lenzen met vaste brandpunten

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

lenzen met vaste brandpunten

Berichtdoor dick » wo mar 08 2006 8:30 am

Goedemorgen.

Ik heb een vraag.

Is het waar dat lenzen met vaste brandpunten altijd een scherpere, betere foto,s maken dan zoomlenzen?

Ik ben benieuwd hoe julie hierover denken.


Vriendelijke groet,
Dick
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 08 2006 9:17 am

Dag Dick,

Het antwoord is nee. Heel heel vroeger misschien wel, nu kun je dat niet zeggen. Het ging veranderen begin jaren 80, met de legendarische 75-150 3.5 Nikkor E-lens. Er zijn goede en slechte objectieven. Ik laat de prijs nu buiten beschouwing.

Zelf gebruik ik alleen manuele vaste brandpuntsobjectieven, die het nog prima doen tegen de beste huidige AF objectieven.

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op wo mar 08 2006 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor everkaik » wo mar 08 2006 9:20 am

Normaal gesproken wel inderdaad. Bij zoomlenzen moet er altijd naar een optimum gezocht worden, zodat er wat verlies in scherpte optreedt.
Maar er zijn ook uitzonderingen, zo geeft de AFS VR 70-200 f/2.8G minstens even scherpe beelden als de prime's in dat zoom bereik. :D
everkaik



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » wo mar 08 2006 3:35 pm

Zijn ze misschien in het algemeen gewoon licht sterker ? (tegenwoordig)
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo mar 08 2006 4:35 pm

Dag,

Inderdaad zijn de meest lichtsterke zooms 2.8jes. De meeste vaste brandpunten zijn lichtsterker.

Maar lichtsterker wil niet altijd zeggen beter of scherper. Ik heb soms wel het gevoel dat een vast brandpunt objectiefje als de 50 mm 1.8 en 50 mm 1.4 relatief goedkoop zijn voor de kwaliteit die ze bieden. Voor eenzelfde kwaliteit zoom moet je hier meer neertellen.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

kwaliteit

Berichtdoor roel » wo mar 08 2006 6:04 pm

Het blijft natuurlijk zo dat een zoom objectief een consensus is wat kwaliteit betreft. Dit terwijl een prime geoptimaliseerd kan worden voor de betreffende brandpuntsafstand. Het is echter wel zo dat de betere zooms tegenwoordig echt erg goed zijn. Vooral bij specifiekere lenzen als een macrolens of een (extreme) groothoeklens zal een prime duidelijker beter zijn.
Maar... net zoals bij alle vergelijken: zorg wel dat je eerlijk vergelijkt. Niet de standaardzoom vergelijken met de top-prime, of andersom.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dick » do mar 09 2006 2:17 pm

Beste mensen,

Bedankt voor uw reacties tot nu toe.

Vandaag een objectief met vast brandpunt gekocht.
Een Nikkor 50mm f1.4d.
Uiteraard meteen een paar foto,s mee gemaakt, geweldig scherp!!

Ik denk dat de kitlens toch wat minder vaak op de D70s komt te zitten als tot nu toe het geval was :)

Groet

Dick
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do mar 09 2006 2:24 pm

Dag Dick,

Gefeliciteerd met jouw aankoop.

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Rob » do mar 09 2006 2:43 pm

dick schreef:Beste mensen,

Bedankt voor uw reacties tot nu toe.

Vandaag een objectief met vast brandpunt gekocht.
Een Nikkor 50mm f1.4d.
Uiteraard meteen een paar foto,s mee gemaakt, geweldig scherp!!

Ik denk dat de kitlens toch wat minder vaak op de D70s komt te zitten als tot nu toe het geval was :)

Groet

Dick


Ga zelf denk de F1.8 50mm kopen, die heb ik getest bij iemand pas en het was een mega verschil.
Rob



Onderwerp:

Berichtdoor hiwema » vr jul 21 2006 8:49 pm

Dick, misschien wat laat,
maar de 1.4 is een erg fijne lens, ragscherp.
Denk er ook aan om een 1.4 of 1.8 te kopen.
groetjes :D

Harry (you know me)
hiwema



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » vr jul 21 2006 10:58 pm

Zelf heb ik de 50mm 1.4D al een jaar of 6 en het is veruit de meest gebruikte lens tot nu toe op de F70. Hij geeft hele heldere, scherpe foto's en door de lichtsterkte kun je ook bij korte sluitertijden nog hoge diafragma's gebruiken. Dat draagt ook weer bij tot hele scherpe foto's. Daarbij is 50mm een hele natuurlijke brandpuntsafstand, waardoor de verhoudingen in het perspectief heel harmonieus uitkomen.

Er zijn maar enkele praktische redenen om een zoom te pakken. De belangrijkst is als er geen ruimte is om een paar stappen achteruit te doen. Als dat wel mogelijk is kom ik ook met de 28-105mm opvallend vaak op een kadering rond de 50mm uit, wat mij weer sterkt in het uitgangspunt dat je die er eigenlijk niet af moet halen.

Je leest het al: gefeliciteerd met dit mooie objectief. Gebruik het waar je kan. Je zult er veel plezier van hebben.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 22 2006 6:45 am

Over het algemeen zijn vaste brandpunten beter dan zoom objectieven.
10x zoom objectieven zijn over het algemeen slechter dan 3x.
Nikon heeft een serie goede zoomobjectieven met allen vaste opening f2,8. Soms is dat f4,0 zoals bij de 200-400 of de 12-24. Bij dat soort bereiken lukt f2,8 niet.

Lees het draadje over de 50 mm eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=664

Daar heb je dus veel plezier van.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » zo jul 23 2006 5:11 pm

Een kleine aanvulling: die "hele goede zoomlenzen" zijn wel 1:2.8, maar dat betekent niet dat ze alleen maar f/2.8 openen. Alleen maar dat ze bij maximale opening van het diafragma een waarde van 2.8 hebben. Je kunt ze net als vrijwel iedere lens ook dichtschroeven tot hogere diafragma's.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten