Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor ATOR » do jul 09 2015 1:13 am

Léon zei het al, het zal weinig uitmaken of je een 50mm f/2.8 foto maakt met je 24-70 of met een Nikon 50mm 1.8 of 1.4. Het karakter zal iets anders zijn maar veel verschil zul je niet zien. Er komt zeker geen magische Bokeh tevoorschijn die al je foto's ineens veel beter maakt :P

Verder heb ik alles wel gezegd in mijn post hierboven.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor Vincent » do jul 09 2015 7:39 am

ATOR schreef:Er komt zeker geen magische Bokeh tevoorschijn die al je foto's ineens veel beter maakt :P


Wel met de 58mm!! :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor hillie1965 » do jul 09 2015 9:46 am

Verkooppraat van de verkoper dus. Bedankt allemaal dat jullie mij niet hebben geadviseerd een tweedehandse aankoop van 499,00 Euro te doen.
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor ATOR » do jul 09 2015 11:45 am

Een goede f/1.4 lens is geweldig om naast je f/2.8 zooms te hebben, als je tenminste foto's gaat maken met een groter diafragma dan f/2.8.

Hoe groter het diafragma, hoe kleiner de scherptediepte en hoe onscherper de achtergrond wordt. Daar heb je niets aan als je een elftal wilt fotograferen, maar bij een portret van 1 persoon kan het erg mooi zijn.
Ook als je in een donkere omgeving fotografeert kan f/1.4 handig zijn omdat je twee keer zoveel licht vangt dan met f/2.8.

Het is alleen onzin om een f/1.4 lens te kopen naast je zooms als je hem, zoals jij hier zegt, voor elftalfoto's van rond de f/5.6 tot f/8 gaat gebruiken.

Dus nog maar een keer (3x is scheepsrecht) :P
De enige reden om een 50 of 85mm f/1.4 of 1.8 te kopen is als je met je 24-70 of 70-200 regelmatig op 50 of 85mm fotografeert en denkt: "Hé wat jammer dat ik niet een wat groter diafragma kan instellen."



Dit is een 50mm f/1.4 foto (Sigma Art)
Afbeelding
Deze krokodil zat in een kleine lelijke ruimte met drie andere krokodillen en een plastic plant achterin. Door een groot diafragma te kiezen zijn de andere krokodillen en de achtergrond van de kooi helemaal onscherp geworden en heb ik alle aandacht kunnen richten op de ogen van de hoofdkrokodil.
Als ik de krokodil rechtsachter ook scherp had willen hebben, had ik een veel kleiner diafragma moeten kiezen, iets van f/11 ofzo. Dan had ik deze foto net zo goed kunnen maken met de 24-70 f/2.8 zoom.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor Vincent » do jul 09 2015 12:06 pm

ATOR schreef:Ook als je in een donkere omgeving fotografeert kan f/1.4 handig zijn omdat je twee keer zoveel licht vangt dan met f/2.8.


Vier keer zo veel :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor ATOR » do jul 09 2015 12:15 pm

Je hebt gelijk. Ik had eerst twee stops staan en wilde dat wat vereenvoudigen. Maar twee stops, dat zijn twee verdubbelingen van licht.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 85 1.4 of Nikon 1.8?

Berichtdoor Vincent » do jul 09 2015 12:20 pm

Inderdaad, maar daardoor dus NOG meer een onderschrijving van jouw argument. Twee stops licht is in sommige situaties echt een ontzettend groot verschil.

Dan kun je ineens van ISO6400 naar ISO1600. Dat is met een hoop camera's het verschil tussen een onbruikbare en een bruikbare plaat. Eventuele softheid die men in lab testen vindt compenseer je dan meer dan ruimschoots :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten