Zeiss Milvus lenzen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor ATOR » do sep 10 2015 5:31 pm

Zeis pakt uit met een hele nieuwe serie manuele focus lenzen: Milvus.

21mm f/2.8
35mm f/2
50mm f/1.4
85mm f/1.4

Macro lenzen:
50mm f/2
100mm f/2

Deze nieuwe serie komt onder de OTUS lijn en heeft prijzen tussen de $1000 en $2000.

Een introductievideo.
Laatst gewijzigd door ATOR op do sep 10 2015 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor Patrick » do sep 10 2015 5:43 pm

Dit soort objectieven met AF lijken mij persoonlijk veel aantrekkelijker. Of zijn die optisch gewoon niet zo goed te krijgen (voor deze prijs?)...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor ATOR » do sep 10 2015 6:13 pm

Dat is de vraag die overal bovenaan staat, voor mij is manuele focus ook een dealbreaker. Zeiss kan het wel, ze doen AF als een baas bij de Touit serie voor Sony.

Maar helaas, door internationale licenties mogen bedrijven buiten Japan geen Nikon AF lenzen aanbieden. Sigma, Tamron en Tokina komen daar onderuit omdat ze in Japan zitten, maar dan nog zonder openheid of support van Nikon.

Neem zo'n Milvus 85mm f/1.4, die kwa prijs vergelijkbaar is met de Nikon versie, die zou behoorlijk wat marktaandeel van Nikon wegsnoepen als hij AF zou hebben. Nikon zou gek zijn om Zeiss een licentie te geven.

Het ziet er dus naar uit dat we nooit auto-focus Zeiss lenzen op onze Nikons zullen zetten :problem:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor Highlander » do sep 10 2015 6:30 pm

Zo zo`n eentje als Zeiss dan niet een import export trucje kunnen uit halen ?? zodat zij ook onder de Japanse vlag vallen ??
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor Léon Obers » do sep 10 2015 7:00 pm

Dit soort Zeiss lenzen wordt bij Cosina in Japan gemaakt. Dus daar zal de het niet aan liggen.
Persoonlijk denk ik wel dat lenzen waarin AF verwerkt zit, in principe een compromis zijn, omdat eigenschappen van snelheid in focussen in het ontwerp meespelen in verplaatsing van lensdelen, gewicht e.d. terwijl bij manuele lenzen alles is gericht op de hoogste haalbare optische eigenschappen en je geen rekening hoeft te houden met die AF-eigenschappen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor Highlander » do sep 10 2015 7:06 pm

Wil dat dan zeggen dat de manuele serie van objectieven scherper zijn dan de Af uitvoering ??
Ik had mij al eens afgevraagd waarom Nikon ook nog een manuele serie heeft
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor Léon Obers » do sep 10 2015 7:13 pm

Ik wil niet zeggen "scherper", maar het kan op allerlei optische eigenschappen betrekking hebben die een mooiere beeldvoordracht geven.
Misschien is dat ook wel het succes van Leitz lenzen??
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zeiss Milvus lenzen

Berichtdoor ArendV » do sep 10 2015 9:50 pm

Internationale licenties worden inderdaad als officiële reden opgegeven door Zeiss.
Een belangrijke reden is waarschijnlijk ook dat Zeiss niet de door hun gewenste "autofocus performance" krijgen zonder volledige samenwerking met de camera fabrikant.

Met Sony is er een goede samenwerking en Zeiss kent de ins en outs van de autofocus systemen van Sony inclusief communicatie protocollen.
Nikon en Canon zullen deze informatie niet aan derden geven.
Sigma is redelijk succesvol in "reverse engineering" van het Nikon autofocus protocol. Toch heb ik met de autofocus van mijn Sigma objectieven meer missers dan met mijn Nikkors.
En als Nikon een firmware update invoert komen er meestal ook problemen bij Sigma's en Tamrons (die dan meestal wel weer opgelost worden, maar soms niet).

Hier wordt er dieper op ingegaan.
https://photographylife.com/zeiss-make-autofocus-dslr-lenses
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten