Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » zo jul 12 2020 7:16 pm

Skippy schreef:enigszins lui makend en tot keuzestress leidend zoomobjectief.


Bekende one-liner altijd, maar ik ervaar dit vooral in het middenbereik. Ik ben nooit echt vrienden kunnen worden met de 24-70mm. Dan pak ik echt gewoon liever een prime, en daarom heb ik er ook een aantal in dat bereik. De 14-24mm en 70-200mm zijn daarentegen juist erg fijne en bruikbare zooms. Meer als mijn persoonlijke mening over generalisering die je gebruikt :thumbup:

Maar haar blik als weer iemand roept dat de 58mm niet scherp genoeg is wijd open... :lol:

Afbeelding
Nikon D5 - 58.0 mm f/1.4 @ ƒ/1.4 - 1/1250s - ISO 100
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Patrick » zo jul 12 2020 7:32 pm

Als foto algemeen vind ik 8 de fijnste. Als gezinsplaatje natuurlijk 7.

En met glans geslaagd voor de wijd-open-politie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Patrick » zo jul 12 2020 7:34 pm

Vincent schreef:Maar haar blik als weer iemand roept dat de 58mm niet scherp genoeg is wijd open... :lol:

Zo teruggeschaald naar forumresolutie gaat het net! :ugeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » zo jul 12 2020 7:45 pm

Patrick schreef:Zo teruggeschaald naar forumresolutie gaat het net! :ugeek:


Inderdaad, de truc die de fuji fotografen ook allemaal toepassen! :wave:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » ma mar 21 2022 9:11 am

Deze komt echt veel te weinig uit de kast, maar steeds als het wel gebeurd dan weet ik weer dat het vaker moet! Dus even een paar iets oudere, als reminder aan mezelf dat hij wel vaker mee mag (lees: moet) weer :thumbup:

1. Portretjes voor Bicycling magazine
Afbeelding
Beide op ƒ/2.0

Voor groter want zijn best scherp:
links en rechts


2. 23 shot brenizer panorama portretje voor Proskating magazine
Afbeelding

groter


3. En gewoon mooi en licht objectief (50mm 1.2z lees je mee? :shifty: ) voor de commerciële shoots met toch net die speciale rendering!
Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor justme » ma mar 21 2022 10:17 am

Voor m'n werk maak ik van nieuwe medewerkers ook de portretfoto's, ben al een poos overgestapt op de 70-200 Z lens, maar nu ik dit weer zo zie dan heeft de 58mm toch wel mooie kenmerken en eigenschappen voor een fijn portret.
Er komen bij ons nieuwe rondes voor portretten voor de oudere generatie ( voor mijn tijd ) die nog niet door me zijn vastgelegd. Misschien is het de kans om toch deze 58mm weer eens van z'n mooie kant te laten zien.

eea heeft ook wel met de situatie te maken waar ik foto's kon maken...

ik had eerst een fijn achtergrond, en natuurlijk licht. Ik kon dan zelf stijf tegen het raam aan gaan staan, en de persoon werd dan goed door daglicht belicht. met de 58mm had ik daarmee de perfecte werkafstand.

echter heb ik nu een andere ( vorige is gesloopt ) binnen locatie met weinig direct daglicht, en is de werkafstand ook wat groter geworden. en maak ik nu ( helaas ) gebruik van flitslicht.

Misschien toch maar eens een onderzoekje doen op de werf naar een mogelijk betere locatie, met meer daglicht.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » ma mar 21 2022 9:49 pm

wiebeterpstra schreef:Er komen bij ons nieuwe rondes voor portretten voor de oudere generatie ( voor mijn tijd ) die nog niet door me zijn vastgelegd. Misschien is het de kans om toch deze 58mm weer eens van z'n mooie kant te laten zien.


Als je beeld consistent moet zijn dan zou ik niet zomaar 58mm beeld door 70-200Z beeld gooien, dat gaat er raar uitzien en dan valt sommige beeld ineens uit de toon.

Voor losstaand beeld, zoals hierboven, is de 58mm natuurlijk wel echt een mooie optie. Ik blijf me ook verbazen hoeveel mensen voorbij gaan aan de unieke rendering van de achtergrond en het verloop van de scherpte naar de onscherpte. En zoals in dit draadje goed te zien, de 58mm is, zelfs wijd open, plenty sharp. Bij twijfel of als het echt belangrijk is dat je spot on zit met je scherpte dan ga ik tegenwoordig ook voor de zekerheid naar f/2.0 (wijsheid komt met de jaren) zonder dat je het unieke karakter van dit objectief kwijt bent. Boven de f/4 heb ik dat gevoel wel een beetje altijd.

Goedkoop zal de 58 niet worden maar als occasion begint de 58mm toch al enigsinds betaalbaar te worden, vooral als je de 50mm 1.8Z als referentie neemt dan is het verschil met ene beetje goed zoeken niet meer zo enorm.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor justme » ma mar 21 2022 9:59 pm

Dat eerste klopt hoor, de setting, locatie en achtergrond werd noodzakelijkerwijs anders.
Dat van die 2.0 kan ik idd ook wel inkomen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten