Groothoek prime op full-frame

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Jop » vr mar 14 2014 11:18 am

Ik ben op zoek naar een leuke (lees niet te groot/zwaar en qua prijs max. € 300 (mag tweedehands)) groothoek-prime voor full-frame. Nu heb ik natuurlijk op internet gelezen over de mogelijkheden en daarbij is mijn oog gevallen op de Nikon AF-D 20 f/2.8. Ik lees daar alleen wisselende verhalen over. Met name de opmerking dat deze op analoge camera's prima uit de verf komt, maar in het digitale tijdperk tekort schiet viel mij op. Nu vraag ik me af of dat echt zo is, of is het misschien een opmerking van een enkeling (mogelijk met slechte ervaring(en))? En zien jullie misschien meer of betere opties voor een groothoek-prime op FX?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor emdeklerk » vr mar 14 2014 11:30 am

Tokina 3,5/17mm in de laatste AF-versie. Topobjectief.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Jop » vr mar 14 2014 11:37 am

Kijk, daar had ik zelf nooit aan gedacht! Ik ga er vanavond eens over lezen, bedankt voor de tip :)
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Cyrus » vr mar 14 2014 11:40 am

Alle groothoek-primes van Nikon vertonen vaak wat onscherpte in de hoeken bij volle opening. De AF-D 20 komt er nog aardig goed van af; de 24, 28 en 35 zijn in de hoeken, bij volle opening, beduidend onscherper. De centrumscherpte is daarentegen prima, bij alle openingen.

Beetje terugstoppen is vaak al voldoende; bij de 20mm is F/4 al goed voor scherpe hoeken en vanaf F/5.6 is het helemaal prima.

Zie deze grafiek, gemeten resolutie op een D3s:

Afbeelding
(bron: photozone.de

Vignetting is wel vrij hoog, maar gelukkig eenvoudig te corrigeren, zelfs in-camera.

Mooi objectief hoor! Prima alternatief voor de uitstekende lichtsterke zooms van Nikon (14-24 F/2.8) en Tokina (16-28 F/2.8).
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr mar 14 2014 11:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Cyrus » vr mar 14 2014 11:41 am

emdeklerk schreef:Tokina 3,5/17mm in de laatste AF-versie. Topobjectief.


Helemaal mee eens. Ik zoek er dan ook eentje. Maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg....
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: betere opties

Berichtdoor gijs sandberg » vr mar 14 2014 11:42 am

Beste Jop,
Er zijn heel veel opties, en ik betwijfel of iemand zelf alle mogelijke combinaties van lens en kamera heeft getest. :o
Ik zou me niet veel zorgen maken over opmerkingen als onscherpte in de uiterste hoeken bij volle opening.
Als je zoveel ballen in de lucht wilt houden (kwaliteit, prijs, compactheid etc) zou ik ook eens kijken naar de non-AF lenzen.
Vele Nikon DSLR's kunnen daarmee prima overweg, bovendien :
-wie heeft AF nodig bij brandpunten van 24mm of minder?
-pre-AF lenzen (Ai, Ai-S) zijn vaak compacter en degelijker.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Jop » vr mar 14 2014 11:58 am

Cyrus schreef:Mooi objectief hoor! Prima alternatief voor de uitstekende lichtsterke zooms van Nikon (14-24 F/2.8 )


@Cyrus: Bedankt voor je reactie, daar is het nu precies voor bedoeld, de 14-24 is natuurlijk een topobjectief, maar het is niet bepaald een lichtgewicht te noemen :wink:

@Gijs: Ik denk inderdaad dat er niemand is die alles heeft getest, maar daar gaat het me ook niet om. Uit de eerste reactie blijkt al gelijk dat er meer is dan ik heb gezien en daar ben ik naar op zoek, tips :) Ik heb geen ervaring met niet-AF objectieven, misschien is het niet nodig met een groothoek, maar handig lijkt het me wel. Gemak dient de mens ook toch? En wat het hooghouden van ballen betreft, als hier een mooi objectief langskomt dat wat meer kost, dan moet ik maar wat langer doorsparen 8)
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: moet ik maar wat langer doorsparen

Berichtdoor gijs sandberg » vr mar 14 2014 12:10 pm

Jop
Op eBay.nl is al enige tijd een 13mm 5.6 te koop, de prijs is zakkende :?
Een minpunt: het is niet zo'n handzame lens.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ai1356.html
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Jop » vr mar 14 2014 12:13 pm

Bedankt Gijs voor de tip. Hij ziet er tof uit moet ik zeggen, maar (zoals je zelf ook al zegt) toch niet helemaal wat ik voor ogen heb qua grootte :wink:
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor dogo » vr mar 14 2014 1:16 pm

Ik heb, na veel reviews en testen over groothoek primes gelezen te hebben en na lang wikken en wegen, een AF-D 24mm F/2.8 gekocht. Het is uiteraard geen super groothoek maar ik wilde ook een kleine groothoek prime (en het is klein!) voor "travelling light" doeleinden, dat wil ik nl. steeds regelmatiger. Ik heb ook een AF-S 16-35mm F/4 maar die reserveer ik voor specifiekere trips (is niet zo een kleine lens nl.). Een groothoek zal ik niet zo snel gebruiken op volle opening, ik gebruik ze eigenlijk alleen voor steden en landschappen bij daglicht (F 8 en hoger), dus is een AF-D 24mm F/2.8 uitstekend geschikt.
Als ik even op stap ga met een kleine tas, neem ik mijn Df + AF-S 50mm 1.8 + AF-D 24mm 2.8 + flitser mee, zeer licht en je kan bijna alles fotograferen.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Boem » vr mar 14 2014 1:22 pm

Op MP staat een Cosina Voigtländer 20 mm te koop, MF (maar ach, voor een groothoek...), F3.5, maar klein, scherp (afgezien van hoeken, net als de alternatieven), mooie tekening & met chip.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Jop » vr mar 14 2014 1:45 pm

@dogo: Dat is exact waarvoor ik ook op zoek ben, 'travelling light' :) 'Mis' je vaak het bereik tussen de 16 en 24 voor je gevoel of is dat een (paar) stap achteruit zetten en zo weer opgelost?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Cyrus » vr mar 14 2014 2:01 pm

Mijn rijtje primes is 20 - 28 - 35 - 50 - 85. Daarmee dek ik zowat alles af tot aan licht tele.

24mm vind ik een beetje vlees noch vis: net iets te wijd voor in de stad (straatfotografie) maar weer net niet wijd genoeg voor gebouwen of landschap.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor dogo » vr mar 14 2014 2:06 pm

Jop schreef:@dogo: Dat is exact waarvoor ik ook op zoek ben, 'travelling light' :) 'Mis' je vaak het bereik tussen de 16 en 24 voor je gevoel of is dat een (paar) stap achteruit zetten en zo weer opgelost?

Als ik met mijn 24 mm op stap ben (en dan ook altijd mijn 50 mm mee natuurlijk), mis ik het bereik tussen 16 en 24 mm geen moment, maar daar moet je dan ook niet aan denken als je met weinig op stap gaat. 8 mm verschil valt alleszins mee hoor. Ik vind 24 mm een hele leuke groothoek, voor zover ik weet ook betere reviews dan de 20 mm.
Als ik naar New York of zo ga, neem ik uiteraard wel (eveneens) mijn 16-35 mm mee, maar zelfs dan zou ik het niet erg vinden om "alleen" mijn 24 en 50 mm bij de hand te hebben.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek prime op full-frame

Berichtdoor Cyrus » vr mar 14 2014 2:18 pm

Nikkor AF 24 F/2.8 vs Nikkor AF 20 F/2.8:
Afbeelding Afbeelding

Beide gemeten op D3x door photozone.de

tot F/5.6 is de 20mm iets scherper in de hoeken, daarna gaat het gelijk op. Centrumscherpte is voor beide prima, loopt gelijk op over alle openingen (m.u.v. F/4, waar de 24mm flink achterblijft maar nog steeds goed scherp is).

Optisch gezien zul je aan geen van beide een buil vallen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten