Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor Vledder » ma feb 24 2014 4:52 pm

Ik heb vanmiddag de Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF opgehaald en even een paar testfoto's gemaakt.

Wat een verrassend mooi objectief! Een extreem scherpe lens met een hele prettige kleurweergave en een mooie onscherpte. Het formaat is erg prettig en het gewicht is ook aangenaam licht. Een prettige bevestiging van mijn keuze.

Ik hoop volgend weekend enkele "real life" foto's te plaatsen ter ondersteuning van mijn ervaring.
Vledder



Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor Skippy » ma feb 24 2014 9:22 pm

Mooi, veel plezier er mee. Nikon heeft altijd al legendarische 180mm objectieven gemaakt. Ik vrees dat er voor deze 180mm geen AF-S opvolger komt, het zou me niet verbazen als het illustere trio 105mm f2 DC, 135mm f2 DC en 180mm f2.8 door een enkel objectief als een 135mm f1.8 opgevolgd wordt. Afijn, ik ben benieuwd naar je foto's.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor strangeartefact » ma feb 24 2014 9:47 pm

Goede keus dus! Dat is mooi.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 24 2014 11:14 pm

strangeartefact schreef:Alle info die je geeft doet me vermoeden dat je wel weet dat er verder weinig alternatieven zijn dan die 180mm. Ik verwacht dan ook dat er weinig suggesties komen waar jij wat mee zou kunnen. 2.8 en veel mm's is nu eenmaal groot en lomp toch?

Inderdaad weinig alternatieven.
Manueel zou een weinig gebruikte, goed uitziende Nikkor 180mm/2.8 AIS een mooie optie kunnen zijn in afmeting en gewicht.
Het meest compact wat je kunt vinden en uitmuntende kwaliteit bovendien met mooi bokeh is dan nog een Voigtländer APO Lanthar 180mm/4.0
Prima vol open te gebruiken. http://www.photozone.de/reviews/264-voi ... portreview
Alle twee moeilijk te vinden.

Met AF, wordt het al gauw een behoorlijke maat groter en zwaarder.

Twee keer zo zwaar en zeker ook twee keer zo lang als een Voigtländer 180mm/4.0 maar wel redelijk smal in doorsnede,
zou je (2e hands) een Micro Nikkor 200mm/4.0 kunnen overwegen: http://www.photozone.de/Reviews/227-mic ... est-report
De andere alternatieven zouden de meer moderne Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS HSM APO kunnen zijn (erg goed), maar zwaar
of de eerder genoemde Nikkor 70-200mm/4.0 zoom (heeft veel vertekening, zelfs voor een zoom).

Verder is er ook nog een Tamron AF 180mm f/3.5 SP Di LD [IF]
Ietsje minder lichtsterk als de Sigma, maar een stuk lichter: http://www.photozone.de/Reviews/284-tam ... est-report

Ik denk dat de keuzes daarmee wel zo'n beetje zijn gepasseerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor JaapV » ma feb 24 2014 11:56 pm

Ik heb alleen maar bijval voor Patrick's suggestie. De 70-200 F/4 is maar net een onsje zwaarder dan je 180mm, maar heeft een veel snellere focus, plus uitstekende VR. En de vertekening valt met gebruik van NEF en CNX2 practisch geheel weg te werken met standaardinstellingen.
Weliswaar geeft hij dan misschien niet die verrijking, maar met al die andere zooms die je als alternatieven noemde "til" je daar toch al niet al te "zwaar" aan :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor Remco H » di okt 18 2016 6:54 pm

Inmiddels lijkt het vrij lastig geworden te zijn om aan de AF Nikkor 180mm f/2.8D IF-ED te komen. Tot voor kort hadden Foto Konijnenberg en CameraNu dit objectief nog op voorraad, maar op vrijdag 7 oktober jl. zag ik ineens dat ook dat inmiddels verleden tijd is. Andere verkopers zoals Kamera Express en Camera Tools hadden dit objectief in juni al niet meer op voorraad, en daar is al die tijd geen verandering in gekomen. Bij Nikon zelf is de levertijd voor dit objectief ook onbekend, heb ik vernomen. Kortom, dat ziet er niet zo best uit voor de verkrijgbaarheid ervan.
Degene die genoeg lef heeft, zou het kunnen proberen bij internethandelaren zonder fysiek adres (zoals Rhinocamera, eGlobal Central Nederland). Daar zie ik het objectief nog wel op voorraad. Maar ik begin daar liever niet aan. Daarom ben ik blij dat ik hem (sinds kort) in bezit heb.

Het enige hiermee vergelijkbare objectief wat ik zou weten, is de Canon EF 200mm f/2.8L II USM. Dat moet ook een heel goed objectief zijn. En die is natuurlijk wèl gewoon probleemloos leverbaar. (Net zoals bijvoorbeeld de Canon EF 14mm f/2.8L II USM. Krijg je ook nog amper of niet een Nikon-variant van.) Moet je er alleen wel even bijvoorbeeld een EOS 6D bij kopen, om er wat mee te kunnen. Als je tenmiste geen Canon-body hebt liggen.
Bij merken als Sigma of Tamron zou ik ook niets weten wat overeenkomt met de AF Nikkor 180mm f/2.8D IF-ED.
De AF-S Nikkor 200mm f/2G VR II heeft een vergelijkbaar brandpuntafstand, en is optisch ook een prachtobjectief. Maar wel enorm groter en zwaarder, en vele malen duurder. Lijkt me prachtig om te hebben, maar die wil je niet altijd bij je hebben vanwege het gewicht en de afmetingen.

Wordt dit nu ook weer zo'n objectief van: bij Canon is 'ie wel gewoon verkrijgbaar, maar bij Nikon niet meer?
Zou Nikon niet wat beter zijn best moeten doen om zijn objectieven-aanbod compleet (en eventueel bij de tijd) te houden?
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor Remco H » di nov 01 2016 5:42 pm

Blijkbaar valt het toch mee met de verkrijgbaarheid van dit objectief, want ik zie hem bij Foto Konijnenberg en Media Markt weer op voorraad staan. Opmerkelijk! Bij andere handelaren blijft 'ie onveranderd niet op voorraad. Je zou toch denken dat ze dat niet expres doen, en dat dat is omdat 'ie niet geleverd kan worden. Maar wellicht is het toch anders?
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikkor AF 180mm f/2.8D ED-IF

Berichtdoor EdvandeZilver » di nov 01 2016 6:37 pm

Simpel te checken op: http://imaging.nikon.com/lineup/discontinue/ Hier staat hij niet tussen.
De AF Nikkor 180mm f2.8 staat dus nog gewoon in de lineup: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/in ... ngle-focal
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten