Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye Nikon objectief

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye Nikon objectief

Berichtdoor Pjerry » do apr 02 2015 5:30 pm

De Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye Nikon objectief is een objectief dat voor een FF-sensor is ontwikkeld.

In tegenstelling tot de andere Samyang 12mm objectieven communiceert de Nikon versie wel met de body, hoewel de scherpstelling handmatig blijft. Ik noemde deze lens de minst fishige van alle FE's die ik ooit gezien heb, doordat de Samyang werkt met een stereografische projectie. Op het gevaar af om compleet "afgemaakt" te worden, even deze simpele uitleg: een stereografische projectie wil zeggen dat het ronde beeld geprojecteerd wordt in een plat vlak. Daar door verliest hij een hoop van zijn kenmerken van een FE en geeft niet/nauwelijks meer vertekening dan een ultragroothoek (naar mijn idee was de vertekening zelfs minder!!!!!!).

Ik heb dit objectief geprobeerd op een D800 en wat direct opviel was het vrijwel complete afwezigheid van CA en flare (door een speciale coating), wat een sterk staaltje is voor een 12 mm, waar je er eigenlijk altijd last van hebt. Verder zou door de contacten de scherpstelpunt in het oculair moeten werken, hoewel hij het niet deed bij het exemplaar dat ik testte (instelling op de D800 ???).

De vertekening laat zich heel makkelijk corrigeren, wat blijkt uit het filmpje in de review van Slrlounge: http://www.slrlounge.com/rokinon-12mm-f ... aphy-lens/

Laat je ook verrassen door deze film: https://youtu.be/MQGcqv8JO2M

Bij mij staat hij iig in de pre-order en heb ik de fantastische Tamron 15-30 mm f/2.8 heel even in de koelkast gezet....
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye Nikon objectief

Berichtdoor emdeklerk » do apr 02 2015 6:29 pm

Op dat filmpje zie ik heel duidelijke en prominente fish-eye vertekening. Maar wat een prachtig objectief, die Samyang. Die jongens blijven goed bezig.

Ik weet alleen niet waar ik stereografische projectie moet plaatsen in fotografische zin, ik kende wel de volgende projecties, het verhaal heb ik ooit van internet geplukt:

---o---

Bij de afbeelding van de driedimensionale wereld naar het platte vlak spelen problemen die vergelijkbaar zijn met wat in de cartografie speelt, waar een driedimensionaal vlak naar een tweedimensionaal vlak wordt afgebeeld.
Er moet gekozen worden welke eigenschappen in de projectie behouden blijven en welke vervormd mogen worden. Bij fisheye-lenzen bestaan er in de praktijk vijf mogelijkheden, waarbij de eerste vier namen hebben die ook in de cartografie voorkomen.

1. Afstandsgetrouw (Equidistant): , met θ in radialen.
Afstandsgetrouw (Equidistant): Op de foto correspondeert de afstand object-fotocentrum met wat in de werkelijkheid de hoek is tussen het object en het punt waar de camera op gericht is. Deze projectie is zeer geschikt om bijvoorbeeld hoeken tussen sterren te meten. De meeste fisheye-lenzen gebruiken deze projectiemethode.

2. Orthografisch: r = f * sin(θ). De foto gaat eruit zien zoals wij de maan zien:
in het midden onvervormd, aan de randen sterk platgedrukt. Nikon heeft één lens gehad die deze methode gebruikte.

3. Oppervlaktegetrouw: r = 2fsin(θ / 2). Gelijke oppervlakken uit de werkelijkheid (gemeten in vierkante graden) worden gelijke oppervakken op de foto (vierkante mm). Geschikt om bijvoorbeeld de bedekkingsgraad (verhouding bewolking/blauwe lucht) van de hemel te meten. Er zijn enkele fisheyelenzen met deze wijze van afbeelden.

4. Hoekgetrouw (conform): r = 2ftan(θ / 2). Dit is de enige projectiemethode die een bal, waar die zich ook maar in het beeldveld bevindt, afbeeldt als een cirkel.
Toch is in de praktijk (nog) geen lens gemaakt die hoekgetrouw werkt.

5. Geen van deze. Dat wil zeggen dat niet gepoogd is om de vertekening aan een bepaalde formule te laten voldoen.

Met fish-eyelenzen op digitale camera's gemaakte (of gescande) foto's kunnen op een computer met beeldbewerkingssoftware rectilineair of panoramisch worden gemaakt. Vooral bij het rectilineair maken gaat een deel van het beeld verloren, maar men behoudt evengoed een sterk groothoekeffect.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do apr 02 2015 6:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye Nikon objectief

Berichtdoor Pjerry » do apr 02 2015 6:48 pm

Ja groothoek effect is heel sterk aanwezig. FE karakter vind ik veel minder prominent aanwezig. Natuurlijk moet je met verstand schieten als je dit soort lenzen gebruikt.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb me daar nooit zo in verdiept. Leuk om dat een keer wat diepgaander te lezen.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye Nikon objectief

Berichtdoor joebat » zo apr 12 2015 4:22 pm

Pjerry,

Mijn Samyang 14 mm communiceert wel met mijn d3200. Zolang je de versie voor Nikon koopt (met de chip) babbelt deze met om het even welke body van Nikon.

Emdekerk : probeer eens met Hugin of PTlens. Voor de 14 mm gebruik ik het profiel in DXO en dat werkt goed.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten