prime of zoom lenzen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

prime of zoom lenzen

Berichtdoor johannus » vr sep 02 2005 1:43 pm

Ik ben een beginner in de fotografie. ik heb pas een nikon D100 gekocht
en wi er lensen bij kopen, prime of zoom lensen, ik weet het niet, ik fotografeer het meest personen en portret, maar ook natuur, ik zat zelf te denken aan nikor AF-S-28-70/2.8 IF ED en de 70-200, de kwaliteit moet zeer goed zijn en het gebruiksgemak van de zoom, toch lees ik regelmatig dat de prime lensen beter van kwaliteit zijn, maar ik heb ook portret foto,s gezien die met zoomlensen gemaakt zijn van heel goede kwaliteit, graag wil ik hier advies over, bij voorbaat mijn dank
johannus



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr sep 02 2005 3:30 pm

De twee objectieven die je noemt zijn zeer goede objectieven. En beiden hebben geen last van vertekening. En de prijs is gelijk aan de kwaliteit.

Nadeel is dat ze 1,5 maal meer brandpuntafstand krijgen op je D100.
Voor portretten is dat niet van belang want de 28-70 wordt dan 42-105. Het ideale portret objectief beweegt zich tussen de 85 en de 100 mm. Je hebt dus nog wat speling.

Er is ook een AFG zoom 28 - 80 mm f3,3 - 5,6 met een richtprijs van 89,00 (in de winkel vaak goedkoper). Dat is dus zeer goedkoop en de kwaliteit is er dus naar.

Er is een AFS G zoom 24 - 85 mm f3,5 - 4,5 richtprijs 499,00, beter dan de hiervoor genoemde, maar weer minder dan de 2,8 versie hiervan, die dan ook weer rond de 200 euro duurder is.

Bij de meeste internetwinkels: zoals konijnenexpress (ik wil hier geen echte namen noemen) kun je overzichten vinden van wat er bij Nikon allemaal leverbaar is.