50mm plezier

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Is hij 126 euro waard?

Peiling eindigde op za jan 13 2007 9:01 am

Doe mij maar een lens van 1700 euro met meer vertekening
4
27%
Zonder ED glas kan niet goed zijn
2
13%
Alleen als er een AF-S versie van komt.
6
40%
Ik wil niet lensen wisselen, ik wil mijn VR 18-200
1
7%
Ik heb een D40 dus ik baal zowieso
2
13%

Totaal aantal stemmen: 15

Onderwerp:

50mm plezier

Berichtdoor BUG322 » za dec 30 2006 8:46 am

Laat hem nooit in een vergeet vakje zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo had ik even zin in :)
verdomd fijn lensje eigenlijk

groetjes
BUG322

Onderwerp:

50mm

Berichtdoor George Fennes » za dec 30 2006 10:18 am

Ja BUG322,

De 50mm is inderdaad een perfect lensje ik heb dan de 1.4 versie, maar ik sta elke keer weer te kijken van de scherpte die dit lensje levert.

En ik vind het een uitdaging om met een prime te fotograferen.

Je moet alles toch even wat beter bekijken dan met een zoom.

Ik heb hem nu een paar maanden, maar nog geen dag spijt gehad dat ik hem gekocht heb.

Trouwens mooie platen!

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » za dec 30 2006 12:14 pm

Hallo Bug,

Inderdaad de AF 50mm f/1.8D is een uitstekend lensje. Ik heb hem in een MF uitvoering en gebruik hem al jaren vele malen achterste voren op mijn camera voor macrofotografie. Hij is hier gewoon een kei in!
Voor het gewone werk gebruikte ik dan een MF 50mm f/1.4. Optisch geheel gelijk aan de D-uitvoering. Sinds de aanschaf van de Nikkor AFS 28-70 f/2.8D ED IF is hij wat naar de achtergrond gedrongen, omdat deze lens zelfs scherper bleek te zijn.
Het blijft echter een aparte ervaring om gewoon eens op pad te gaan met een lens met een vast brandpunt.
Leuke foto’s trouwens.
Gerrit
GdP

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 2:51 pm

he bug,

ik ben ook een blije bezitter van een 50mm, de 1.8 AF-D. ik vind het een heel mooi lensje, maakt wel wat herrie met AF, maar daar is mee te leven, wel snel en nauwkeurig. ik heb er ook al vele mooie plaatjes mee geschoten, veelal van katten die de flits niet kunnen waarderen. op het grootste diafragma heeft de lens prachitge scherptedieptewerking wat heel mooi werkt bij portretten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=HVNPDX7G

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JNOW6BRP

PS: de vermeldde 85mm brandpunt in de border is de omgerekende waarde.
MadMike

Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » za dec 30 2006 5:51 pm

poezen..ik kan mijn ogen er niet vanaf houden... de rode kater is mijn lieve aanloper Flippie en de witrode poes is Murphy, zijn vriendinnetje van een paar huizen verderop...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's zijn gemaakt met de (vermeende) inferieure D50 met de kitlens 18-55
Laatst gewijzigd door alfredo op za dec 30 2006 5:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
alfredo

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za dec 30 2006 5:51 pm

MadMike schreef:ik heb er ook al vele mooie plaatjes mee geschoten, veelal van katten die de flits niet kunnen waarderen.

Ik zou niet weten waarom je katten niet kunt flitsen.
Flits soms wel 20 achter elkaar, de katten vinden het bij mij geen probleem.
Hoorde trouwens vorige week van een vakfotograaf dat de 1.8 versie beter is dan dan de 1.4
Zijn er tests van bijde lenzen naast elkaar?
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
olle_griese

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za dec 30 2006 5:54 pm

foute foto bij mijn commentaar :oops: , deze is niet geflitst
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
olle_griese

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 6:26 pm

hallo olle griese!

ik heb enkele poezenbezitters in de vriendenkring en maak daar wel regelmatig fotos van. van de in totaal 6 katten zijn er 2 die (vraag me niet hoe ze het kunnen!) maar ze hebben ALTIJD de ogen dicht bij een flits. dan weet je ook pas hoe snel een kat kan reageren, of het is een pure reflex, maar dan wel een verdomd snelle! ik heb ook ooit eens 20 achter elkaar geflitst en die kat heeft er geen enkele gemist om de ogen op tijd dicht te krijgen, zelfs als ze aan het eten of aan het spelen zijn (zijn ze afgeleid denk je dan)

bij deze twee gevallen moet ik dus zonder flits werken, of ze moeten slapen. en dan is die 1.8 toch wel een uitkomst!!!

die andere vier schijnt het idd helemaal niet te interesseren als ik om ze heen dans en ze gaar flits. die zullen ook wel denken, wat een malloot!

kan het trouwens nog zijn dat je foto wat bewegingsonscherpte bevat? misschien had je toch maar moeten flitsen dan! wel een ontzettend mooi beest!

over een verschil tussen de 1.8 en de 1.4 kan ik niet oordelen omdat ik de 1.4 nog nooit heb gebruikt. de 1.8 is voor mij al heilig verklaard!

jammer alleen van mijn katte-allergie...

de groeten!!!!
MadMike

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za dec 30 2006 6:34 pm

Wij hebben er momenteel 5 lopen ( zie www.noorsekatten.nl ) maar gelukkig heeft geen van die van ons last van de flits vandaar dat ik ook reageerde op je opmerking.
Blijkbaar hebben we dus mazzel.
Toen ik de foto plaatste zag ik een verschil van dag en nacht met de foto,s boven mijn post, i.d.d. bewegingsonscherpte :cry: maar dat is te verwachten met 1/8 sec. uit de hand , maar het is mijn favo pic.
olle_griese

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 6:48 pm

mooie fotos olle griese (op je site dan he!)

die reka is mijn favo!! enne... 1/8 sec? dan heb je nog een stille hand vind ik! haha!

maar om niet teveel van bug322 zijn topic af de dwalen:

ja de 50mm is een toppertje!!!!
(zonder breezer-annanas aub)
MadMike

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » za dec 30 2006 6:54 pm

olle_griese schreef:
MadMike schreef:ik heb er ook al vele mooie plaatjes mee geschoten, veelal van katten die de flits niet kunnen waarderen.

Ik zou niet weten waarom je katten niet kunt flitsen.
Flits soms wel 20 achter elkaar, de katten vinden het bij mij geen probleem.
Hoorde trouwens vorige week van een vakfotograaf dat de 1.8 versie beter is dan dan de 1.4
Zijn er tests van bijde lenzen naast elkaar?

Hallo Olle,

In het laatstse clubblad van de NCN staat een samenvatting van testen. In dit overzicht komt de 1.8 op een 8.6 en de 1.4 op 8.7
Een verschil wat in de praktijk niet merkbaar.
Van de 1.4 heb ik eerder ook de D uitvoering gehad, verkocht omdat ik ook de MF uitvoering bezit. Van beiden lenzen zijn de laatste uitvoeringen optisch gelijk. Ik ben in het bezit van zowel de 1.4 als de 1.8 MF.
Van de 1.8 heb ik nl. de indruk dat hij voor macro achterste voeren op mijn toestel scherpere afbeeldingen opleverd. Maar dat kan zelfs een gevoel zijn omdat de indruk van scherp ook wordt bepaald door het contrast van de foto.
De enige 50mm die ik een keer heb mogen lenen was 1.2 MF. Die bleek zelfs bij volle opening zeer indrukwekkend te zijn, en dat kan ik van de andere twee niet zeggen. Maar halen zeker wel een voldoende.
Met vr. gr.
Gerrit
GdP

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za dec 30 2006 7:07 pm

gdepater schreef:In het laatstse clubblad van de NCN staat een samenvatting van testen.

Ik heb zojuist het lidmaatschapsformulier uitgeprint , ingevuld, en hij zit ook al in een envelop.
Ik zit hier zoveel en zovaak, ik zal mijn financiele steentje ook maar eens bijdragen :)
olle_griese

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Drie hoeratjes voor olle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor George Fennes » za dec 30 2006 7:18 pm

Olle, gefeliciteerd je zal er geen spijt van krijgen en .................. kunnen we elkaar ook eens ontmoeten op een van de clubdagen.

Tot ziens, ben benieuwd wie er achter de naam olle_griese schuil gaat!!!!

George Fennes

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 7:39 pm

haha,

ik draag ook mijn financieen bij en wil zeer zeker eens naar een van de clubdagen komen..

als ze mij ook al fred flintstone noemen... en ja als je olle griese hoort.. ik wil absoluut niet eeh... beledigen? maar het klinkt alsof je oud en grijs bent :D , dus ook ervaren..

volgens mij zijn die dagen wel gezellig he!
MadMike

Onderwerp:

oud en grijs????????????? laat ik het niet horen!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor George Fennes » za dec 30 2006 7:57 pm

Hallo MadMike,

De verrassing zal groot zijn, let op mijn woorden, verder zeg ik niets.

Maar die dagen zijn gezellig.

Op de Bataviawerf met al die foto-idioten bij elkaar, echt de moeite waard en bere gezellig ennnnnnnnnnnnnnnnn je leert nog eens wat!

Tot ziens!

George Fennes

Clublid

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”