Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor JaapV » vr jul 01 2011 10:43 pm

Lesingerouge schreef:Ik wil een 50mm aanschaffen, maar twijfel tussen deze nieuwe en de oudere en goedkopere 1.8d met manual focus. Hij gaat op een d7000 dus m focus is geen probleem. Is er verschil in kwaliteit tussen deze lenzen?

Je haalt e.e.a. door elkaar: objectieven met "D" in de naam hebben alleen geen eigen autofocus motor. Daarom kun je ze op camera's die zelf geen autofocus motor hebben alleen handmatig scherpstellen. De D70, D80, D90, D7000 en "hoger" hebben wel een autofocus motor aan boord (die met een spindeltje de D-objectieven scherpstelt), dus daarmee werkt autofocus wél voor "D" objectieven.

Zie ook viewtopic.php?f=23&t=1690

De "oudere en goedkopere 1.8D" is dus zeker niet een manual focus objectief. Er staat zelfs "AF" in de volledige naam!
Het is door dit soort gebrek aan helderheid dat instappers er al snel helemaal niets meer van begrijpen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Eeuw » vr jul 01 2011 11:30 pm

De 'D' heb ik ook gehad op mijn D7000 en weggedaan vanwege de beroemde 'bleu-spot' > bij tegenlicht een vervelende blauwe vlek in het beeld.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor BStollman » za jul 02 2011 1:47 am

Eeuw schreef:De 'D' heb ik ook gehad op mijn D7000 en weggedaan vanwege de beroemde 'bleu-spot' > bij tegenlicht een vervelende blauwe vlek in het beeld.


En zit dat in de lens of in de filter? Want volgens mij had ik die alleen als ik een filter op deze lens heb.
Gebruikersavatar
BStollman

Forumlid
Berichten: 461


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Eeuw » za jul 02 2011 8:40 am

Ik heb er nooit een filter op gehad.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Léon Obers » za jul 02 2011 12:54 pm

BStollman schreef:En zit dat in de lens of in de filter? Want volgens mij had ik die alleen als ik een filter op deze lens heb.

Eeuw doelt op de wisselwerking van reflectie die bepaalde objectieven hebben met de achterste lensdelen en de sensor.
Eerder een specifiek draadje over geweest: viewtopic.php?f=28&t=30870
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Nicolò » za jul 02 2011 5:38 pm

JaapV schreef:
Lesingerouge schreef:Ik wil een 50mm aanschaffen, maar twijfel tussen deze nieuwe en de oudere en goedkopere 1.8d met manual focus. Hij gaat op een d7000 dus m focus is geen probleem. Is er verschil in kwaliteit tussen deze lenzen?

Je haalt e.e.a. door elkaar: objectieven met "D" in de naam hebben alleen geen eigen autofocus motor. Daarom kun je ze op camera's die zelf geen autofocus motor hebben alleen handmatig scherpstellen. De D70, D80, D90, D7000 en "hoger" hebben wel een autofocus motor aan boord (die met een spindeltje de D-objectieven scherpstelt), dus daarmee werkt autofocus wél voor "D" objectieven.

Zie ook viewtopic.php?f=23&t=1690

De "oudere en goedkopere 1.8D" is dus zeker niet een manual focus objectief. Er staat zelfs "AF" in de volledige naam!
Het is door dit soort gebrek aan helderheid dat instappers er al snel helemaal niets meer van begrijpen.


@Jaap:
Nu haal je pas echt wat door elkaar:
"D" staat voor distance en dat betekent dat de lens aan de camera doorgeeft op welke afstand er is scherpgesteld. Dat is van belang voor bijvoorbeeld gebalanceerd invulflitsen.
Lenzen met "AF-S" hebben een ingebouwde SWM-motor en dan functioneert de AF dus ook op camera's zonder eigen scherpstelmotor.
Bij lenzen met "G" wordt het diafragma altijd geselecteerd door de camerabody, dus diafragmaring vervallen.
Alle "G"-lenzen hebben ook "D", dat wordt dan niet meer apart met "D" op de lens aangegeven: de "G"-lenzen geven dus ook de afstandsinformatie aan de camera door.
Nicolò



Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Léon Obers » za jul 02 2011 7:51 pm

Nee, Jaap haalt niks door elkaar, alleen praat jij nu weer langs Jaap heen.
Lesingerouge heeft het eerder over "de oudere en goedkopere 1.8d met manual focus" en dat is waar Jaap op reageert. Alle lenzen met een D in de benaming zijn per definitie "AF" ofwel autofocus, maar niet met een eigen autofocus motor. Zeer juist opgemerkt door Jaap.
Dat D staat voor "distance" doet verder niets af aan het feit dat het om AF objectieven gaat zonder eigen AF-motor.
Niet voor niets schrijft Jaap: "De "oudere en goedkopere 1.8D" is dus zeker niet een manual focus objectief. Er staat zelfs "AF" in de volledige naam!"
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Nicolò » za jul 02 2011 8:03 pm

@Leon:
Er zijn ook D-objectieven met een autofocusmotor. Dàt was wat door elkaar werd gehaald, want er werd immers geschreven dat D-objectieven geen autofocusmotor hebben.
Je moet eerst goed lezen wat er oorspronkelijk werd geschreven en dan de reactie lezen vóór je je in een discussie stort.
Nicolò



Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor JaapV » za jul 02 2011 10:13 pm

Nicolò schreef:@Jaap:
Nu haal je pas echt wat door elkaar:
"D" staat voor distance en dat betekent dat de lens aan de camera doorgeeft op welke afstand er is scherpgesteld. Dat is van belang voor bijvoorbeeld gebalanceerd invulflitsen.
Lenzen met "AF-S" hebben een ingebouwde SWM-motor en dan functioneert de AF dus ook op camera's zonder eigen scherpstelmotor.
Bij lenzen met "G" wordt het diafragma altijd geselecteerd door de camerabody, dus diafragmaring vervallen.
Alle "G"-lenzen hebben ook "D", dat wordt dan niet meer apart met "D" op de lens aangegeven: de "G"-lenzen geven dus ook de afstandsinformatie aan de camera door.

(EN:)

Er zijn ook D-objectieven met een autofocusmotor. Dàt was wat door elkaar werd gehaald (...)

Dat is geheel nieuw voor mij. Ik heb me altijd gebaseerd op deze webpagina van Nikon NL, waarin eerst inderdaad wordt uitgelegd dat de D in "AF-D" voor "distance" staat en waarin onder AF-S staat:
AF-S (AF-I)
Nikon AF-S-objectieven en hun voorganger, de AF-I, bieden dezelfde functionaliteit als AF-D- of AF-G-objectieven. Het verschil tussen deze objectieven is dat AF-S/AF-I-objectieven een ingebouwde scherpstelmotor hebben in plaats van de ingebouwde autofocusmotor van de camerabody te gebruiken. Dit systeem maakt het mogelijk sneller scherp te stellen en is in het geval van AF-S-objectieven vrijwel geluidloos."
Ik kan dit niet anders lezen dan dat "mutatis mutandis" D-objectieven dus géén eigen scherpstelmotor hebben. Maar ik leer graag. Welke D-objectieven hebben dan wél een SWM?
Overigens geloof ik niet dat ik "nu pas echt" dingen door elkaar haalde. Ik gaf alleen niet de betekenis van de D aan.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor geerttt » za jul 02 2011 11:04 pm

Nicolò schreef:@Leon:
Er zijn ook D-objectieven met een autofocusmotor. Dàt was wat door elkaar werd gehaald, want er werd immers geschreven dat D-objectieven geen autofocusmotor hebben.
Je moet eerst goed lezen wat er oorspronkelijk werd geschreven en dan de reactie lezen vóór je je in een discussie stort.


AF-D objectieven hebben naar mijn weten geen eigen scherpstelmotor. Ze kunnen wel automatisch scherpstellen door de motor in de body, dat is wat anders. Dit weet ik overigens zeker..
geerttt



Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Nicolò » zo jul 03 2011 12:10 am

Wat ik dus schreef was het onderstaande waarbij ik hetgeen waar het in mijn ogen om draait heb vetgemaakt:

@Jaap:
Nu haal je pas echt wat door elkaar:
"D" staat voor distance en dat betekent dat de lens aan de camera doorgeeft op welke afstand er is scherpgesteld. Dat is van belang voor bijvoorbeeld gebalanceerd invulflitsen.
Lenzen met "AF-S" hebben een ingebouwde SWM-motor en dan functioneert de AF dus ook op camera's zonder eigen scherpstelmotor.

Bij lenzen met "G" wordt het diafragma altijd geselecteerd door de camerabody, dus diafragmaring vervallen.
Alle "G"-lenzen hebben ook "D", dat wordt dan niet meer apart met "D" op de lens aangegeven: de "G"-lenzen geven dus ook de afstandsinformatie aan de camera door.

Dat schreef ik in reactie op (ook het in mijn ogen meest belangrijke vetgemaakt):

JaapV schreef:
Lesingerouge schreef:Ik wil een 50mm aanschaffen, maar twijfel tussen deze nieuwe en de oudere en goedkopere 1.8d met manual focus. Hij gaat op een d7000 dus m focus is geen probleem. Is er verschil in kwaliteit tussen deze lenzen?

Je haalt e.e.a. door elkaar: objectieven met "D" in de naam hebben alleen geen eigen autofocus motor. Daarom kun je ze op camera's die zelf geen autofocus motor hebben alleen handmatig scherpstellen. De D70, D80, D90, D7000 en "hoger" hebben wel een autofocus motor aan boord (die met een spindeltje de D-objectieven scherpstelt), dus daarmee werkt autofocus wél voor "D" objectieven.
Zie ook viewtopic.php?f=23&t=1690
De "oudere en goedkopere 1.8D" is dus zeker niet een manual focus objectief. Er staat zelfs "AF" in de volledige naam!
Het is door dit soort gebrek aan helderheid dat instappers er al snel helemaal niets meer van begrijpen.


Nu heb ik voor mij liggen een AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8D, daarbij staat de letter "D" voor het doorgegeven van afstandsinformatie aan de camerabody en "AF-S" staat voor autofocus met een silent wave motor. Dat is dus een objectief met "D" in de naam èn een autofocusmotor. En dat objectief kan natuurlijk ook op een camerabody zonder autofocus motor automatisch scherpstellen.
Laatst gewijzigd door Nicolò op zo jul 03 2011 12:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicolò



Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Patrick » zo jul 03 2011 12:18 am

Nicolò schreef:Nu heb ik voor mij liggen een AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8D, daarbij staat de letter "D" voor het doorgegeven van afstandsinformatie aan de camerabody en "AF-S" staat voor autofocus met een silent wave motor. Dat is dus een objectief met "D" in de naam èn een autofocusmotor. En dat objectief kan natuurlijk ook op een camera zonder autofocus motor automatisch scherpstellen.

Datzelfde zie je ook op de AFS 80-200 f2.8D. Het zal dus niet om een foutje van Nikon gaan. Waarom ze dat later niet meer doen is natuurlijk gissen. Wellicht omdat het tegenwoordig zo standaard is dat objectieven dit doen dat het niets meer toevoegt en alleen maar vragen opwerpt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 03 2011 12:43 am

OK
Specifiek nog eens opgezocht. Kennelijk bevatten de "eerste generatie" AF-S objectieven, nog benamingen met een "D" (en hebben ook een diafragmaring).
Ander objectief wat me dan direct te binnen schiet uit die oude generatie is het 17-35mm objectief.
En inderdaad ook die heeft een D-benaming en AF-S.

Afbeelding
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... oom-nikkor

Bij elkaar op de vele tientallen objectieven van Nikon dus iets van 3 uitzonderingen waarbij het niet geldt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor JaapV » zo jul 03 2011 1:02 am

Nicolò schreef:Wat ik dus schreef was het onderstaande waarbij ik hetgeen waar het in mijn ogen om draait heb vetgemaakt:

(...)

Nu heb ik voor mij liggen een AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8D, daarbij staat de letter "D" voor het doorgegeven van afstandsinformatie aan de camerabody en "AF-S" staat voor autofocus met een silent wave motor. Dat is dus een objectief met "D" in de naam èn een autofocusmotor. En dat objectief kan natuurlijk ook op een camerabody zonder autofocus motor automatisch scherpstellen.

Waar het om draait was dat er dus wél enkele (volgens Léon drie) AF-S objectieven bestaan mét D. Dat bewijs heb je inderdaad geleverd. Weer wat geleerd.
Waar het niet om draaide is de rest van wat je schreef en nog eens extra vet had gemaakt, want dat was niet in tegenspraak met wat ik schreef.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Berichtdoor Patrick » zo jul 03 2011 1:21 am

Je zou bijna denken dat de D staat voor diafragmaring. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten