50mm backfocus niet te herstellen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor sanderpeters » do apr 09 2015 10:02 pm

Hallo allemaal,

in 2011 heb ik een Nikon 50mm 1.4g gekocht, omdat dit zo'n geweldige lens zou zijn. Wat ik ook probeerde, maar de foto's werden niet zoals gehoopt. De focus was gewoon niet goed. Ik dacht dat dit aan mezelf lag en heb er niets mee gedaan. Vandaag ben ik naar Chipclean geweest en heb daar mijn hele kit laten reinigen en kalibreren. Dit tot grote tevredenheid, totdat de 50mm aan de beurt was. Op 2 body's geprobeerd, maar zelfs wanneer de af-fijnafstelling werd ingesteld op -20 was er nog steeds backfocus en de foto dus niet scherp. Er werd mij verteld dat dit een veel voorkomend probleem zou zijn van dit type objectief op een fullframe body, maar ook op een dx body was er teveel backfocus om dit goed af te kunnen stellen. Is dit probleem bij iemand van jullie bekend en wat zou ik hieraan kunnen doen? Ik ben bang dat Nikon hier niets meer aan gaat doen na 4 jaar? Ik hoor graag jullie ervaringen/ideeën.
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor ATOR » do apr 09 2015 10:24 pm

Nikon Service Point zal hem graag voor je 'justeren' zoals ze dat noemen. Heb hetzelfde gehad met een 70-200mm, die had meer dan -20 nodig. Na het justeren staat de af-finetune op 0.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor henkk » do apr 09 2015 10:33 pm

Met mijn AF-S 50/1.4 heb ik dit probleem niet. Ik heb de AF wel getuned maar dat ging prima binnen de normale mogelijkheden (weet even niet wat de precieze waarde is, camera is opgeborgen).
Overigens vind ik dit objectief bij grote openingen toch wat tegenvallen (i.c. t.o.v. de AIS 50/1.2). Ik weet niet bij welke openingen jij werkt maar bij f/1.4 en 2 komt er niet zo geweldig veel uit. Is dat niet ook een verklaring?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor Kroontje » do apr 09 2015 10:45 pm

Ik ken diverse mensen die problemen hebben /hadden met de 1.4 versie. Mijn objectief stond er ook vreselijk naast op de D90. Na de tweede keer dat ik de klacht aangaf hebben ze in Beverwijk het objectief bij gesteld.
Kroontje



Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor MartinT » vr apr 10 2015 12:19 am

Hier bij contrôle door Chipclean ook flinke backfocus op de 50/1.4
Gelukkig was het bij mij nog net bij te stellen op -20.
Maar het is dus een probleem dat niet alleen bij jou speelt.
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 10 2015 7:43 am

Back-focus is de afstand tussen het achterste lensdeel en het brandpunt van een objectief. Wel of niet scherp, maakt voor back-focus niet uit.
Onscherpte KAN worden veroorzaakt door rear-focus.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor sanderpeters » vr apr 10 2015 7:48 am

Dank allen voor de snelle reacties! Een collega fotograaf had ook de 50mm 1.4 bij zich en die kon wel goed worden afgesteld. Maar er werd wel duidelijk bij vermeld dat de D800+50mm 1.4 geen goede combinatie is. Ik ga maar eens contact opnemen met Beverwijk!
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor justme » vr apr 10 2015 8:50 am

niet goed? te kritische sensor?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor Kroontje » vr apr 10 2015 9:10 am

Het wel een mooie combo..heb het zelf ook. Nu goed scherp. Bij: chipclean _19. Thuis nog eens bekeken. Nu op -16 en goed scherp.
Kroontje



Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor ATOR » vr apr 10 2015 12:48 pm

De Nikon 50mm 1.4 is bij mij te finetunen maar scherp is hij vol open zeker niet, dan heb ik het niet alleen over pixelscherpte maar over wolligheid in alle opzichten. De Sigma 50mm 1.4 Art is een verademing.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor sanderpeters » vr apr 10 2015 10:02 pm

Ik zag gisteren de resultaten van de Nikon, Canon en Sigma naast elkaar. De eerste twee komen niet eens in de buurt van de Sigma. Ik zou ook erg blij zijn als ik die lens had!
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Gebruikersavatar
sanderpeters

Clublid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 50mm backfocus niet te herstellen

Berichtdoor Bruud » zo aug 30 2015 8:52 pm

Dit komt me bekend voor.Dit was het geval op mijn D200 en D40x, maar ook op de D600.
De mijne is gecorrigeerd op -16 (Advies Nikon Beverwijk en OK bevonden). In veel gevallen gaat het goed,maar is niet echt consistent.
Vooral bij grote diafragma's (1.4-4.0) en variabele onderwerpafstand gaat het nogal eens mis. Kort door de bocht: Op 1,5m gaat het (meestal) goed, maar bij andere focusafstanden is het net niet.
Dit verschijnsel zie ik niet terug bij mijn andere lichtsterke objectieven.
Heb lang mijn eigen ondeskundigheid de schuld gegeven, maar ben er echt wel van overtuigd dat het een objectief is met wat onhebbelijkheden.
Dit fenomeen is ook geconstateerd bij http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_Nikkor_AF-S_50mm_f1-4G/
Het stukje tekst waar het om gaat:
'The lens needed some micro AF adjustment for optimal AF on my D300. The adjustment varied with the distance from the subject: Close-up to the test-chart at 60cm the optimum Micro AF-adjustment was -15, but at 1m it was -5, and finally at 1.8m it was around zero. This also turned out to be the optimum (non-)adjustment for further-away subjects, such as those at 20m. The need for micro AF adjustment typically depends on the body(-type). So be aware that this lens (and other large aperture primes) may need different adjustments depending on shooting distance. Go for the adjustment which best matches your typical shooting distance with this lens.'

Dat het niet meer te corrigeren valt lijkt me niet acceptabel, maar testen op verschillende afstanden is wellicht zinvol.

Groet
Ruud.
Gebruikersavatar
Bruud

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Nieuw-Vennep
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten