prime of zoom lenzen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

prime of zoom lenzen

Berichtdoor johannus » vr sep 02 2005 1:43 pm

Ik ben een beginner in de fotografie. ik heb pas een nikon D100 gekocht
en wi er lensen bij kopen, prime of zoom lensen, ik weet het niet, ik fotografeer het meest personen en portret, maar ook natuur, ik zat zelf te denken aan nikor AF-S-28-70/2.8 IF ED en de 70-200, de kwaliteit moet zeer goed zijn en het gebruiksgemak van de zoom, toch lees ik regelmatig dat de prime lensen beter van kwaliteit zijn, maar ik heb ook portret foto,s gezien die met zoomlensen gemaakt zijn van heel goede kwaliteit, graag wil ik hier advies over, bij voorbaat mijn dank
johannus



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr sep 02 2005 3:30 pm

De twee objectieven die je noemt zijn zeer goede objectieven. En beiden hebben geen last van vertekening. En de prijs is gelijk aan de kwaliteit.

Nadeel is dat ze 1,5 maal meer brandpuntafstand krijgen op je D100.
Voor portretten is dat niet van belang want de 28-70 wordt dan 42-105. Het ideale portret objectief beweegt zich tussen de 85 en de 100 mm. Je hebt dus nog wat speling.

Er is ook een AFG zoom 28 - 80 mm f3,3 - 5,6 met een richtprijs van 89,00 (in de winkel vaak goedkoper). Dat is dus zeer goedkoop en de kwaliteit is er dus naar.

Er is een AFS G zoom 24 - 85 mm f3,5 - 4,5 richtprijs 499,00, beter dan de hiervoor genoemde, maar weer minder dan de 2,8 versie hiervan, die dan ook weer rond de 200 euro duurder is.

Bij de meeste internetwinkels: zoals konijnenexpress (ik wil hier geen echte namen noemen) kun je overzichten vinden van wat er bij Nikon allemaal leverbaar is.

Zelf gebruik ik nu weer de 28-105 AFD, weinig vertekening voor een medium prijs. Als je begint in de fotografie is dat een prima objectief. Je kunt het later altijd inruilen of als vakantie objectief gebruiken. Bevalt de fotografie, blijft het leuk, wil je kwaliteit, ga dan voor de door jouw genoemde objectieven.

Hans
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » vr sep 02 2005 4:13 pm

Dag,

Bij het door Hans uitgebrachte advies, kan ik me aansluiten. Een zoom is vaak veel goedkoper om me te beginnen...dan een verzameling primes. En voor de kwaliteit hoeft men zich niet te schamen.

Voor natuur fotografie is een mooie telezoom prachtig om bijvoorbeeld vogels etc. dichterbij te halen. Nikon heeft veel mooie 80-200 AF lenzen uitgebracht.


Bij portret foto's is het vaak leuk als je met een vrij open diafragma opnamen maakt, waarbij de achtergrond onscherp is. Het gezicht of de persoon springt er dan meteen uit. Een beetje lichtsterke zoom is dus wel aan te bevelen.

Ook zou je eens kunnen kijken naar een 50 mm 1.8 AFD of 50 mm 1.4 (de 1.4 ziet er iets degelijker uit) objectief. Een 50 mm objectief is bij de digitale sensor van de D100 equivalent met een 75 mm objectief op kleinbeeld. En dat is een prima brandpuntsafstand voor portretten. Met digitaal is het makkelijker om zo'n lens even te proberen in de winkel en dan thuis het resultaat te beoordelen. Bevalt de lens dan zou je kunnen overwegen tot een koop.

Bijgaand nog een link met de persoonlijke opmerkingen van Bjørn Rørslett over Nikkor lenzen: http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html
Uit de beoordelingen valt op te maken dat zoom lenzen ook heel erg goed -kunnen- zijn (... primes zijn niet altijd per definitie beter).

Steeds vaker, beschouw ik mijzelf met mijn manuele analoge camera en primes gewoon als een oud soort reptiel, dat maar niet uit wil sterven :lol:

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor johannus » ma sep 05 2005 8:33 pm

Hans en Amadeus bedankt voor jullie reaktie, ik wil kwaliteit dan ga ik voor de nikkor Af-S 28-70/2.8 IF ED voor algemene fotografie, alleen twijfel ik nog of ik ook een portret lens zal kopen vanwege nog meer lichtsterkte en dus ook minder scheptediepte, de 50/1,4 of 85/1,4 ik had zelf gedacht dat 85mm, [127mm digitaal] beter is omdat je dan niet zo dicht op het model staat.
Groet Johan
johannus



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di sep 06 2005 4:12 pm

Dag Johannus,

Laat ik eerst zeggen dat een 135 mm op analoog kleinbeeld ook een mooie portret lens is. Ik heb alleen een gevoel dat de afstand tot het onderwerp soms iets te groot zijn bij een kleine ruimte (maar je moet dit zelf uitproberen).

Als je voor de 28-70 2.8 IF ED kiest heb je toch wel een vrij lichtsterke lens, die ook goed voor portret werk ingezet kan worden.

Ik zou een specifieke portret lens als de 85 mm 1.8 eerst in de winkel proberen (of van iemand die er al een heeft): hoe werkt het in de praktijk, hoe voelt het aan, hoe zijn de resultaten.

AG
Amadeus Gould




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten