Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor henedu » ma dec 08 2014 5:45 pm

Ik heb net een 2ehandse lens gekocht, de AF Nikkor 85mm f/1.8 D.

Nu zit er op de lens voor de diafragma-ring, ter hoogte van 2.8, een kleine schakelaar.
De schakelaar kan je naast een rode stip schuiven (naar achteren) of juist ervan àf (naar voren)

Wat is de functie van dit schakelaartje ?
diafragma vastzetten ? .. heb ik geprobeerd, maar ik kan rustig het diafragma blijven veranderen ...

De verkoper wist het niet (meer) ... wie kan mij helpen ?
henedu

Forumlid
Berichten: 49


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor bart78 » ma dec 08 2014 5:49 pm

Volgens mij doet dit knopje de camera vertellen dat hij het diafragma mag instellen voor jou.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor Patrick » ma dec 08 2014 6:04 pm

Dat is bedoeld om het diafragma vast te zetten. Dat moet op moderne camera's altijd op de hoogste waarde staan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 08 2014 6:19 pm

Aanvullend:
Is het knopje "vergrendeld" maar de diafragmaring nog niet tot de kleinste opening gedraaid, kun je het diafragma nog vrij op- en neer instellen. Eenmaal een keer op die kleinste opening, niet meer. valt het in het slot.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor Doerak » ma dec 08 2014 9:16 pm

Volgens mij is dit een (mechanische) vergrendeling voor camera-bodies om electronisch diafragma- waarden te kunnen bepalen die nodig zijn om een goede foto te kunnen maken.

Indien deze niet vergrendeld is kunnen sommige bodies niet overweg met het objectief. Het gaat hier voornamelijk over consumer bodies, de meeste pro bodies kunnen ook overweg met handmatige aanpassingen van de diafragma-ring.

En ja, als je deze vergrendeld (in mijn beleving naar achteren) kun je electronisch (middels primaire of secundaire instel-ring) het diafragma wijzigen in de camera-body!

Wat voor body heb je?
Doerak

Forumlid
Berichten: 142


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor Cyrus » di dec 09 2014 3:00 am

@Doerak: niet helemaal... De uitleg van Patrick is correct: bij objectieven met een CPU en diafragmaring dient het diafragma op de kleinste opening (hoogste getal) te staan voor een correcte werking. Instellen van het diafragma doe je vervolgens op de camera. Staat de ring in een andere stand dan de kleinste opening, dan krijg je een foutmeling: FEE.

Dat schakelaartje zit er voor je gemak: zo kun je niet onbedoeld de ring verdraaien. Meer dan dat is het ook niet: het geeft geen signaal door, vertelt niets aan de body. Zet je de diafragmaring in de juiste stand zonder deze te vergrendelen, dan werkt het ook allemaal gewoon.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor henedu » di dec 09 2014 12:13 pm

ok, bedankt allemaal ... de functie is nu wel duidelijk: diafragma vastzetten op de hoogste stand, in mijn geval f/16.
Maar voor mijn D7100 alleen in de stand P of S.

Maar wanneer en waarom zou je dat willen ?
Ik gebruik meestal de S stand, maar soms ook de M-stand.
Zelden de Auto ... :)
henedu

Forumlid
Berichten: 49


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor JvdKooij » di dec 09 2014 12:17 pm

waarom voor jouw camera alleen op P of S?
gewoon altijd doen en het diafragma verzetten door middel van de wieltjes op je camera.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikkor 85mm f/1.8 knopje

Berichtdoor Cyrus » di dec 09 2014 12:51 pm

Ik werk 80% van de tijd in A en de rest in M of S. Daarbij staat altijd de diafragmaring op de kleinste opening, bij mijn AF-D Nikkors en stel diafragma in via de camera, Zo heeft Nikon het ook bedoeld, zowel op de meeste AF analoge camera's als alle digitale Nikons. Werkt feilloos.

Die diafragma-ring was destijds aan CPU-objectieven toegevoegd zodat deze ook gebruikt konden (en kunnen) worden op analoge Nikons met Ai-aansluiting - camera's zoals de Nikon F3, FM, FA etc. De laatste generaties analoge Nikons werken echter ook met diafragmasturing op de camera, zoals bij de digitale Nikons.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten