50mm op een DX camera

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor JaapV » ma feb 02 2015 11:08 pm

Als je vlak voor je staande dochter zit, dan zie je haar moeder niet die achter haar staat.
Ga je vervolgens 10m naar achteren dan zie je ze allebei, of je nou door een 35mm kijkt of door een 150mm :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor PanzerFaustNL » ma feb 02 2015 11:13 pm

Ander voorbeeld, zie onderstaande plaatje.

Afbeelding

Het binnenste rechthoek is die van een DX sensor, als ik nou achteruitloopt, net zo lang zodat het gele blok precies laat zien als wat er in het blauwe rechthoek getoond wordt, wat zal er dan anders zijn?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor ben42 » ma feb 02 2015 11:16 pm

De boompjes worden dan kleiner.
De bergen in de achtergrond worden dan nauwelijks kleiner.

Bergen bevinden zich ver weg, voordat je die afstand met een factor 1.5 hebt vergroot zijn de boompjes niet meer zichtbaar.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor JaapV » ma feb 02 2015 11:24 pm

PanzerFaustNL schreef:Ander voorbeeld, zie onderstaande plaatje.
(...)

Wat je laat zien is een appelen/peren voorbeeld: er is niet hetzelfde objectief gebruikt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor PanzerFaustNL » ma feb 02 2015 11:26 pm

Geen idee, ik probeer alleen mijn gedachtes te visualiseren.
Laatst gewijzigd door Cyrus op di feb 03 2015 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 02 2015 11:28 pm

ben42 schreef:.......en ook perspectief correctie veranderd het perspectief niet.

Dat verandert het perspectief wel degelijk :!: :!: :!:
Niet het standpunt, maar wel de vluchtpunten, verkortingen en verlengingen in afstanden in de 2-D afbeelding, waarin een 3-D object bij fotografie nu eenmaal altijd naar wordt getransformeerd. Het woord "perspectief correctie" zegt het nota bene expliciet, correctie van het perspectief. Als iets niet wordt veranderd is er geen reden voor correctie, kun je het laten zoals het is.

Afbeelding


Softwarematige correctie van de bolvormige optische vertekening,
plus correctie van de perspectivische vertekening (met PTLens).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 03 2015 9:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor JaapV » di feb 03 2015 12:57 am

@PanzerFaustNL: Om nog makkelijker te visualiseren kun je het beeld dat ik hierboven schetste iets wijzigen, zodat je beide dames kunt zien: moeder staat op ongeveer een meter schuin achter dochter en als je vrij dicht voor je dochter zit lijkt haar hoofd hoger dan dat van haar moeder. Ga nu 10 meter naar achter op hetzelfde krukje zitten. Nu is moeder duidelijk langer dan dochter (aangenomen dat ze dat in werkelijkheid ook is). Dat is puur door het verschillende perspectief. Ook door een zoomobjectief gezien blijven de verhoudingen moeder-dochter dan op elke brandpuntsafstand gelijk, tenzij je je zitplaats (=gezichtspunt, =perspectief) weer verandert.

Vandaar de uitdrukking "bekijk het eens vanuit een ander perspectief".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor Cyrus » di feb 03 2015 10:17 am

Interessante artikelen over verandering van brandpunt in relatie tot het perspectief:

Photozone.de: Focal Length and Perspective
Creative Photography: Focal Length and Perspective (zelfde titel, maar een heel ander artikel)
Perspective Control in Images - Focal Length or Distance?

En nog een filmpje: Focal Length Changes 3 Things
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm op een DX camera

Berichtdoor ben42 » do feb 05 2015 9:18 am

PanzerFaustNL schreef:Geen idee, ik probeer alleen mijn gedachtes te visualiseren.

Hallo PanzerFaustNL,

Je illustratie van de bergen en de boompjes is een uitstekende illustratie. Ik neem even aan dat dit een foto is van de bergen en niet van een poster o.i.d. Als je met de 50 mm op de FX ongeveer 2 km van de bergen afstaat, zul je met de DX ongeveer 3 km van de bergen af moeten staan om dezelfde uitsnede te krijgen.
Wat de bergen betreft zal dit redelijk lukken, hoewel de bergen op 3 km afstand er iets anders uit zullen zien.

Maar de boompjes die op ongeveer 500 meter (weet ik veel) staan die zullen dan ineens op 1500 meter staan deze boompjes worden dan dus ongeveer 3 keer zo klein. Zaken die dichterbij stonden op het DX formaat zullen nog veel kleiner worden. Iets dat op 100 meter stond staat dan ineens op 1100 meter en wordt dus 11 keer zo klein.

Wat ook nog veranderd is dat als je een kilometer naar achteren gaat er nieuwe dingen in beeld komen.
Het perspectief is dus geheel veranderd. Overlappingen zijn anders, de afbeeldingsgrote is anders.

Je kunt wel 1.5 zover af gaan staan van een object, maar voor objecten die verder af liggen (B.v. een maan boven de bergen) zal de verhouding dan minder veranderen. Voor objecten die dichterbij liggen zoals de boompjes die veel dichter bij de camera stonden zal deze verhouding veel meer veranderen.

Exact hetzelfde beeld kun je dus alleen krijgen vanaf exact dezelfde plek. Met een 50 mm op een DX krijg je dan minder in beeld dan een 50 mm op een FX. (Alleen bij voorwerpen die volledig plat zijn kun je achteruit gaan zonder dat het beeld veranderd. Zodra er sprake is van een 3D beeld veranderd dit zodra je achteruit gaat.)

Uitstekende illustratie PanzerFaustNL,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten