50mm plezier

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Is hij 126 euro waard?

Peiling eindigde op za jan 13 2007 9:01 am

Doe mij maar een lens van 1700 euro met meer vertekening
4
27%
Zonder ED glas kan niet goed zijn
2
13%
Alleen als er een AF-S versie van komt.
6
40%
Ik wil niet lensen wisselen, ik wil mijn VR 18-200
1
7%
Ik heb een D40 dus ik baal zowieso
2
13%

Totaal aantal stemmen: 15

Onderwerp:

Ook Tamron - Sigma en Tokina hebben goede producten!!!!!!!!!

Berichtdoor George Fennes » ma jan 01 2007 12:40 pm

Ja Leeuwarden,

Ondanks dat dit een Nikon forum is, ben ik van mening dat Tamron - Sigma en Tokina, ook goede producten maken.

Zelf heb ik een Sigma 17-70mm 2.8-4.5 Macro en ik ben hier bijzonder te spreken over, meer nog dan over de 18-70mm van Nikon.

Maar dat is natuurlijk mijn belevingswereld.

Misschien zijn er nog meer gebruikers van 'vreemd merk' objectieven, dan wil ik ook graag hun reacties horen!

Zelf ben ik ook benieuwd naar de Tokina 16-50mm 2.8 wat daar de resultaten van zijn.

Dus als het beter en/of voordeliger kan, moet er voor mij echt geen Nikon op te staan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ook Tamron - Sigma en Tokina hebben goede producten!!!!!

Berichtdoor Roelof » ma jan 01 2007 1:15 pm

George Fennes schreef:Misschien zijn er nog meer gebruikers van 'vreemd merk' objectieven, dan wil ik ook graag hun reacties horen!

Ik heb zelf helemaal geen Nikon lenzen, ik heb alleen maar Sigma. Bevalt mij prima. Prima lenzen. Natuurlijk heeft Nikon verschillende kwaliteiten in z'n glas, maar dat heeft Sigma ook en Sigma is dan gewoon een slag goedkoper.
Maar goed, zelfs mijn eerste digitale spiegel was een Fuji, dus alleen maar Nikon-georiënteerd.

Natuurlijk loop je met vreemde merken wel een risico. Kijk maar naar de Canon wereld van een jaar of drie geleden, toen deden Sigma lenzen het plotseling niet meer op de nieuwe camera's (begon geloof ik met de 20D), nieuwe lenzen (<1 jaar oud) werden toen gratis door Sigma aangepst, voor aanpassing van oudere lenzen moest betaald worden.

Hetzelfde risico loop je natuurlijk ook met echt Nikon spul als je in het vertrouwen dat je allemaal Nikon spul hebt een D40 koopt en dan geen S lenzen hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Roelof

Clublid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » ma jan 01 2007 2:51 pm

hallo jongens en allereerst nog de beste wensen voor 2007!!

ook ik heb me laatst een objectief gekocht van sigma, de 70-300 macro APO DG f/4-5.6. ik moet zeggen dat ik het helemaal geen verkeerd obectief vind! op een meter afstand tot 1:2, wel iets vertekening in de uiterste stand... maar voor 200 euro. ik ben ook maar een hobbyist en om nu meteen een drie keer zo dure nikon macro te kopen, nou nee.

ergens moet je gaan zoeken tussen de juiste verhouding prijs/kwaliteit, en dat is afhankelijk van je zelf. voor mij als hobbyist mag die verhouding wel iets lager liggen dan voor velen van jullie die al jarenlang fotograferen en misschien hogere eisen zijn gaan stellen.

klein detail wat me wel opvalt: van alledrie mijn nikkor objectieven is er maar een met een metalen vatting en dat is de 50mm, de 18-135 en de 55-200 zijn van kunststof. de "goedkope" sigma heeft wel weer een metalen vatting en voelt op zich ook heel stabiel aan, ondanks dat de schacht van de lens zowat verbubbelt van lengte (tot dik 25 cm). AF werkt ook mooi en secuur, wel tot 200mm. daarna moet je bij voorkeur toch echt met de hand gaan focussen.

een fotorijk 2007!!
MadMike

Onderwerp:

Re: Ook Tamron - Sigma en Tokina hebben goede producten!!!!!

Berichtdoor Leeuwarden » ma jan 01 2007 7:29 pm

George Fennes schreef:Zelf ben ik ook benieuwd naar de Tokina 16-50mm 2.8 wat daar de resultaten van zijn.

Tja, die Tokina. Ik ben er zelf ook heel erg benieuwd naar. Maar ik weet niet waarom ik er zo benieuwd naar ben. Het ding is nog in geen velden of wegen te bekennen. Er is nog geen nieuws over... Wat maakt nu dat ik eigenlijk het gevoel heb dat ik op deze lens moet wachten?
Leeuwarden

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor alfa156 » di jan 02 2007 1:07 pm

De enige niet-Nikonlens van mij is de Tokina 12-24 4.0. Dit omdat ik de prestaties van de Nikon nauwelijks beter vind maar wel dubbel zo duur is.
Voor de rest schiet ik alleen met primes van Nikon zoals daar zijn de 50 1.4, 85 1.8, 180 2.8 en de 300 4.0. Mooi setje lijkt me zo :).
alfa156

Onderwerp:

Berichtdoor Dean » di jan 02 2007 10:48 pm

Leeuwarden schreef:Kijk ook even naar de Tamron 17-50.

Ik zal van de week is ff wat googlen voor recenties van deze lens.

Bedankt voor de tip

alfa156 schreef: Voor de rest schiet ik alleen met primes van Nikon zoals daar zijn de 50 1.4, 85 1.8, 180 2.8 en de 300 4.0. Mooi setje lijkt me zo :).

Is dat niet onhandig telkens naar voren of naar achter te lopen om een plaatje te schieten?
Ik heb onlangs mijn 18-55 op 50 gezet om te kijken hoe het is om met één brandpunt te fotograferen maar lijkt me toch behoorlijk lastig en vooral binnenhuis is 50 mm best veel
Dean

Onderwerp:

Berichtdoor alfa156 » di jan 02 2007 11:48 pm

ach, ik heb er niet zo'n moeite mee. Je leert anders kijken dan met een zoom. Ik ben er inmiddels wel aan gewend en primes zijn voor de geleverde lichtsterkte nog goed betaalbaar. De foto's kunnen altijd nog wat gecropt worden. Voor binnen heb ik de 12-24, maar ik ben niet zo'n binnen fotograaf.
alfa156

Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » wo jan 03 2007 11:58 am

Hier ook wat 50mm werk met genoemde lens, ik heb de D versie.
Bijna alle foto's zijn ingeflits met een wit plastic bekertje op de flitskop, werkt perfect.
Kijk en geniet:

http://www.dicasa.nl/Ragdol/
Roger38

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » wo jan 03 2007 3:09 pm

Roger38 schreef:Hier ook wat 50mm werk met genoemde lens, ik heb de D versie.
Bijna alle foto's zijn ingeflits met een wit plastic bekertje op de flitskop, werkt perfect.
Kijk en geniet:

http://www.dicasa.nl/Ragdol/

Ik weet nog van vroeger dat men vond dat als je wilt leren fotograferen dat je dat moet doen met 1 lens met een vast brandpunt. En pas als je daar voldoende ervaring in had mocht je het aantal lenzen uitbreiden.

Ik mag dan ook graag mijn 50mm weer eens oppakken en daar mee op pad gaan. Het scheelt ook heel veel gewicht :)
Gerrit
GdP

Onderwerp:

Berichtdoor alfa156 » wo jan 03 2007 3:21 pm

het gewicht is voor mij zeker een belangrijk aspect geweest, vandaar die primes. Alhoewel die 300 4.0 ook wel aan het gewicht is maar daar gebruik ik dan ook een statief voor.
alfa156

Onderwerp:

Berichtdoor Dean » wo jan 03 2007 5:13 pm

Mooie foto's roger.
Heb nu al een aantal fotos gezien van die 50 mm maar hij is echt scherp.
Misschien neem ik m toch wel leer ik ook eens fotograferen haha

Heb van de week een kersboom geprobeert te fotograferen wat een ramp is dat. Geprobeerd met flits daarna geprobeert op een statief met een langere sluitertijd vervolgens is de foto te donker of de lampjes weer zijn te fel. Had overigens weinig ruimte vandaar de boom wat scheef is

Afbeelding Afbeelding

Voorbeeldje grofweg zonder bewerking,
Dean

Onderwerp:

Even een boom opzetten

Berichtdoor George Fennes » wo jan 03 2007 5:22 pm

Hoi Dean,
Kleiner boompje nemen de volgende keer? Kan je dan met je macro lens maken.

Het kan natuurlijk zijn dat die lampjes in de boom de lichtmeting bedotten.

Als je de camera nu eens op handbediening zet en dan een paar opnames maak met verschillende sluitertijden en één vast diafragma b.v. op 5.6, dan zou je zeggen moet er iets goeds uitkomen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid

Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » wo jan 03 2007 5:29 pm

Vraagje: met welke omkeerring zetten jullie de 50mm omgekeerd op de camera? Ik heb dan wel de Nikkor 105mm/2.8 micro maar wil toch eens experimenteren met een omgekeerde 50mm. Of komt die 50mm omgekeerd op een andere lens?

Wie geeft zijn licht eens?
Roger38

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » wo jan 03 2007 6:20 pm

Roger38 schreef:Vraagje: met welke omkeerring zetten jullie de 50mm omgekeerd op de camera? Ik heb dan wel de Nikkor 105mm/2.8 micro maar wil toch eens experimenteren met een omgekeerde 50mm. Of komt die 50mm omgekeerd op een andere lens?

Wie geeft zijn licht eens?

Met een BR2a ring.
Ik vraag me alleen af of dat lukt op een D50?
Met vr. gr.
Gerrit
GdP

Onderwerp:

Berichtdoor Dean » do jan 04 2007 11:15 am

Is de zonnekap nog aan te bevelen bij de eventuele aanschaf van de 50mm of is die niet nodig?
Dean

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”