AF smeren

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

AF smeren

Berichtdoor Buckwheat » do dec 30 2010 11:16 am

Ik ben in het bezit van een 24mm 2,8AF, alleen nu loopt mijn focus ring redelijk zwaar ten opzichte van mijn 50mm 1.4.
Aangezien het objectief uit het begin van '90 komt, kan het best zijn dat de smering is uitgedroogd.

Ik dacht er dus aan om de lens even los te schroeven en de focus ring te smeren.
Heeft er iemand ervaring voor het smeren, type smeer middel. Na een beetje zoeken kom ik op Lithium White grease uit.
Op mijn werk heb ik een cleanroom dus stof is geen probleem.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: AF smeren

Berichtdoor Léon Obers » do dec 30 2010 11:57 am

Het is wellicht complexer dan jij het je voorstelt.
Het probleem zit waarschijnlijk helemaal niet in een focusring maar in uitgedroogde delen van de tandwielvertraging en AF-stiftje waarbij de focusbeweging van de AF-motor in de camera wordt overgebracht naar de lens, wat de hogere weerstand veroorzaakt, in combinatie met de interne beweging van een lenstubus om bepaalde lensdelen te verplaatsen.
Ik zou er niet aan klooien maar de lens opsturen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: AF smeren

Berichtdoor henkk » vr jan 07 2011 10:28 pm

Waarschijnlijk heeft die 24 mm ook een zgn. Close Range Correction systeem (CRC), wat betekent dat de lenzen in het objectief verschuiven bij het scherpstellen (kijk maar eens of de achterlens meedraait, evt. vertraagd). Een 50/1.4 heeft dat niet, daar verschuift het hele lenspakket als één geheel. Dat alleen al kan een verklaring zijn voor zwaarder focussen.
Zolang de camera het trekt, zou ik het mooi zo laten.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: AF smeren

Berichtdoor Buckwheat » za jan 08 2011 10:39 pm

Henkk, je hebt gelijk, de hele groep draait mee, in combinatie met een 1/4 slag als scherpstel slag, geeft dan een zwaardere overbrenging.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: AF smeren

Berichtdoor J.Hoes » zo jan 09 2011 2:39 am

Ik vergelijk een 50 mm 1.4 AFD met een 24 mm 2.8 AFD.
Opvallende punten:
1) de 24 mm draait wat zwaarder dan de 50 mm.
2) de 24 mm horizontaal met het afstandvenster naar boven draait zwaarder dan met het afstandvenster kwart slag naar me toe gericht.
3) 24 mm draait wat zwaarder, maar nog steeds soepel. Draait niet "taai", of krakend.
4) de 24 mm is 40 gram zwaarder, het lijkt of de 24 mm meer metaal bevat.

Punt 2 geeft voor mij aan dat in de lensconstructie het gewicht van delen tov de rechtgeleiding invloed heeft op soepel draaien.
Er zitten bewegende/ schuivende delen in, mn de AF overbrenging. Mogelijk dat smeermiddel wat is ingedikt.

Als je poging tot demontage wilt doen, zorg dan voor goed passende schroevendraaiers. De kruiskoppen kunnen wel een Phillips punt vatten, maar zijn geen Phillips vorm/afmetingen; de punt van de schroevendraaier is te lang/scherp. Heb ik al een schroefje mee om zeep geholpen. Met beetje pech zijn ze ook nog geborgd met iets zoals Loctite.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: AF smeren

Berichtdoor henkk » zo jan 09 2011 7:02 pm

Buckwheat schreef:Henkk, je hebt gelijk, de hele groep draait mee, in combinatie met een 1/4 slag als scherpstel slag, geeft dan een zwaardere overbrenging.

Ik neem aan dat niet de hele groep meedraait want dan is er iets fout. De frontlens (en wellicht nog andere) horen niet te draaien bij het CRC systeem.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten