Groothoek, ongeveer 90 graden

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor melkman » za jul 03 2010 9:53 pm

Hallo,

Tsja, eenduidigheid is tegenwoordig ver te zoeken....

Sinds kort de overstap gemaakt van mijn Mamiya middenformaat, naar de D700, mooi apparaatje, maar een middenformaat versla je niet zomaar. Ik had gehoopt dat met een adapter ik mijn oude mamiya-lenzen zou kunnen hergebruiken. Het kan, maar in de praktijk is het niet handig. Dus, nieuw glaswerk kopen!!!! Leuk, maar financieel niet leuk...
Leuke zoomlenzen van goede kwaliteit zijn onbetaalbaar, tenminste 1200 euro+, is toch erg stevig. De goedkope heb ik nog niet gevonden en het resultaat moet toch niet minder zijn dan mijn mamiya.... (of een klein beetje dan maar).

Dus, primes dan maar! Al mijn oude glaswerk zijn primes, dus dat is niet zo vervelend. Maar dat maakt het nog steeds niet makkelijker. Een 50mm 1.8 D, staat op de lijst, een 85 mm (ik geloof dat de 1.4D de cream machine schijnt te zijn), maar dan, de groothoek.

De 28mm 2.8D schijnt een matige lens te zijn, 24 mm vind ik een prettige beeldhoek hebben (is zo'n beetje dezelfde beeldhoek als mijn mamiya 35 mm, daar ben ik mee vertrouwd), die zou het eigelijk moeten worden. Maar op de ene site (rockwell) wordt de lems toch als best goed omschreven, hier op het forum lees ik dat het tegenvalt.

Heeft iemand suggesties? Is de 24mm nou goed of slecht? Is de MF beter dan de AF? Moet ik maar gaan stitchen? (nee, grapje). Of, doorsparen voor de 24-70 2.8 AFS, misschien dat de huidige zoom's beter of gelijk zijn aan de primes?

Alle hulp is welkom....

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor Melliw » za jul 03 2010 9:57 pm

Kijk eens naar de 28mm F2.8 AI-S. Absolute kwaliteit en scherpstellen vanaf 0.2 meter. Anders kom je snel bij de 14-24 e.d.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor iJoost » za jul 03 2010 10:05 pm

Ik gebruik mijn 25 mm. Zeiss vaker dan welke andere lens uit mijn verzameling. De grote verrassing van het ding is hoe dichtbij je ermee kun scherpstellen. Tot een centimeter of vijf voor de voorste lens!

https://photo-shop.zeiss.com/en/Products/1771-844
iJoost



Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor melkman » za jul 03 2010 10:12 pm

Zo'n Zeiss lens wil ik ook wel hebben! Lijkt me prachtig om mee te werken. Maar, als ik die aanschaf kan ik niet meer op vakantie, en ik wou juist foto's maken OP vakantie :lol:
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor iJoost » za jul 03 2010 10:40 pm

Tja... Ik dacht omdat je 24 mm. een prettige brandpuntsafstand vond, geen bezwaar leek te hebben tegen handmatig scherpstellen en iets goeds wilde. Maar ze zijn behoorlijk aan de prijs, ik weet het.

Ik wees je trouwens de verkeerde aan. De 25 mm. is wat minder duur:

https://photo-shop.zeiss.com/en/Products/1796-379
iJoost



Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor Léon Obers » za jul 03 2010 11:49 pm

Komt wellicht niet aan de kwaliteit van de Zeiss, maar wordt toch nog wel steeds gewaardeerd, een manuele 24mm/2.8 AIS.
Zag op E-bay een erg gaaf exemplaar. Prijs zal nog wel oplopen tegen het eind van de veiling.
http://cgi.ebay.nl/Nikon-Nikkor-24mm-f- ... 1c13b4341a
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor melkman » zo jul 04 2010 10:02 am

Hmm, als ik de reacties allemaal lees, dan zie ik (helaas) dat de 24mm 2.8D van nikon, niet echt als winnaar uit de bus komt...
Dat wordt nog verder zoeken. Een 24 of 28 MF zou dan nog de beste optie zijn. OF misschien heeft Sigma nog iets leuks, maar daar weet ik helemaal niet vanaf.

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor Riemke » zo jul 04 2010 11:22 am

De door Willem genoemde 28 mm 2.8 Ai-S :D heb ik ooit via eBay aangeschaft. Sinds ik de 24-70 van Nikon heb, gebruik ik hem wel minder, maar het is een heel fijn objectief.
Zie ook de review van Ken Rockwell:

http://www.kenrockwell.com/nikon/28f28ais.htm
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor Melliw » zo jul 04 2010 11:08 pm

Inderdaad is een 24mm AI-S ook een optie. Haalt het niet bij de 28mm maar is wel beter dan de AF-D versie ervan. Ach en dat MF is een kwestie van wennen. Dat leer je heel snel.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor Remco H » wo jul 07 2010 5:39 pm

melkman schreef:Sinds kort de overstap gemaakt van mijn Mamiya middenformaat, naar de D700... Ik had gehoopt dat met een adapter ik mijn oude mamiya-lenzen zou kunnen hergebruiken. Het kan, maar in de praktijk is het niet handig. Dus, nieuw glaswerk kopen!!!! Leuk, maar financieel niet leuk...
Leuke zoomlenzen van goede kwaliteit zijn onbetaalbaar, tenminste 1200 euro+, is toch erg stevig. De goedkope heb ik nog niet gevonden en het resultaat moet toch niet minder zijn dan mijn mamiya.... (of een klein beetje dan maar).

Juist middenformaat is toch heel duur? Ik heb me wel eens in die prijzen verdiept, maar een middenformaatuitrusting is een enorme investering, stelde ik vast.
Daarom verbaast het me, dat je objectieven voor een Nikon D700 zo duur vindt. Dat kan toch alleen maar meevallen, vergeleken met middenformaat?

Wat 24mm betreft... de Nikkor AF-S 24mm f/1.4G ED moet een enorm goed ding zijn. Maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan, dat het niveau van een professioneel zoomobjectief zelfs overstijgt.
Remco H



Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor melkman » wo jul 07 2010 7:30 pm

Nee hoor, middenformaat kan heel duur zijn, maar hoeft niet.

Mijn Rolleiflex 3.5F was 400 euro en is nog steeds mijn favoriete toestel. Bij brand haal ik, na vrouw en kinderen, dat ding en mijn negatieven er het eerst uit. De Nikkor 24mm F1.4G ED staat bij Konijn voor 2099 euro in de etalage, een D700 1975 euro. Dat bij elkaar is heel veel meer dan ik (9 jaar geleden) heb betaald voor mijn mamiya 645 pro met 35mm, 55mm, 120 macro en 2 inserts (en alles ongeveer in nieuwstaat).
Laatst gewijzigd door melkman op do jul 08 2010 8:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, ongeveer 90 graden

Berichtdoor Léon Obers » do jul 08 2010 8:33 am

melkman schreef:Nee hoor, middenformat kan heel duur zijn , maar hoeft niet.

Lang geleden op de middelbare school kostte een Russische 6x6 "Lubitel" FL 39,- :D

Afbeelding
Bron + meer info http://en.wikipedia.org/wiki/Lubitel:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten