nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR 500

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Etienne2 » za jul 04 2015 7:43 am

Dat zou dan ook gelden voor de body's.
Van al wat hierboven is geschreven, nog niets van gemerkt of ondervonden. Dus ?????!!
Mvg
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Gert-Jan » za jul 04 2015 9:41 am

en het wordt nog leuker namelijk vrij wel 99% van de witte lenzen gebruikers kopen er jawel een camou setje bij van een rubber stof of wat dan ook, bij gevolg dat die witte kleur zijn functie dan weer verliest. kort om als je het mij vraagt its a wurst case :mryellow:
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jul 04 2015 10:31 am

Etienne2 schreef:Dat zou dan ook gelden voor de body's.
Van al wat hierboven is geschreven, nog niets van gemerkt of ondervonden. Dus ?????!!
Mvg


In theorie wel. Maar wit wordt wel snel vuil. Dus niet altijd de beste keuze misschien.
AfbeeldingNikon D3 weeding photographer edition by couila, on Flickr

Maar wat je zegt dat je er niet van gemerkt hebt, is het verschil tussen meetbaar en merkbaar in de praktijk vs de theorie ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor a90 » za jul 04 2015 10:43 am

En dan te bedenken dat Nikon ook witte objectieven heeft gehad. Zeker voor in de tropen oid.

Volgens mij de 300-4, 300-2.8, 80-200, 70-200, 28-70

Afbeelding

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Gert-Jan » za jul 04 2015 11:00 am

Nooit geweten dat Nikon ook witte lenzen heeft gehad, Wat is de reden geweest dat Nikon hier mee is gestopt?.
Laatst gewijzigd door Gert-Jan op za jul 04 2015 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor a90 » za jul 04 2015 11:07 am

Hier de 300-4, 80-200 en de 300 2.8 naast elkaar.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Gert-Jan » za jul 04 2015 11:12 am

Ik weet van witte auto's dat het 10% scheelt in warmte met anders gekleurde maar het heeft geen invloed op de werking, zou ook niet best zijn :mryellow:
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor MarcoEos70D » za jul 04 2015 11:48 am

Gert-Jan schreef:en het wordt nog leuker namelijk vrij wel 99% van de witte lenzen gebruikers kopen er jawel een camou setje bij van een rubber stof of wat dan ook, bij gevolg dat die witte kleur zijn functie dan weer verliest. kort om als je het mij vraagt its a wurst case :mryellow:

Leuke stelling, maar ver bezijden de waarheid. Het overgrote deel van de witte objectieven wordt zonder camouflage gebruikt. Heel wat mensen zijn juist nogal fier op hun witte toeter... ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Gert-Jan » za jul 04 2015 12:43 pm

Ken toch echt heel wat mensen. die hun witte held van een camou kleedje voorzien :mryellow: http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens-(AF)/Canon-500mm-F40-USM-IS-extender-14xII-Lowepr/Ad179626.html Blijft nog een vraag, waarom men dan wel de lange lenzen wit maakt en korte weer gewoon zwart terwijl die door hun compacte bouw .juist kwetsbaarder zijn wat mechaniek betreft.
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor jfbat » za jul 04 2015 7:03 pm

Zal van de toepassing afhangen. Iemand die beestjes wil fotograferen wil vaak niet al te veel opvallen en dat doet zo'n witte toeter tussen het struikgewas natuurlijk wel. Dus daar doe je dan camouflage omheen.

Voor iemand die sporters fotografeert maakt dat echter geen jota uit en die laat dat spul weg.

Voordeel van in de struiken fotograferen is dat de zon doorgaans ook minder vat heeft op het objectief.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Michele » za aug 08 2015 11:53 pm

jfbat schreef:Zal van de toepassing afhangen. Iemand die beestjes wil fotograferen wil vaak niet al te veel opvallen en dat doet zo'n witte toeter tussen het struikgewas natuurlijk wel. Dus daar doe je dan camouflage omheen.
.

en dat heb ik dus nooit begrepen. Je staat daar dus naast dat bos met 100 anderen met een teletoeter en zweetoksels, zweetkop en zweet **** en denkt dat 't beest in je zoeker schrikt van je teletoeter, dus geef je die een rambojasje. Terwijl je zelf deodorant probeert....
kansloos....
Afbeelding
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor Huib » wo aug 19 2015 9:10 am

Michele schreef:
jfbat schreef:Zal van de toepassing afhangen. Iemand die beestjes wil fotograferen wil vaak niet al te veel opvallen en dat doet zo'n witte toeter tussen het struikgewas natuurlijk wel. Dus daar doe je dan camouflage omheen.
.

en dat heb ik dus nooit begrepen. Je staat daar dus naast dat bos met 100 anderen met een teletoeter en zweetoksels, zweetkop en zweet **** en denkt dat 't beest in je zoeker schrikt van je teletoeter, dus geef je die een rambojasje. Terwijl je zelf deodorant probeert....
kansloos....
[ Afbeelding ]


Deels herkenbaar maar lees ook ietwat....... Deze dwaasheid deed me besluiten om geen vogel foto's meer te plaatsen en massa gekte te mijden. Blijf me ergeren aan hoe sommige figuren vogels stalken. Soms tot aan het nest of met grote regelmaat terugkomend bij een (roof)vogel om een nog mooier plaatje te schieten.

Fotografeer ongeveer een jaar of zes met de 500vr en gewicht speelt voor mij geen rol. VR staat 90% uit. In combinatie met een zwaar statief en wimberley head een moeilijk te kloppen combinatie. Deze extra massa staat garant voor geen bewegingsonscherpte.

De 500 is wel voorzien van een 'rambo jasje'. Als je in je uppie verscholen zit draagt het wat bij maar de hoofdzaak is om het kostbare objectief te beschermen. Vandaar dat het er nog als nieuw uitziet na al die jaren en nog jaren bij het baasje blijft.

De nieuwe 500 is minder zwaar en daar zal de pro (sport) fotograaf blij mee zijn en de meerprijs er voor over hebben. Nikon kennende zal deze nieuwkomer t.o.v. de oude een aantal verbetering laten zien. Echter met de huidige software zal het verschil in beeldkwaliteit weinig of geen rol spelen. Denk dat het vooral de mobiliteit ten goede komt. Voor fotografen die voor het vak veel moeten reizen is het het overwegen waard en denk dat je het vooral in deze groep van gebruikers moet zoeken.

Voor amateur en hobby fotografen een mooie kans om voor een goede prijs een oude 500vr te bemachtigen al denk ik niet dat het storm zal lopen. Of heel diep ademhalen niet achterom kijken maar vooruit en de nieuwe 500 halen.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR en de AF-S NIKKOR

Berichtdoor jfbat » wo aug 19 2015 9:56 am

Michele schreef:en dat heb ik dus nooit begrepen. Je staat daar dus naast dat bos met 100 anderen met een teletoeter en zweetoksels, zweetkop en zweet **** en denkt dat 't beest in je zoeker schrikt van je teletoeter, dus geef je die een rambojasje. Terwijl je zelf deodorant probeert....
kansloos....

Ach ja, het is het idee voor die mensen he. Zo zijn er ook die vinden dat ik als mountainbiker het wild afschrik - dat vertellen ze me dan terwijl ze zelf met hun loslopende hond zich erover beklagen dat ze nooit meer wild zien in het bos. :D

Maar goed, daar ging het hier natuurlijk niet om.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten