Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Vincent » za okt 10 2015 11:14 pm

Een AF nikon handmatig focussen is in een paar graden van MFD naar oneindig (en/of andersom). De Zeiss Otussen moet je serieus een eind draaien om hetzelfde focus gebied af te leggen.

Zelfs met een goed matglas zijn de AF Nikons moeilijk te manual focussen. Simpelweg omdat de precisie in de focusring ontbreekt...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor emdeklerk » za okt 10 2015 11:42 pm

Dat alles geheel naar ieders dienst, maar Nikon heeft destijds toch echt zelf aangegeven dat ook de matglazen niet meer goed geschikt zijn voor handmatig scherpstellen. Het verhaal van de scherpstelslag van AF-objectieven is ook waar, maar met een goed matglas zijn ook die beter in MF te gebruiken. Zet maar eens een AF-objectief op een F2 met een E- of B-matglas. Of een G- of H-matglas, hoewel ik persoonlijk die wat druk vind.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Patrick » zo okt 11 2015 12:22 am

Kan allemaal wel zo zijn, maar volgens mij hebben John en Maurice geen speciale matglazen in hun D4 resp. D3 en die kunnen toch echt heel goed scherpstellen (en schieten standaard bijna alleen op f/1.4. Dus onmogelijk is het niet.

Ik persoonlijk ben een prutser als het op handmatig scherpstellen aankomt. Dat doe ik liever op een electronische zoeker of via liveview.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor golden-eye » zo okt 11 2015 12:34 am

Ik ben sinds kort in het bezit van een D750.
Vanavond in schemerachtige omstandigheden met mijn 50mm getest.
Totaal geen focus problemen. Andere vaste lenzen geprobeerd. Ook geen problemen.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Buckwheat » zo okt 25 2015 1:35 pm

Herkenbaar probleem: Ik werk voornamelijk met de 50mm 1.4D en de 85mm 1.8G op een d610

Voor maximaal scherpe foto's werk ik met de "Back focus button" AE-L/AF-L knop de functie AF-ON toewijzen.
En AF-C mode in d9. (Hierbij beweeg je je scherpstel punt en neemt hij alle aanliggende AF-punten mee (niet zichtbaar in je AF weergave).
Feitelijk krijg je nu lokaal 9x meer scherpstel informatie waardoor de camera een betere keuze kan kan maken.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » zo okt 25 2015 4:51 pm

Ik heb het probleem met de 50mm niet meer ondervonden, nog wel incidenteel met de f/1.8. Mogelijk dat de hoeveelheid omgevingslicht toch minder was dan gedacht/verwacht.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » zo okt 25 2015 4:58 pm

Buckwheat schreef:En AF-C mode in d9. (Hierbij beweeg je je scherpstel punt en neemt hij alle aanliggende AF-punten mee (niet zichtbaar in je AF weergave).
Feitelijk krijg je nu lokaal 9x meer scherpstel informatie waardoor de camera een betere keuze kan kan maken.


Dat doe ik standaard al, tenzij ik de focus op een heel specifiek punt wil leggen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor WillyEef » zo okt 01 2017 9:48 pm

L.S,

In Nikon F/1.8 testen (zie o.a. ook de reviews van Ivo Freriks) wordt gesteld dat de Nikon F/1.8G ED prime objectieven (o.a. 20, 24, 28, 35 en 50 mm) moeilijk handmatig (kijk onder items betrekkende video en scherpstelling manueel) scherp te stellen zijn met onderstaande als reden.

===============================
Video

In terms of video quality the lenses are very evenly matched, but it is worth noting that the Sigma does have extra light gathering ability with an aperture of F1.4 which will come in handy in low light situations and when you need shallower DOF. In terms of AF, both lenses use of ring-type focus motors, so can be a little jumpy when focused using contrast detection AF, so you'll be better off manually focusing.

Manual focus can be a bit problematic with the Nikkor because there's a slight mechanical lag between turning the focus ring and focus actually shifting. The Sigma feels more responsive to minute focus adjustments, which actually makes it easier to focus (despite the higher resistance) which gives it an added advantage over the Nikkor when shooting video
================================================
Een van de redenen waarom de keuze voor de aanschaf van een prime groothoeklens bij b.v. landschapsfoto's zo moeilijk is. Juist het manueel scherpstellen (in Live View) is toch een belangrijk onderdeel voor het maken van een scherpe foto.
In sommige artikelen wordt de Nikon 24 mm F/1.8G ED lens beschreven waarbij een ""grotere slag"" van de focus-ring t.o.v. andere F/1.8 lenzen wordt genoemd.met als gevolg een ""makkelijker en betere"" handmatige scherpstelling. In andere artikelen wordt echter weer van ""kleinere slag"" bij alle F/1.8 lenzen gesproken. Kortom: onduidelijkheid.


Met vriendelijke groet,

WillyEef
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor WillyEef » zo okt 01 2017 9:53 pm

L.S,

Manueel scherpstellen.

https://www.youtube.com/watch?v=rojgUQgvBnw

Met vriendelijke groet,

WillyEef
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten