer maak.

Komt vanzelf wel weer goed. Waarschijnlijk naar Volkel over twee weken voor de opendag van de Luchtmacht, en hoop dan weer wat plezier terug te krijgen.

Gr. Michel
Gebruikersavatar
mike

Forumlid
Berichten: 391


Locatie: Woudenberg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor Jur » wo jun 03 2009 9:17 pm

Op 2e Pinksterdag gemaakt met de combinatie D300 + AFS 4/300 + TC14EII uit de hand.

Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor Tobias » wo jun 03 2009 9:26 pm

De propeller is niet helemaal scherp :wink:
Tobias



Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor BUG322 » wo jun 03 2009 9:50 pm

Ah Mooie Mustang
Ik was er ook :)
Met D50

Ik kan alleen maar zeggen dat ik super blij ben met deze lens eindelijk kom ik met scherp resultaat naar huis.
1,4 converter is soms zelfs al weer wat te veel.

Afgelopen maandag dus mijn beste luchtvaart show gehad dankzij deze lens.

Afbeelding
BUG322



Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor Eric-DH » do jun 04 2009 10:27 am

Ik denk zelf ook dat het aan mijn gebrekkige "langelenzentechniek" ligt dat de resultaten niet zo geweldig zijn, en dat ik gewoon nog veel moet leren. En misschien dat ik i.c.m. mijn 1.7x TC toch een series 3 statief (Gitzo) moet hebben i.p.v. een series 2. Maar hoe dan ook, ik wil mijn lens door Nikon laten checken om zeker te weten dat het daar niet aan ligt.
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
Gebruikersavatar
Eric-DH

Forumlid
Berichten: 281


Locatie: Den Haag

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Berichtdoor Tobias » do jun 04 2009 6:49 pm

Eric-DH schreef:Ik denk zelf ook dat het aan mijn gebrekkige "langelenzentechniek" ligt dat de resultaten niet zo geweldig zijn, en dat ik gewoon nog veel moet leren. En misschien dat ik i.c.m. mijn 1.7x TC toch een series 3 statief (Gitzo) moet hebben i.p.v. een series 2. Maar hoe dan ook, ik wil mijn lens door Nikon laten checken om zeker te weten dat het daar niet aan ligt.


Op zich een prima idee als je twijfelt. Daar is Nikon ook voor om even een check uit te voeren.
Tobias




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten