Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor a90 » ma dec 14 2015 10:13 pm

Dat, en het zullen daarom ook geen impulsaankopen zijn waar men snel weer vanaf wil.

Blijft een mooi lensje wat mij betreft
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Patrick » ma dec 14 2015 10:56 pm

Voorbeelden dan graag!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor a90 » ma dec 14 2015 11:09 pm

Tsja, ik heb hem niet...
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Marten » ma dec 14 2015 11:23 pm

Ik wel.
Patrick er staan genoeg voorbeelden op internet:

https://www.flickr.com/groups/nikon58mm14g/pool/
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Patrick » ma dec 14 2015 11:40 pm

Ik was al aan het kijken. Het beeld is wel duidelijk. Je koopt dat ding puur voor het "karakter". De "onscherpte" is juist een voordeel. Het dromerige uitbuiten. Minder klinisch dan veel andere objectieven. Er zijn heel wat fervente voorstanders van het ding te vinden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Hans Goossens » di dec 15 2015 9:40 am

En dan nu wat beeld:

Afbeelding
Groet

Hans
Hans Goossens

Forumlid
Berichten: 87


Locatie: West-Brabant
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor justme » di dec 15 2015 10:00 am

belachelijk :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » di dec 15 2015 11:34 am

Patrick schreef:Je koopt dat ding puur voor het "karakter". De "onscherpte" is juist een voordeel.


Ik snap het probleem en de scepsis soms ook wel hoor. In de, voornamelijk door maximaalscherpte gedreven, fotoforumwereld, waar alles onderbouwd moet worden door scherptegrafiekjes en (DxO achtige) getalletjes, zijn onmeetbare factoren als karakter en onscherpte eigenlijk een beetje ongewenste buitenbeentjes. Daar valt immers niet op te pixelpeepen... :wink2:

Een andere valkuil is dat voor zoveel mogelijk onscherpte, je op de minimum focus afstand moet focussen, en juist daar is de 58mm niet op zijn best. Voor mij werkt de 58mm het beste vanaf driekwart/full body portret afstand. Dan komt de 3D look die dit objectief je geeft het beste naar voren.


Joe Marquez heeft trouwens ook een goede serie op zijn site staan:
http://www.thesmokingcamera.com/nikon_58_lens
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Patrick » di dec 15 2015 2:32 pm

Zojuist alle 170 foto's bekeken. Fraai hoor. Ik ben ook een fan van schieten met beperkte scherptediepte en daar leent dit objectief zich duidelijk voor. Erg fraaie onscherpte!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor ATOR » di dec 15 2015 3:40 pm

Het is een dromerige romantische lens. De rendering van de onscherpte is supersmooth, ik ken niet veel lenzen die dat beter doen.

De rendering van wat in focus is, het onderwerp, is jammer genoeg ook nogal smooth, alsof er een waas voor zit. Het is wat kort door de bocht om dit af te doen als pixelpeepen of DXO fanatisme. Door die waas mis ik een direct contact met het onderwerp, de foto's gaan meer over de algehele sfeer dan over het onderwerp. Bij een lens die het gebied in focus goed rendert valt voor mij het medium weg en heb ik het gevoel alsof het model voor me staat, dan wordt ik gevangen door de blik. Bij de 58mm wordt ik gevangen door de algehele sfeer die voor een groot gedeelte bepaald wordt door de geweldige rendering van de onscherpte.

Dat laatste trekt bij mij bij de meeste 58mm foto's de aandacht: de fantastische onscherpte. Dat vind ik bij portretten een minpunt, ik wil dat de aandacht gaat naar het model en daar schiet hij voor mij echt te kort, zelfs al op internetformaat. Zelf zou ik portretten met een dikke bokeh liever schieten met een wat langer brandpunt waarbij het onderwerp wél gerendered wordt met een directheid en een contact alsof er geen medium tussenzit.


Als je van vol open dromerige romantische sfeerbeelden houdt, is dit de bom. Maar zelfs als fan van deze lens zul je moeten toegeven dat deze lens een specialiteit is, die zeker niet voor alles geschikt is.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Highlander » di dec 15 2015 4:52 pm

Zo wordt hij ook aangeprezen als een objectief voor de creatieve fotograaf
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Patrick » di dec 15 2015 6:39 pm

Kan me heel goed vinden in zoals ATOR het beschrijft. Al is het puur gebaseerd op de beelden die ik op internet gezien heb.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor a90 » di dec 15 2015 7:33 pm

De Otus heeft het dan weer beiden. Een prachtige onscherpte in de oof en een vlijmscherpe scherpte waar je het wilt.

Maar ja, die heeft geen af en ik ben een luie fotograaf...
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » di dec 15 2015 7:47 pm

Mooi duidelijk en onderbouwd verhaal ATOR. Uit eigen ervaring of op basis van internet plaatjes?

ATOR schreef:Zelf zou ik portretten met een dikke bokeh liever schieten met een wat langer brandpunt


Ik snap ook nooit helemaal waarom de 58mm als portretlens gezien wordt. Dat is de 50mm namelijk ook niet volgens velen. Op closefocus is de 58mm sowieso niet op zijn best dus krappe headshots ermee schieten is garantie voor 'smooth' plaatjes. Dit objectief is op zijn best op driekwart/full body afstand

Maar zelfs als fan van deze lens zul je moeten toegeven dat deze lens een specialiteit is, die zeker niet voor alles geschikt is.


Hij werkt in elk geval bij sport, concerten, bruiloften, recepties, driekwart/fullbody portretten... :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor JaapV » di dec 15 2015 9:31 pm

Dat een closeup portret met 50(+)mm resulteert in vertekening is een open deur, maar dat intimiteit een neveneffect is kan juist een voordeel zijn in mijn (beperkte) ervaring op dit terrein.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten