Een 35 mm

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Een 35 mm

Berichtdoor Lisesnotte » zo mar 03 2013 4:41 pm

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een lens met een vast brandpuntafstand met een prijsklasse van ongeveer 150-200 euro. Zo leek mij de 35mm 1.8G DX Wel iets, maar deze heeft geen beeldstabilisator en dat zou ik wel fijn vinden. Heb ik echt een beeldstabilisator nodig of niet? Ook moet hij automatisch scherp kunnen stellen op mijn d3000. Weet iemand welke lens geschikt voor mij is? (Of heb ik teveel eisen waar hij aan moet voldoen.. haha)

Bedankt alvast !
Lisesnotte



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Kroontje » zo mar 03 2013 4:45 pm

Je kan die zeker nemen. En VR heb je niet nodig op deze 35mm prime.

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor gijs sandberg » zo mar 03 2013 5:05 pm

Beste L,
Op de website van Nikon kan je lezen dat die 35mm speciaal is ontworpen voor Nikon DX kamera's, ook voor de jouwe.
Groeten, Gijs
In plaats van VR kan je natuurlijk investeren in een statief of een baksteen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Martha » zo mar 03 2013 7:04 pm

Ik heb de 35mm f1.8 een paar weken geleden gekocht en ben er erg blij mee. In verband met het gewicht van mijn D7000 werk ik uitsluitend met vaste brandpunten en ik vind een heerlijk handzaam objectief. Ik heb er €169, voor betaald (inclusief beschermzakje en zonnekap). Komt natuurlijk nog wel een UV filter bij. Ben er vandaag nog even mee in Amsterdam geweest. Voor straatfotografie is het ideaal want je valt er veel minder mee op dan met een groter zoomobjectief. Op een DX camera (zoals ook jouw D3000) is het een (bijna) 50mm standaardobjectief. VR is met die brandpuntsafstand inderdaad niet nodig.
Succes! Groeten Martha
Martha

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor ATOR » zo mar 03 2013 8:02 pm

Martha schreef:... Komt natuurlijk nog wel een UV filter bij. ...


Dat is alleen 'natuurlijk' voor verkopers hoor :P

UV filtering is nergens voor nodig en de extra lensbescherming is alleen nuttig als je iets als autorallys of motorcross fotografeert waarbij de modderspetters je om de oren vliegen en een filter handiger is om schoon te maken dan je frontlelement. Verder zorgt een UV of een clear filter alleen maar voor kwaliteitsverlies en extra flare, zeker een goedkope.

De 35mm 1.8G DX is een prima objectief, stelt automatisch scherp op je D3000 en VR heb je zoals al gezegd op 35mm niet nodig.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Lisesnotte » zo mar 03 2013 9:07 pm

Oke, het is me nu duidelijk! Erg bedankt allemaal voor jullie reacties.
Is het ook zo dat je minder snel onscherpe foto's hebt doordat hij zoveel licht doorlaat?
Lisesnotte



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Cees » zo mar 03 2013 9:11 pm

Lisesnotte schreef:Is het ook zo dat je minder snel onscherpe foto's hebt doordat hij zoveel licht doorlaat?



Dat heeft niets met elkaar te maken. Je zult gewoon goed scherp moeten stellen, maar dat is vrij eenvoudig met een af-s.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Patrick » zo mar 03 2013 9:14 pm

Lisesnotte schreef:Is het ook zo dat je minder snel onscherpe foto's hebt doordat hij zoveel licht doorlaat?

Lastig te beantwoorden. Feit is dat een f/1.8 objectief beter presteert bij bijvoorbeeld f/4 of f/2.8 dan een objectief dat minder lichtsterk is. Dat scheelt dus. Verder zal je autofocus het waarschijnlijk net wat makkelijker hebben bij zo'n helder objectief.

Maar verder is het geen magisch ding. Bij f/8 bijvoorbeeld kan je niet of nauwelijks verschillen zien met een goedkoper objectief.

Het belangrijkste is in ieder geval altijd dat je instellingen kloppen bij het objectief dat je gebruikt en het onderwerp dat je fotografeert.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Arie Vigelius » zo mar 03 2013 10:06 pm

35 1.8 AF-S bij Mediamarkt afgelopen zaterdag € 149,00. Mooi prijsje, dacht ik! :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Arie Vigelius

Forumlid
Berichten: 563


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Grojan » zo mar 03 2013 11:36 pm

Lisesnotte schreef:Is het ook zo dat je minder snel onscherpe foto's hebt doordat hij zoveel licht doorlaat?


Makkelijk te beantwoorden en het antwoord is ja, simpel weg omdat je daardoor met snellere sluitertijden kan fotograferen, waar je natuurlijk vooral voordeel van hebt onder mindere lichtomstandigheden.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Lisesnotte » ma mar 04 2013 8:09 am

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik deze ga kopen.
Lisesnotte



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Martha » vr mar 08 2013 4:27 pm

Succes en ik hoop dat hij jou net zo goed bevalt!
Overigens heb ik 'geluk' gehad dat er een UV filter op mijn objectief zat. De camera gleed met tas en al uit mijn hand bij het uit de auto pakken. Ik brak de val nog met mijn voet (dus hij kwam niet hard op de grond terecht), maar het fliter was toch kapot (gals gebarsten). :( Heel voorzichtig er af gehaald en de lens bleek onbeschadigd te zijn. Of die anders kapot zou zijn geweest, weet ik niet, maar ik houd het dus toch maar bij een filter! :D
Veel plezier met fotograferen! Groeten, Martha
Martha

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Voormalig clublid » vr mar 08 2013 4:58 pm

Martha schreef:Succes en ik hoop dat hij jou net zo goed bevalt!
Overigens heb ik 'geluk' gehad dat er een UV filter op mijn objectief zat. De camera gleed met tas en al uit mijn hand bij het uit de auto pakken. Ik brak de val nog met mijn voet (dus hij kwam niet hard op de grond terecht), maar het fliter was toch kapot (gals gebarsten). :( Heel voorzichtig er af gehaald en de lens bleek onbeschadigd te zijn. Of die anders kapot zou zijn geweest, weet ik niet, maar ik houd het dus toch maar bij een filter! :D
Veel plezier met fotograferen! Groeten, Martha


@Martha,
Kijk dit bedoel ik nu, als ik andere gebruikers een raad geef om zekers een filter op het objectief te zetten.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, dit zie je nu maar weer.
Ja sorry, zal weel weer tegen zere benen schoppen, maar of een objectief nu rond de € 150,00 of boven de € 1000,00 kost, dan kan je dus ook een filter kopen voor je objectief.

Trouwens een filter kost minimaal rond de € 60,00 en natuurlijk duurder als de diameter van je objectief groter is.
Voormalig clublid



Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Patrick » vr mar 08 2013 5:08 pm

60 Euro om je objectief van 150 Euro te verzekeren komt op mij over als een slechte investering. Als het al voordelen op zou leveren. Er zijn ook verhalen van verbrijzelde filters waar zonder filter geen schade zou zijn geweest...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een 35 mm

Berichtdoor Voormalig clublid » vr mar 08 2013 5:21 pm

Patrick schreef:60 Euro om je objectief van 150 Euro te verzekeren komt op mij over als een slechte investering. Als het al voordelen op zou leveren. Er zijn ook verhalen van verbrijzelde filters waar zonder filter geen schade zou zijn geweest...


Deze reactie van jou had ik kunnen verwachten.
Zijn hier op de site voor en tegenstanders wat betrefd filters op een objectief.
Ik koop nu bijvoorbeeld een objectief van rond de € 150,00, dan wil ik dus ook een filter erop hebben.
Ook ik heb standaard in mijn tas de zonnekap op mijn objectief zitten die op mijn body zit.
Ja Patrick ook bij jou kan een ongelukje gebeuren met je apparatuur.
Trouwens niet iedereen kan na een ongelukje zo naar de winkel lopen om een nieuwe objectief aan te schaffen.
Ja, ik heb dus geen werk, maar door zuinig te leven en te sparen en geen interesse heb in een dure vakantie naar Verweggiestan kan ik toch zo mooi spul kopen voor mijn hobby als fotografie.
Voormalig clublid




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten