welke lichtsterke portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor peturbo » do aug 13 2009 1:08 pm

Waarschijnlijk al vele malen over bericht, toch is de keus moeilijk, portretlens geschikt bij momenten met weinig licht, 50mm of 85mm? liefst ook te gebruiken bij meerdere situaties.
zijn er andere suggesties dan beide brandpuntafstanden die ik over het hoofd zie.


P.S. Kosten zijn minder belangrijk, zeg maar max 850 euro. Ik ben nu op het punt dat een goede lens voor mij belangrijker is dan twee van mindere kwaliteit.
gr. Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
Gebruikersavatar
peturbo

Clublid
Berichten: 151


Locatie: Berghem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor M.Oorthuis » do aug 13 2009 1:33 pm

Je zou ons kunnen vertellen op welke camera je hem wilt schroeven?

Ik vind mijn 30 mm het prettigst op mijn D300 als jij een D700 hebt of D3 zou ik dus een 50 mm aanbevelen.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor jpauwels » do aug 13 2009 1:41 pm

Laat er nou net in de aangeboden sectie een mooie 85mm 1.4 te koop staan. ik zou daar eens naar kijken,
dat schijnt echt een fantastische portretlens te zijn!

Hier dus !!
jpauwels



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 1:48 pm

M.Oorthuis schreef:als jij een D700 hebt of D3 zou ik dus een 50 mm aanbevelen.


Ik weet dat jij graag lange neuzen trekt :D
Maar 50mm op Fx zou ik zeker niet adviseren.
Lager dan 50mm al helemaal niet. Of je moet je schoonmoeder willen fotograferen.

Op AF(S) gebied:
85/1.8 prachtig scherp, zo ook de prijs voor dit prachtige objectief.
85/1.4 "creammachine" , need to say more?
105/2.8 VR perfect bij schaars licht (VR) met niet dynamische onderwerpen (stills).

Voorbeeld van de 105/2.8 VR en 85/1.4 op FX:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikemix op do aug 13 2009 2:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor ArjanL » do aug 13 2009 2:13 pm

Ik ben wat aan het spelen met mijn splinternieuwe 1.4/85mm op DX. Nog geen portretten mee gemaakt, maar wat ik er wel mee gemaakt heb is ongelofelijk mooi om te zien. Scherp en de onscherpte is bijzonder aangenaam.
Het brandpunt zou misschien net iets te lang kunnen zijn op DX (vooral vwb. opnameafstand), maar ik maakte altijd portretten op 70 of 80/90mm, dus daar ben ik niet echt bang voor.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor M.Oorthuis » do aug 13 2009 2:23 pm

mikemix schreef:
M.Oorthuis schreef:als jij een D700 hebt of D3 zou ik dus een 50 mm aanbevelen.


Ik weet dat jij graag lange neuzen trekt :D
Maar 50mm op Fx zou ik zeker niet adviseren.

Op AF(S) gebied:
85/1.8 prachtig scherp, zo ook de prijs voor dit prachtige objectief.
85/1.4 "creammachine" , need to say more?
105/2.8 VR perfect bij schaars licht (VR) met niet dynamische onderwerpen (stills).

Voorbeeld van de 85/1.4 én 105/2.8 VR op FX:


Dat zal wel, maar is smaak gebonden. Hij vraagt advies ik geef advies naar mijn mening.

Wat voorbeelden:

30 mm @ f/1,4
Afbeelding
30 mm @ f/1,4
Afbeelding
50 mm @ f/2,0
Afbeelding
50 mm @ f/1,8
Afbeelding
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 2:27 pm

Nee gast, dat is leuk voor kiekjes- leuk- maar niet meer dan dat.
TS zoekt een serieus portretobjectief.
Laatst gewijzigd door mikemix op do aug 13 2009 2:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 13 2009 2:32 pm

hier was vorige week ook al een vraag over

nog even en ik doe het niet meer:

viewtopic.php?f=35&t=19781&p=289363#p289363
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 2:35 pm

Hans Braakhuis schreef:hier was vorige week ook al een vraag over

nog even en ik doe het niet meer:

viewtopic.php?f=35&t=19781&p=289363#p289363


Volgens mij is jouw advies bijgesteld Hans,
ik meen me te herinneren dat je zeer gecharmeerd van de 20/2.8 was voor portretten.
Eén voordeel, je schoonmoeder komt zo nooit meer op visite.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor M.Oorthuis » do aug 13 2009 2:51 pm

mikemix schreef:Nee gast, dat is leuk voor kiekjes- leuk- maar niet meer dan dat.
TS zoekt een serieus portretobjectief.


De 30 mm en de 50 mm zijn toch wel een geliefd protretobjectief bij bruiloften etc. Ik laat hier misschien kiekjes zien, maar het ging erom hoe het beeld er uit zou zien wat dat is uiteindelijk wat je wilt weten. Er staat toch ook nergens dat je een D3x MOET gebruiken voor portretten omdat dat een goede studiocam is?? Zelfde voor objectieven, als veel fotografen een 85 mm gebruiken, omdat anderen dit een ideale portretlens noemen, wil toch niet zeggen dat je die dan maar moet kopen omdat anderen die ook gebruiken ??? Het gaat om je smaak en stijl van de resultaten en ik vind dat de 30 mm en de 50 mm (op DX) een perfect portret kunnen opleveren. Ik gebruik deze 2 90% van mijn bruiloften.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 2:57 pm

Nee.

Een groothoek- want dat is het- gebruik je niet voor portret.
Vertel mij een beroemd fotograaf die zijn portretten met een groothoek schiet. Ik ken ze niet.

Het heeft niks met bewust eigenwijs of anders zijn dan de meute te maken, het gaat er gewoon om dat onder de 50mm
objectieven onvoordelig vertekenen en het gezicht dusdanig aantasten dat Picasso er een kind bij is.

Je gebruikt een groothoek bij portretten alleen als je iets wilt uitbeelden, voor reclamedoeleinden oid, of mens in omgeving, maar daar ging het niet over.

Ongeschreven wet. Ik ga ook niet met een vrachtwagen naar mijn werk voor mijn broodtrommel.
Soms is logisch handig.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Christianne » do aug 13 2009 3:30 pm

Ik ben geen deskundige, maar ik lees net het boek van Scott Kelby over portretten. Hierin staat dat er fotograven zijn die portretfoto's maken met een groothoeklens, zoals Joe McNally.

Hierin staat dat als je met een grootheok fotograafeert en je echt dichtbij het onderwerp komt, zie je onderwerop er niet vervormd uit. Alleen zaken lansgs de uiterste randen van de opname zien er wat vreemd uit, maar dat volgens hem nauwlijks op.
Christianne



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 13 2009 3:33 pm

mikemix schreef:Een groothoek- want dat is het- gebruik je niet voor portret.

Die 30mm als "groothoek" vind ik nog wel meevallen. M.Oorthuis maakt zijn plaatjes met een DX camera.
Dat is net iets ruimer als een normale brandpunt.

Daarbij vind ik de plaatjes van M.Oorthuis als candid fotografie toch heel aardig genomen.
De afstand tot de portretten zelf bij deze opnamen waar er heel veel omgeving opstaat, is waarschijnlijk niet veel anders als met een langer brandpunt, met weinig omgeving erop. Dus in het perspectief van het onderwerp zit daarbij dan ook niet zo'n groot verschil dan gesuggereerd.

Je moet met die 30mm alleen niet dichterbij gaan, dat er minder omgeving opstaat.
Dan krijg je inderdaad met een foto van je schoonmoeder, deze niet meer over de vloer. :)
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 3:54 pm

Christianne schreef:Ik ben geen deskundige, maar ik lees net het boek van Scott Kelby over portretten. Hierin staat dat er fotograven zijn die portretfoto's maken met een groothoeklens, zoals Joe McNally.

Hierin staat dat als je met een grootheok fotograafeert en je echt dichtbij het onderwerp komt, zie je onderwerop er niet vervormd uit. Alleen zaken lansgs de uiterste randen van de opname zien er wat vreemd uit, maar dat volgens hem nauwlijks op.



Had ie ook vermeld dat ie op voet van oorlog leeft met zijn schoonmoeder?
Joe McNally schiet met groothoek als hij een persoon in de omgeving vastlegt.

@Léon, 30mm wordt 45mm op Dx maar blijft het objectief het karakter houden van 30mm. Camera kropt alleen.
Laatst gewijzigd door mikemix op do aug 13 2009 4:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Cees » do aug 13 2009 3:59 pm

mikemix schreef:Op AF(S) gebied:
85/1.8 prachtig scherp, zo ook de prijs voor dit prachtige objectief.
85/1.4 "creammachine" , need to say more?
105/2.8 VR perfect bij schaars licht (VR) met niet dynamische onderwerpen (stills).



Ipv de 105/2.8 VR zou ik de 105/2.0 DC nemen, kun je zelf de scherpte nog beter mee verleggen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten