nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Hans Braakhuis » di aug 04 2015 7:43 am

het persbericht:


"Vergroot uw creatieve visie met het nieuwe lichtsterke AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED objectief
Nikon breidt zijn assortiment veelzijdige f/1.8-objectieven met vaste brandpuntsafstand uit met de splinternieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED. Dit lichtsterke FX-formaat objectief is lichter en compacter dan zijn professionele broer en hiermee legt u eenvoudig dynamische, veelomvattende beelden vast.

“Groothoekobjectieven komen goed tot hun recht wanneer u het perspectief wilt overdrijven en 24mm was altijd een populaire brandpuntsafstand voor fotografen die op zoek zijn naar creatieve invalshoeken. De nieuwe 24mm vult perfect het gat tussen de onlangs gelanceerde 20mm- en 28mm-objectieven van Nikon en maakt Nikon’s f/1.8-assortiment nog completer. Dit is een fantastisch objectief om dynamische en veelomvattende beelden vast te leggen die de kijker het beeld inzuigen. Het objectief presteert uitstekend bij weinig licht en produceert een prachtige onscherpte voor sfeervolle opnamen. En als u een filmer bent die opnamen met een filmische sfeer wil maken, komt dit veelzijdige objectief ook goed van pas.„
Matthieu van Vliet, Country Manager Nikon Nederland

Dynamische, veelomvattende beelden
Imposante architectuur. Indrukwekkende landschappen. Krachtige stadsgezichten. Ruimtelijke interieurs. Voor het vastleggen van dergelijke onderwerpen, moet het objectief een brede groothoek hebben en lichtsterk zijn. De nieuwe 24mm f/1.8G van Nikon past uitstekend bij D-SLR's met een hoge resolutie en produceert prachtige foto's en video. Het lichtsterke diafragma van f/1.8 produceert een kleine scherptediepte, een vloeiende bokeh, heldere beelden bij weinig licht en een helder zoekerbeeld. De kortste scherpstelafstand van slechts 0,23m biedt extra veelzijdigheid en creatieve vrijheid. Dankzij het compacte en lichte ontwerp is deze ultragroothoek een fantastische reisgenoot.

Uitstekende prestaties van rand tot rand
De nieuwe NIKKOR 24mm produceert een prachtige helderheid en contrast over het hele beeld. De optische constructie omvat 12 elementen in negen groepen. Twee elementen van ED-glas (extra lage dispersie), twee asferische lenselementen en Nikon's Nano Crystal Coat staan garant voor scherpe, heldere beelden. Vertekening wordt goed gecorrigeerd, net als mogelijke oneffenheden die vaak optreden aan de randen van een groothoekobjectief, zoals lichtafname of verlies van scherpte.

Ultragroothoek-FX. Klassieke DX.
Met een brandpuntsafstand die equivalent is met 36mm in DX-formaat is dit nieuwe objectief ook interessant voor DX-fotografen. DX-gebruikers kunnen nu profiteren van een hoogwaardig FX-objectief dat in de buurt komt van de klassieke brandpuntsafstand van 35mm bij gebruik op een DX-camera. De traditionele brandpuntsafstand van 35mm creëert aantrekkelijke, tijdloze beelden. Dit is een duidelijke favoriet van fotografen die beelden met een klassiek perspectief willen vastleggen. Naast het voordeel van de brandpuntsafstand past dit nieuwe FX-objectief dankzij de robuuste, maar lichte constructie ook uitstekend op een DX-camerabody.

De AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED wordt geleverd met een zonnekap met bajonetvatting en een zachte objectieftas.

Prijs en beschikbaarheid
De verkoopstart van de nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED is gepland op 17 september aanstaande. De verkoopadviesprijs bedraagt €849,-."

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor emdeklerk » di aug 04 2015 10:37 am

Gelukkig geen E-objectief. Goed voor de bezitters van een oudere DX-camera die dit objectief vast willen aanschaffen maar van plan zijn later voor FX te gaan.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Patrick » di aug 04 2015 9:20 pm

Hoe vaak zal dat nou voorkomen? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor emdeklerk » di aug 04 2015 10:07 pm

Vaak genoeg, als je de lijst van niet-compatible camera's ziet.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di aug 04 2015 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Patrick » di aug 04 2015 10:37 pm

En die eigenaren kopen een objectief als dit? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet echt. Het zal best wel eens voorkomen, maar niet vaak.

Ik vind het trouwens eerlijk gezegd ook niet zo gek als je meegaat met nieuwe technieken. En dat je dan met een 7 of meer jaar oude camera niet mee kan doen, dat vind ik niet zo vreemd...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Highlander » wo aug 05 2015 8:30 am

En dat je dan met een 7 of meer jaar oude camera niet mee kan doen, dat vind ik niet zo vreemd..


Maar was dat nou juist niet Nikon`s sterke punt, objectieven uit 1845 functioneren nog gewoon op een moderne camera`s ( achterwaartse compatibiliteit )
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Patrick » wo aug 05 2015 8:45 am

Het houdt nieuwe ontwikkelingen uiteindelijk ook enigszins tegen. Vraag is hoe lang Nikon zich dat kan veroorloven...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Highlander » wo aug 05 2015 9:15 am

Daar heb je wel een punt, maar er zijn toch ook een hoop mensen die helemaal gek worden van als je een nieuwe telefoon koopt, je nieuwe lader, oordopjes,carkit, en hij past in een keer ook niet meer op je dockingsstation om muziek af te spelen op de stereo-installatie.
En als bonus werkt je favoriete app ook ineens niet meer.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Johan v. V. » wo aug 05 2015 10:48 am

Highlander schreef:Maar was dat nou juist niet Nikon`s sterke punt, objectieven uit 1845 functioneren nog gewoon op een moderne camera`s)

Die stelling zou ik graag eens willen controleren. Heb jij voor mij een Nikon objectief uit 1845? :lol:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Ivan10 » wo aug 05 2015 12:56 pm

Patrick schreef:Hoe vaak zal dat nou voorkomen? :shock:

Ik zou graag een lichtsterk objectief op mijn DX body willen. Is dat ook een valide argument?
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Frank Roelofs » wo aug 05 2015 1:14 pm

Ivan10 schreef:
Patrick schreef:Hoe vaak zal dat nou voorkomen? :shock:

Ik zou graag een lichtsterk objectief op mijn DX body willen. Is dat ook een valide argument?


Welke DX heb je dan?
En heeft Nikon die dan niet?
En was dit degene waar je al jaren op zat te wachten?
En deze is een G dus past er gewoon op.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Ivan10 » wo aug 05 2015 2:36 pm

Frank Roelofs schreef:Welke DX heb je dan? D5000
En heeft Nikon die dan niet? Ik ben nog aan het oriënteren een lichtsterke zoom tussen 20-80 mm of een body upgrade.
En was dit degene waar je al jaren op zat te wachten? Nee, maar wel leuk voor het 50 mm lens gevoel op een DX.
En deze is een G dus past er gewoon op. Dank, goed te weten.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor JaapV » wo aug 05 2015 3:38 pm

1) Je reacties lijken door Frank Roelofs geschreven te zijn. Op die manier is het een "zooitje".

2.) 24mm op een DX geeft niet een 50mm-gevoel maar een 35mm-gevoel. In mijn D90-tijd had ik een lichtsterke 24mm om die reden inderdaad graag willen hebben. Maar dan met een DX-prijsje.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Patrick » wo aug 05 2015 7:44 pm

Een beetje mijn punt. Het objectief heeft een prijs die ik niet kan rijmen met iemand die met een "oeroude" body rondloopt. Nu snap ik wel vaker iets niet hoor, maar minder dan je wellicht denkt! :)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED

Berichtdoor Ivan10 » wo aug 05 2015 9:53 pm

Speciaal voor Jaap:

JaapV schreef:1) Je reacties lijken door Frank Roelofs geschreven te zijn. Op die manier is het een "zooitje".


Valt wel mee hoor, vraag en antwoord.

JaapV schreef:2.) 24mm op een DX geeft niet een 50mm-gevoel maar een 35mm-gevoel.


Binnenshuis kun je niet genoeg groothoek hebben, denk ik altijd maar.


JaapV schreef:In mijn D90-tijd had ik een lichtsterke 24mm om die reden inderdaad graag willen hebben. Maar dan met een DX-prijsje.


Wat zou je graag zien als DX prijs, 400-500 euro?
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten