Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Remco H » di okt 20 2015 7:53 pm

Afgelopen week zijn er weer diverse leuke dingen aangekondigd. Zoals twee f/1.4-objectieven.

Sigma 20mm f/1.4 DG HSM | Art
Afbeelding
Dat is wel bijzonder, een 20mm f/1.4. Die is er naar mijn weten nog niet. Datgene wat er tot nu toe nog het dichtste bij komt, is de AF-S Nikkor 20mm f/1.8G ED. Dan heb je twee derde stop licht minder. Maar dan is het wel een echte Nikon, wat voor de (toekomstige) werking van de autofocus wel zo veilig is.
Wie weet komt Nikon nog eens met een versie van dit objectief? Dat wil wel eens gebeuren, als zoiets als dit succesvol blijkt.
Ik heb een prijs van € 950,- (min natuurlijk één euro) vermeld zien staan voor dit Sigma-objectief.
Artikel: Wide angle: Sigma's new Art lens is fastest 20mm in the world

Zeiss Otus 1.4/28
Afbeelding
Een 28mm f/1.4, dat komt ons iets bekender voor. Er was ooit de AF Nikkor 28mm f/1.4D. Maar daar is ongetwijfeld niet meer aan te komen. Echt zo'n objectief, waarbij je in de tijd dat hij nog nieuw te koop was, zo slim moest zijn om hem aan te schaffen. Om hem vervolgens nooit meer weg te doen.
Wie niet zo slim is geweest, krijgt nu een nieuwe kans. Alleen zul je het dan wel zonder autofocus moeten stellen. Dus dat wordt met de hand scherpstellen, tot het rondje onder de zoeker verschijnt dat zegt dat het op scherp staat. (Of werkt dat niet zo met een Zeiss-objectief?) Maar wat de optische kwaliteiten betreft zul je beslist goed zitten met dit objectief! Het wordt alleen wel erg diep in de buidel tasten. Maar dan heb je ook wel het beste van het beste. En afgemeten aan een Leica M-systeem of een middenformaatuitrusting mag je je dan nog in je handen wrijven, dat het nog zo relatief 'goedkoop' kan! Want als ik op Matt Granger afga, streven de Zeiss Otus-objectieven de Leica M-objectieven voorbij.
Prijzen zijn mij nog niet bekend.
Artikel: ZEISS announces Otus 1.4/28, third lens for Otus series

En zo kun je het rijtje f/1.4-objectieven dus mooi aanvullen met deze twee exemplaren. Dat rijtje bestond tot nu toe uit 24mm, 35mm, 50mm, en de 85mm. (Eventueel nog aangevuld met: AF-S 58mm f/1.4G, Zeiss Otus 1.4/55) Alle van Nikon, of de eerste drie van Sigma, en misschien zelfs wel de 85mm als Zeiss Otus. De Zeiss zal dan qua optische kwaliteiten wel met kop en schouders uitsteken boven de rest, zodat die ongetwijfeld het aantrekkelijkste zal zijn om steeds uit het rijtje te pakken.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Vincent » di okt 20 2015 8:24 pm

Vergeet dan de Mitakon Speedmaster 135mm f/1.4 vooral niet. Monster van een lens! :crazy:

Afbeelding

Artikel: http://petapixel.com/2015/10/19/mitakon ... est-135mm/
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 20 2015 8:42 pm

Remco,
re: naar mijn weten nog niet.
Wat dacht je van de Nikon 24mm 1.4 af-s ?
Bovendien: het nut van extreme lichtsterkten bij ultra-groothoek is beperkt.
Een single-digit Nikon (D3/D4) kan heel redelijk vooruit met de 2.8 van de 14-24, anders bouwde NIkon voor de professionals wel een lichtsterke sub-24mm.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven

Berichtdoor Vincent » di okt 20 2015 9:18 pm

gijs sandberg schreef:Bovendien: het nut van extreme lichtsterkten bij ultra-groothoek is beperkt.


Vreemde opmerking, helemaal zonder verdere onderbouwing... :eh:

Ben benieuwd wat je hiermee bedoeld?? Of het verschil tussen 1.4 en 1.8 relevant is durf ik ook wel in twijfel te trekken, het verschil tussen 1.4 en 2.8 is wel 'enorm' te noemen. Zelfs als je het niet nodig hebt voor de twee extra stops licht, dan wel voor de creatieve mogelijkheden van het isoleren. Zelfs op groothoek!

En Nikon heeft zelf ook een 20mm 1.8, wellicht zijn ze gewoon (nog) niet in staat om een goede 1.4 UWA te maken. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor henkk » di okt 20 2015 10:10 pm

zo enorm groot (zucht) maar verder wel SAS-besmettelijk ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 20 2015 10:39 pm

Beste Henk,
re: enorm groot
Wacht maar tot je eens de Nikon 13mm 5.6 of de 6mm 2.8 in handen hebt gehad :ugeek:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Remco H » di okt 20 2015 10:41 pm

djunclesam schreef:Vergeet dan de Mitakon Speedmaster 135mm f/1.4 vooral niet. Monster van een lens! :crazy:

[ Afbeelding ]

Artikel: http://petapixel.com/2015/10/19/mitakon ... est-135mm/

Die ken ik dan weer niet. Dat hele merk ken ik overigens niet. En wat de boer niet kent...
DPReview heeft er blijkbaar ook niet over bericht.
Maar een 135mm f/1.4, dat klinkt wel indrukwekkend. Ik heb zelf een 135mm f/2, die ik eens wat vaker moet gaan gebruiken. Zeker nu ik vaker met vaste brandpunten fotografeer, moet dat kunnen.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven

Berichtdoor Remco H » di okt 20 2015 10:46 pm

gijs sandberg schreef:Remco,
re: naar mijn weten nog niet.
Wat dacht je van de Nikon 24mm 1.4 af-s ?

Dat is een prachtig objectief. Ik heb 'm zelf. Maar een 20mm f/1.4 is het natuurlijk niet. Daar is Sigma nu de eerste mee.

gijs sandberg schreef:Bovendien: het nut van extreme lichtsterkten bij ultra-groothoek is beperkt.
Een single-digit Nikon (D3/D4) kan heel redelijk vooruit met de 2.8 van de 14-24, anders bouwde NIkon voor de professionals wel een lichtsterke sub-24mm.
Groeten, Gijs

Mwah, het kan toch handig zijn, hoor. Ik heb laatst op een receptie nog een foto gemaakt op 24mm en f/1.4. Je moet wat, als het licht niet overhoudt. 'k Heb ook nog wel de AF 24mm f/2.8D en de AF 28mm f/2.8D in mijn kast liggen, uit de tijd dat ik die nog gebruikte. Maar dat vind ik dan een karige lichtsterkte vergeleken met die AF-S 24mm f/1.4G ED.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Vincent » wo okt 21 2015 7:47 am

gijs sandberg schreef:de Nikon 13mm 5.6 of de 6mm 2.8


Gaan we die nu echt in elk objectieven topic tegenkomen voortaan?? :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Vincent » wo okt 21 2015 7:49 am

Remco H schreef:Maar dat vind ik dan een karige lichtsterkte vergeleken met die AF-S 24mm f/1.4G ED.


Als jouw onderschrift nog klopt dan is dat zo opgelost door een D4(s) te kopen. Je objectieven verdienen niet minder :wink:

Zoals ik hierboven ook al zei is niet alleen de hoeveelheid licht een pluspunt maar juist ook de mogelijke beperkte scherptediepte. Ik gebruik mijn 1.4's regelmatig overdag met 3 stops ND filter omdat ik anders overbelichte platen krijg wijd open.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor henkk » wo okt 21 2015 8:24 am

gijs sandberg schreef:re: enorm groot
Wacht maar tot je eens de Nikon 13mm 5.6 of de 6mm 2.8 in handen hebt gehad :ugeek:
Groeten, Gijs

Ik ga daarbij uit van dezelfde brandpuntsafstand, in dit geval 20 mm. Er zijn natuurlijk nog veel grotere tele's.
Groeten, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Remco H » wo okt 21 2015 2:10 pm

djunclesam schreef:Als jouw onderschrift nog klopt dan is dat zo opgelost door een D4(s) te kopen. Je objectieven verdienen niet minder :wink:

Daar had ik het ergens anders al eens over, wat nou de beste body voor mij zou zijn. Zier hier.
De D4s lijkt mij aantrekkelijk bij weinig licht, iets waar ik regelmatig mee van doen heb. Hij is alleen véél duurder dan wat ik gewend ben om uit te geven voor een camerabody.
In september heb ik nog spelletjes gefotografeerd. Er zaten foto's bij waarbij het balletje precies door de stapel bekertjes ging. Daarvoor gebruikte ik wel de motordrive (8 beelden per seconde). Dus dat de snelheid van een D4s van pas kan komen, daar kan ik ook wel inkomen.

djunclesam schreef:Zoals ik hierboven ook al zei is niet alleen de hoeveelheid licht een pluspunt maar juist ook de mogelijke beperkte scherptediepte. Ik gebruik mijn 1.4's regelmatig overdag met 3 stops ND filter omdat ik anders overbelichte platen krijg wijd open.

Dat vind ik inderdaad ook de charme van lichtsterke objectieven. Alleen gebruik ik dan als het even kan wel f/2, omdat een foto op f/2 er nu eenmaal duidelijk beter uitziet dan op f/1.4. Vignettering bijvoorbeeld.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuwe f/1.4-objectieven van Sigma en Zeiss

Berichtdoor Remco H » wo okt 21 2015 7:54 pm

Remco H schreef:
djunclesam schreef:Vergeet dan de Mitakon Speedmaster 135mm f/1.4 vooral niet. Monster van een lens! :crazy:

[ Afbeelding ]

Artikel: http://petapixel.com/2015/10/19/mitakon ... est-135mm/

Die ken ik dan weer niet. Dat hele merk ken ik overigens niet. En wat de boer niet kent...
DPReview heeft er blijkbaar ook niet over bericht.
...

Inmiddels wel: Mitakon Speedmaster 135mm F1.4, world's fastest 135mm lens, is up for pre-order
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten