Welke lenzen passen op een D50

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Welke lenzen passen op een D50

Berichtdoor Martijn » zo jan 15 2006 7:29 pm

Hallo. Ik heb een Nikon D50 en vroeg me af welke merken lenzen op mijn camera passen ? Ik zoek een betaalbare fisheye lens.
Martijn



Onderwerp:

lenzen op d50

Berichtdoor roel » zo jan 15 2006 9:12 pm

Op jouw D50 passen alle autofocus objectieven met Nikon vatting, Wil je met de D50 fisheye hebben, dan moet je vanwege de cropfactor van 1,5 gauw denken aan een 10 à 12 mm. lens. Je hebt een Nikkor 10.5/2.8 af dx ed. Dat is een fisheye die speciaal ontwikkeld is voor de digitale reflexcamera's. Een andere mogelijkheid is de Nikkor AFS DX 12-24 f/4.0G. Geen werkelijke fisheye maar wel ultra-groothoek. Een "reguliere" fisheye zoals de Nikkor 16/2.8 af d is een 24mm. op een digitale camera, dus niet geschikt voor de D50 (in ieder geval niet als fisheye).
Je hebt hiermee wel gelijk een beperking van digitale reflexen te pakken. Door de cropfactor is er geen groot aanbod van ultragroothoeken cq. fisheyes.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 16 2006 3:29 pm

Het probleem van de genoemde Nikon Fisheye objectieven is dat ze erg prijzig zijn, dat wil zeggen dat er een behoorlijke prijs voor betaald moet worden in vergelijking met wat je er voor terug krijgt. Niet alle foto's die je gaat maken zul je met een Fisheye objectief gaan maken...

Sigma maakt een redelijk betaalbare 8mm/f2.8 Fisheye, en er zijn ook uiterst betaalbare Fisheye objectieven van Russische makelij die op je Nikon D50 werken. Ik denk dat je ook gelukkig kunt zijn met een Fisheye-voorzetlens, deze schroef je voorop de lens net als een filter.
Laatst gewijzigd door vanson op ma jan 16 2006 5:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » ma jan 16 2006 5:42 pm

vanson schreef:Sigma maakt een redelijk betaalbare 8mm/f2.8 Fisheye, en er zijn ook uiterst betaalbare Fisheye objectieven van Russiche makelij die op je Nikon D50 werken. Ik denk dat je ook gelukkig kunt zijn met een Fisheye-voorzetlens, deze schroef je voorop de lens net als een filter.

Ik neem aan dat je met "die betaalbare Fisheye objectieven van Russiche makelij" die Zenitar objectieven bedoelt (zie foto).

Afbeelding
Deze lenzen zijn echter 16mm en op de D50 blijft er vanwege de 1,5x factor van het fisheyebeeld weinig over.
Ook heb je met deze lens geen lichtmeting met de D50.
Een andere optie zou eventueel de Peleng 8mm/f3.5 zijn i.c.m. een T2-adapter (foto).

Afbeelding
Ook dan heb je geen lichtmeting met de D50.
Wil je wel lichtmeting, dan is de goedkoopste oplossing inderdaad een voorzetobjectief.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 16 2006 6:00 pm

Ik dacht dat die Peleng lenzen door Zenit worden gemaakt, altijd gedacht dat het Russisch was, misschien verwarring met Zenith, met een "h" dus.
vanson



Onderwerp:

Re: Welke lenzen passen op een D50

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jan 17 2006 12:52 pm

Martijn schreef:Hallo. Ik heb een Nikon D50 en vroeg me af welke merken lenzen op mijn camera passen ? Ik zoek een betaalbare fisheye lens.


Naast de Nikon AFD, AFS, DX en G objectieven, passen de AF, AI en AIS objectieven ook. Bij de laatste 3 heb je geen i-DDL. En bij de laatste 2 heb je geen lichtmeting en mag je alles Manueel doen. Maar daar zijn het dan ook manuele objectieven voor.

Welke ander merken:
Sigma, (bv Sigma EX4,0 / 8 fisheye lens 675 euro)
Tamron (bv TAMRON 4,5-5,6 / 11-18 DI II 550 euro)
Tokina (bv Tokina AT-X Pro 4.0 / 12-24 DX lens 435 Euro)

Vergelijk dit met de Nikon 10,5 mm AFG DX ED G f/2,8, die ruim 100 euro duurder zal zijn dan de Sigma.
En bedenk dan dat Sigma aanstuur problemen geeft met enkele objectieven en sommige Nikon camera's. Google daar maar eens op.

En met de Nikon 10,5 gemaakte opnamen zet je zo weer alle lijnen recht met Capture.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten