nikonlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

nikonlens

Berichtdoor berend » ma mar 13 2006 9:44 am

Een vraagje.
Ik heb sinds 1 week een nikkor lens AF ED F/4 300 mm.
Deze lens in in verschillende ranges af te stellen. In een van deze ranches maakt de motor van de autofocus met scherpstellen een piepend geluidje, niet altijd. Is dit een normaal verschijnsel of hoort het er niet bij.
Met vriendelijke groet, Berend
berend



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma mar 13 2006 10:31 am

Bij de 300mm/f4 ED AF(D) Nikkor is dit een bekend verschijnsel. Wat je kunt doen is de lens een beetje smeren, of natuurlijk laten smeren, en dan loopt de scherpstelling weer zonder piepen of muizen.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma mar 13 2006 1:03 pm

Als de AF motor piept, is dat niet te verbeteren door de lens door te smeren. De AF motor van de F90 piept wel vaker, ik heb er nooit last van. En het hangt ook wel eens van de lens af. bij de ene lens piept de camera, bij de andere lens niet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rob » ma mar 13 2006 2:51 pm

Berend, Je moet ff hier antwoorden en niet in je andere topic...

Ik heb bij de oudere lenzen zonder motor wel eens een likje siliconen vet gedaan op het aangrijp punt van de focus die zit op je bajonet sluiting. Scheelt ook gepiep.
Laatst gewijzigd door Rob op ma mar 13 2006 4:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma mar 13 2006 4:14 pm

Ik heb het 'dubbele' topic gewist.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma mar 13 2006 4:33 pm

@Hans:
ik denk dat Berend bedoelt dat de scherpstelling van zijn 300mm/f4 'piept', en niet de AF motor van zijn camera, zo heb ik de vraag geinterpreteerd en antwoord gegeven, mede dus omdat het bij 300mm AF Nikkors vaker voorkomt dat de scherpstelling piept.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma mar 13 2006 5:18 pm

Als het in de helicol zit dan is de kans groot dat die gewoon is veruild zand/stof dan moet je de lens eigenlijk wel uit elkaar halen om het op te lossen. Meestal heb je dan ook een vertraagde AF gang door het wat zwaarder lopen.

Zit het alleen bij de aangrijping van de AF motor dan volstaat het idd om er wat dun vet in te wrijven. Ik gebruik hiervoor transparant vet wat in de voedingsmiddelen industrie wordt gebruikt..
Gebruik zeker geen olie of WD 40 of anderen soorten kruipolieen omdat die te gemakkelijk gaan uitlopen in de lens.
Als je dan pech hebt zit je achterelement binnen de kortste keren onder de olie spettertjes.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Frans » ma mar 13 2006 8:31 pm

Berend,

Ik heb ook sinds een paar jaar deze lens, en bij mij piept hij soms ook, zowel op mijn F90 als op mijn F4.
Volgens mij ligt het aan het AF asje in de lens waar tijdens het scherpstellen een trilling in komt.
Ik heb er nooit iets aan laten doen.


Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

nikon lens

Berichtdoor berend » di mar 14 2006 3:19 pm

Dank voor alle antwoorden. Ik ben blij dat er mensen met je mee denken, en je willen helpen.
Er worden verschillende antwoorden gegeven m.b.t. het smeren.
Op welke plek moet ik dan vet smeren, of moet ik de lens helemaal uit elkaar halen.
Voor de goede orde: deze lens gebruik ik op een D70, 9 maanden oud,
en de autofocus van de lens zelf die piept af en toe.
m.vr.gr. Berend

Ps. Ik hoop dat ik nou op de goede plek heb geantwoord
berend



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za mar 18 2006 6:09 pm

Berend,
als je niet bekend met het de- en -monteren van deze lens zou ik er zelf niet aan beginnen maar het laten doen, het kan nooit kwaad om je lenzen om de zoveel tijd eens te laten nakijken, laten smeren etc, dan gaan ze simpelweg langer mee.
vanson




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten