Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Hans Braakhuis » do okt 17 2013 7:19 am

Het persbericht

Amsterdam, 17 oktober 2013 Vandaag kondigt Nikon de nieuwe AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G aan, een uitzonderlijk FX-formaat objectief met vast brandpuntsafstand dat de lat voor beeldkwaliteit een stuk hoger legt.
Dit nieuwe lichtsterke objectief is zeer minutieus vervaardigd om uitzonderlijke prestaties te leveren en is werkelijk een klasse apart.
Het ontwerpconcept vormt een eerbetoon aan Nikons legendarische Noct-NIKKOR-objectief, terwijl de gloednieuwe optische constructie een verbluffende scherpte, een uitstekend contrast en een zeer hoge resolutie mogelijk maakt. Met een voortreffelijk oplossend vermogen, een prachtige bokeh en onovertroffen prestaties bij opnamen met een volledig geopend diafragma is dit een ideaal objectief voor fotografen die op zoek zijn naar het ultieme objectief om opnamen te maken bij weinig licht of die een objectief met een unieke signatuur zoeken.
Matthieu van Vliet, Country Manager Nikon Nederland: "Innovaties op het gebied van optisch ontwerp hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt en Nikons voortdurende verbeteringen in de optische en mechanische prestaties van NIKKOR-objectieven garanderen dat ze de wereld om ons heen met een ongekende natuurgetrouwheid vastleggen en reproduceren. Zelfs met al deze vooruitgang gebeurt het echter maar zelden dat een objectief zoals de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G voorbijkomt: de kwaliteiten en eigenschappen ervan gaan de meetstandaard te boven. Dit objectief heeft zijn eigen signatuur, die pas goed kan worden beoordeeld wanneer u het uiteindelijke beeld ziet. Er zijn maar weinig objectieven die de geschiedenis ingaan als een 'klassieker', maar dit wordt er beslist een van."
Een moderne legende
De AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G biedt de voordelen van Nikons vermaarde Noct-NIKKOR voor de hogeresolutiefoto's van tegenwoordig. Dankzij gezamenlijke inspanningen tijdens de ontwikkeling van dit objectief zijn Nikons ontwerpers erin geslaagd de scherpte, het contrast en de resolutie aanzienlijk te vergroten, terwijl coma vervorming aanmerkelijk zijn verminderd en een prachtig zacht bokeh mogelijk is. Het resultaat is een uniek objectief dat een uitzonderlijke controle biedt, zodat fotografen uiteenlopende creatieve mogelijkheden kunnen verkennen en beelden kunnen maken die zich onderscheiden van de rest.

Tekenen met licht
Het uitzonderlijke oplossende vermogen van de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G voldoet aan de wensen van veeleisende fotografen en maakt het mogelijk dat elk onderdeel van een onderwerp natuurgetrouw wordt gereproduceerd met een voortreffelijke hoge resolutie. Onderwerpen worden scherp vastgelegd wanneer u fotografeert met het grootste diafragma van f/1.4, terwijl zelfs verafgelegen onderwerpen en onderwerpen met weinig licht kunnen worden vastgelegd in beelden met een hoog contrast zonder dat fotografen het diafragma hoeven te verkleinen. Pijlvormige coma vervorming wordt effectief tot een minimum beperkt over het gehele beeld, waardoor puntlichtbronnen zoals stadsverlichting als mooie ronde punten worden gereproduceerd, zelfs aan de randen van het beeld, voor ongeëvenaarde nachtlandschappen. Ondanks het grote diafragma van dit objectief wordt de lichtafval aan de randen effectief verminderd. Zo blijft de helderheid in het hele beeld behouden wanneer u fotografeert met het maximale diafragma, zelfs als het is scherpgesteld op oneindig.
Verfijnde bokeh
Dankzij het unieke optische ontwerp produceert de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G beelden met een prachtige bokeh en een versterkt gevoel van diepte. Aangezien de intensiteit van de vervaging vloeiend verloopt naarmate de afstand tot het punt waarop is scherpgesteld toeneemt, heeft de bokeh geen harde randen. Daarnaast creëert de geleidelijke overgang van de bokeh van het scherpstelpunt naar de achtergrond een ongelooflijk gevoel van natuurlijke diepte. Door de resolutie en bokeh te meten in afzonderlijke vlakken van het beeld (voorgrond, scherpstelvlak en achtergrond), zijn Nikon-ontwerpers erin geslaagd de perfecte balans te bereiken tussen resolutie en objectiefaberraties, wat resulteert in een 'driedimensionaal' beeld dat niet kan worden gemeten met MTF-curven. De voordelen gelden trouwens ook voor films: wanneer de scherpstelling wordt aangepast, verloopt de bokeh zeer geleidelijk, wat een uniek voordeel is wanneer u sfeervolle onderwerpen filmt.
Vermaarde NIKKOR-kwaliteit
Nikons Nano Crystal Coat staat garant voor uitstekende anti-reflectie-effecten over het gehele zichtbare bereik, waardoor beeldschaduwen en lichtvlekken effectief worden verminderd en de helderheid en het contrast van beelden toenemen. Een techniek waarbij drie lenselementen zijn samengevoegd, zorgt voor zowel optische helderheid als afname van reflecties. Bovendien ligt het voorste lenselement diep in de objectiefcilinder voor een effectieve vermindering van lichtvlekken en beeldschaduwen, zelfs in situaties met tegenlicht. De autofocus is soepel, stil en snel, dankzij Nikons SWM (Silent Wave Motor) en de constructie is zeer solide.
Dit objectief wordt geleverd met een speciale zonnekap en een zachte objectieftas. De verkoopstart van de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G is naar verwachting 31 oktober. De verkoop adviesprijs bedraagt € 1749,-.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor josj » do okt 17 2013 7:30 am

De verkoop adviesprijs bedraagt € 1749,-.

:frown: :frown: :frown: :frown:
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » do okt 17 2013 7:34 am

josj schreef:De verkoop adviesprijs bedraagt € 1749,-.

:frown: :frown: :frown: :frown:


Professioneel glas voor een professionele prijs. Niets nieuws al gaat, de prijs van de 'standaard' primes ook wel hard omhoog elke versie...

Maar de logica van 58mm begrijp ik niet helemaal maar daar kunnen de experts hier vast iets zinnigs over zeggen :grin:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor josj » do okt 17 2013 7:49 am

josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor John'47 » do okt 17 2013 8:13 am

Wonderlijke redenering van Nikon, die Hans hier noemt.
Een eerbetoon aan de legendarische Nokt Nikkor
Ik heb die lens gehad, maar het kenmerkende voordeel was de lichtsterkte van 1.0 terwijl die bij deze nieuwe lens 1.4 is dus ik begrijp de vergelijking niet..
Het nadeel van die lens vond ik destijds en vonden velen met mij de brandpuntsafstand van 58 mm, en dat is wat ze nu juist hebben overgenomen.
Japanners denken echt anders dan Europeanen
Ik gebruik nu nog wel een Ais 1.0 50mm. Nikon had wat mij betreft daar een moderne uitvoering van mogen uitbrengen. Die zou ik wel gekocht hebben. De nieuwe 58mm trekt mij totaal niet. Het zal best erg scherp zijn, maar scherpe objectieven gebruik ik al. De brandpuntafstand voegt voor mij niets toe, en de lichtsterkte van 1.4 gebruik ik ook al.
Voor mij levert het dus geen nieuwe NAS :mrgreen: op
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor yzf1kr » do okt 17 2013 8:23 am

Als jij een f/1.0 f-mount objectief hebt, dan is dan heb je wel héél erg speciaal stukje glas.

Maar het door Josj gelinkte artikel geeft wel een goede verklaring waarom Nikon geen f/1.2 AF objectieven kan maken.
Die 58mm snap ik ook niet helemaal, maar het lijkt er op dat ze het toch meer als een portretlens zien.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor John'47 » do okt 17 2013 8:32 am

Ik heb idd de 1.0 50mm Ais. Die heb ik al een jaar of dertig. Nikkon leverde daar een rubberen zonnekapje bij, dat er met schroefdraad op vast zit en dat je achteruit vouwt als je het objectief niet gebruikt. Het is niet een superscherp objectief, maar voor omstandigheden met erg weinig licht werkt het fijn. Je stelt dan makkelijk scherp en je kunt zelfs bij kaarslicht werken. De scherptediepte is erg fraai te noemen. Er staan er trouwens regelmatig tweedehands te koop en hij is volgens mij zelfs nog nieuw te bestellen bij Nikon.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor a90 » do okt 17 2013 8:37 am

John, ik denk dat je in de war bent met een 50mm 1.2 objectief
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Cees » do okt 17 2013 8:37 am

Bedoel je niet de 50/1.2 ai-s, John. Nikon heeft nog nooit, volgens mij een 1.0 objectief gehad. Kan het in de bekende lijst in ieder geval niet vinden.
De 50/1.2 is inderdaad een heel mooi objectief!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor John'47 » do okt 17 2013 8:41 am

Ik ga er thuis eens naar kijken vanavond, je brengt me aan het twijfelen, omdat ik ook van Leica twee keer een Noctilux heb gehad en die waren 1.0
Ik heb deze 50mm niet in NL gekocht maar rechtstreeks van de fabriek. Wie weet heb ik iets heel bijzonders, maar wie weet heb ik het in mijn vorige posts fout.
Ik zal vanavond kijken en het eerlijk melden.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Skippy » do okt 17 2013 8:46 am

Prima dat Nikon een dergelijk topobjectief ontwikkelt heeft. We hebben al genoeg lichtarme zoomobjectieven. Scherpte is hier niet de essentie, kwaliteit vol open en fraaie beeldoverdracht wel.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor dogo » do okt 17 2013 9:14 am

Zou introductie van een 35mm AF-S 1.8 G niet eerder gewenst zijn? Ik weet eigenlijk zelf niet zo goed wat de aanvulling is van een 58mm bij FX in het rijtje 24mm (AF-D), 28mm (AF-D), 35mm (AF-S), 50mm (AF-S) en 85mm (AF-S) primes, maar zo veel kennis heb ik daar ook niet over.
Kan iemand mij wellicht hier iets meer over vertellen?
Ach ja, t.a.v. de prijs: over een aantal maanden zal die wel zakken naar € 1400 of zo.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Marten » do okt 17 2013 9:16 am

Afbeelding
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Skippy » do okt 17 2013 9:28 am

dogo schreef:Zou introductie van een 35mm AF-S 1.8 G niet eerder gewenst zijn? Ik weet eigenlijk zelf niet zo goed wat de aanvulling is van een 58mm bij FX in het rijtje 24mm (AF-D), 28mm (AF-D), 35mm (AF-S), 50mm (AF-S) en 85mm (AF-S) primes, maar zo veel kennis heb ik daar ook niet over.
Kan iemand mij wellicht hier iets meer over vertellen.

Autofabrikanten maken conceptauto's die op shows het doel hebben om het imago te bevestigen/versterken. Camerafabrikanten laten zien waartoe ze technisch in staat zijn door dit soort objectieven. Leuk toch?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor yzf1kr » do okt 17 2013 10:28 am

John'47 schreef:Ik ga er thuis eens naar kijken vanavond, je brengt me aan het twijfelen, omdat ik ook van Leica twee keer een Noctilux heb gehad en die waren 1.0
Ik heb deze 50mm niet in NL gekocht maar rechtstreeks van de fabriek. Wie weet heb ik iets heel bijzonders, maar wie weet heb ik het in mijn vorige posts fout.
Ik zal vanavond kijken en het eerlijk melden.


Ik denk dat daar dan de verwarring in zit. Leica heeft inderdaad een Nocitlux van f/1 en f/0,95 gemaakt.

Nikon schijnt ook inderdaad wel een paar f/1 objectieven gemaakt te hebben, maar daar is heel weinig over te vinden.
Dus als jij er een hebt, dan zou je iets bijzonders in handen hebben.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten