Welke prime's

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Welke prime's

Berichtdoor Woody » di nov 10 2015 10:46 pm

Hoi,

Heb al veel uurtjes hier gelezen maar ik kom er niet uit.
Ik wil eigenlijk eerst mijn primes aankopen en dan pas mijn zoom lenzen.
Prime heeft mijn voorkeur. Ook heb ik momenteel het budget niet om bv 1000 euro aan 1 objectief uit te geven.
De prime kan ik 1 voor 1 kopen en zijn nooit verloren in de toekomst.


Zou echt graag mensen die ervaring hebben met dx om raad en mening vragen.

Is de 50mm nu echt te weinig zoom voor portret.
Overal zegt men haast dat het 85mm brandpunt het betere is voor portret. Maar als ik dan meestal de body's bekijk werken deze mensen met Full Frame.

Als ik dan start met rekenen, is de 50mm x1,5 cropfactor (75mm). De 85mm gaat dan al snel naar 127,5mm.
Dus lijkt mij als ik een 85 mm op fullframe wil benaderen dat de 50mm op dx de beste oplossing.
En de 85mm op dx meer de vervanger voor de 105mm op full frame.

Moest ik voor de 85mm gaan, word deze met zekerheid de af-s 85mm f1.8 van Nikon. (Dit door zijn betaalbaar prijskaartje). Of er zouden hier nog andere aanraders moeten voorgelegd worden in die prijs categorie.

Bij de 50mm twijfel ik en raak er na veel op zoek werk nog steeds niet uit. Daarom zou ik raad willen hebben van mensen die volgende objectieven al gebruikt hebben.

Nikon Af-s 50mm f1.8 (puntenscore op de site van Hans Braakhuis 8,6)
Nikon Af-s 50mm f1.4 ( puntenscore op de site van Hans Braakhuis 8,6)
Sigma 50mm 1.4 ex dg hsm

De sigma is groter en zwaarder enz. Dat heb ik allemaal al opgezocht. Maar is het ook zo dat deze zich echt onderscheid van de andere 2 , door zijn bokeh. Maar vanaf f2 minder scherp word. En als amateur is dat dan echt allemaal zo goed te zien op foto. Zou er af en toe wel 1 laten vergroten om aan de muur op te hangen.
Dan de Nikon 50mm f1,4 en f1.8 scoren haast overal gelijk. Dus als ik dan zou kiezen tussen deze 2 zou mijn voorkeur gaan naar de f1.8 versie. Komt er gelijk een stuk euro's vrij voor een ander brandpunt.
Of is er buiten de 2/3 lichtstop nog een vesrchil te merken in het beeld.
Objectieven gaan voornamelijk ingezet worden, voor portret fotografie van mijn zoontje 2 jaar en andere familieleden.
Dit zowel in buiten omgeving als binnenshuis, daarom ook de voorkeur naar de lichtsterke objectieven.

Ik werk met een nikon d5100. Daarom gaat mijn voorkeur enkel naar objectieven met scherpstelmotor.

Met vriendelijke groeten.
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Pearldrop » di nov 10 2015 11:06 pm

Ik heb zowel de af-s 50mm 1.8 g en de af-s 1.4g
Uitgebreid vergeleken heb ik ze nog niet. Wat me wel direct opviel was dat de AF van de 1.4 een stuk trager is dan die van de 1.8.
Verder was de 50mm 1.8 mijn eerste prime en tevens nog steeds een van mijn favoriete lenzen.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor henkk » di nov 10 2015 11:16 pm

50 mm op DX is prima voor portretten. 85 mm op DX is al flink tele, de aloude 135 mm ongeveer.

Het verschil van de 50/1.4 met de 50/1.8 AF-S zal lastig zijn waar te nemen. De AF van de 1.4 AF-S vind ik ook nogal langzaam, vergeleken met de 50/1.4 AF-D die ik ook heb (maar die optisch dan wel weer iets minder is). Dus trek je conclusie ...
De Sigma heb ik geen ervaring mee maar lees wel goede verhalen. Wel groot en zwaar, dat lijkt steeds meer de trend te worden.

Denk verder eens aan een 20 of 24 mm. Op een DX camera heb je dan equiv. 30 of 36 mm en ik vind dat een heel prettige beeldhoek.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4940


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Woody » di nov 10 2015 11:19 pm

Pearldrop schreef:Ik heb zowel de af-s 50mm 1.8 g en de af-s 1.4g
Uitgebreid vergeleken heb ik ze nog niet. Wat me wel direct opviel was dat de AF van de 1.4 een stuk trager is dan die van de 1.8.
Verder was de 50mm 1.8 mijn eerste prime en tevens nog steeds een van mijn favoriete lenzen.


Hoi, bedankt voor de ervaring. Had ik ook al ergens eens gelezen, dat die 1.4 trager was, maar leek me sterk.
Maar blijkbaar klopt dat dus wel echt.

Naar verluid zou de sigma de snelste af hebben van de 3 objectieven, maar minder accuraat zijn. Iemand die dit tevens kan bevestigen of tegenspreken.

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat mijn voorkeur lichtjes uitgaat naar de sigma. Omdat ze overal zeggen dat deze wel echt de beste bokeh heeft.
Maar hij mag dan wel een betere bokeh hebben. Als het gerucht klopt dat ik gelezen heb dat deze niet zo accuraat is. En echt in scherpte moet inboeten ten opzichte van de Nikon, ga ik toch naar nikon neigen.

Vertrouw de reviews soms niet zo goed. Daar in het verleden al blijkbaar dikwijls aan het licht gekomen is, dat deze toch niet zo eerlijk zouden verlopen.
Daarom hoor ik het liever van mensen die ervaring met de objectieven hebben.
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Woody » di nov 10 2015 11:22 pm

Bedankt henk,

Na de aankoop van mijn portret objectieven, zal ik daar zeker ook eens naar kijken. Af-d is helaas geen echte optie op mijn d 5100, daar de body geen scherpstelmotor heeft.
Nadeel van pas na de aankoop opzoek werk te doen. Anders had ik hier zeker rekening mee gehouden.

Met vriendelijke groeten.
Laatst gewijzigd door w.wind op za nov 14 2015 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijdert
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Patrick » wo nov 11 2015 1:11 am

Je kan het beste iets verder vooruit kijken. Wat wil je uiteindelijk hebben?

De 50mm is op een DX camera een beetje van alles wat en daardoor wellicht alles een beetje niet. Ik zou mikken op een 85mm f1.8G als eerste en daar dan later een 35mm f1.8G DX bij kopen. Of andersom natuurlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Woody » wo nov 11 2015 2:27 am

Hoi Patrick de 35mm f1.8 G dx heb ik reeds in mijn bezit. Daarom dat ik nu een keuze zal maken tussen 50mm en 85mm. Met vriendelijke groeten.
Laatst gewijzigd door w.wind op za nov 14 2015 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijdert
Woody

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Patrick » wo nov 11 2015 2:32 am

Dan de 85... :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Welke prime's

Berichtdoor Pearldrop » wo nov 11 2015 8:00 am

Bedenk wel dat er een behoorlijk prijsverschil is tussen de 85mm en de 50mm. Het is een beetje moeilijk vergelijken zo, jouw 35mm is een dx lens, 50 en 85 zijn eigenlijk fx lenzen maar wel bruikbaar op jouw camera. Er is overigens ook een 85mm dx lens die valt in dezelfde prijsklasse als zijn fx broer.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor oud0001 » wo nov 11 2015 8:22 am

De AFS 50mm f1.8G zou ik dan doen. Dan heb je de 50mm in je 35mm en een 75mm portret objectief in de 50mm. Goedkoper en een mooiere Bokeh dan de f1.4 ook nog.
Bokeh zie je in het beeld, die stop extra aan licht zie je toch niets van.

Als je daar geen mooie platen mee kunt maken ligt dat echt niet aan het objectief.

Daarna eerst meer groothoek er bij, zoals een 20mm. Kun je ook portretten mee maken.
Dan door naar tele bereik. Een mooie 180 f2.8 of iets dergelijks. Kun je ook een portret mee maken.
Je kunt met elk objectief een mooi portret maken. Meer heb je niet nodig.

Het is maar net hoe ver je mee wilt gaan in bedachte kaders waarvan sommige vinden dat het de standaard voor portretfotografie is zoals dat portret tussen de 85mm en 135mm plaats vindt. Ik ben eerder iemand die daar nu net ff lekker niet aan mee doet en kies rustig een 14mm voor een portret of een 35mm. Allemaal afhankelijk van de ruimte en behoefte aan context, de omstandigheden en waar ik zin in heb. Maar nooit door zogenaamde regels. Maar dat hoort ook wel een beetje bij mij. Dat mag de TS uiteraard weer helemaal anders doen. :wink:

De 50 mm f1.8 is een perfect mooi objectief. Het is licht, goedkoop, vol open al scherp genoeg en kost ongeveer €189,- nieuw. Geeft op een APSC sensor een beeldhoek van een 75mm objectief en is daarmee ook uitermate geschikt om portretten mee te schieten zonder meteen instructies naar je model te hoeven schreeuwen. Niemand zal het verschil zien tussen de 50m op een DX sensor en de 85mm op een FX sensor zolang je ze niet naast elkaar legt. Hoezo is dat dan een beetje van alles wat? En mag een objectief niet meer kunnen? Dat maakt het juist een goed objectief want je kunt er meer mee dan enkel 1 truukje? Dat scheelt objectieven kopen. Ook ideaal voor de beginnende straatfotograaf met een APSC sensor die nog niet zo dichtbij het onderwerp durft te schieten. Ik zie een halfvol glas. :wink:

Daarnaast kun je later altijd nog verder uitbreiden. Koop daarom ook gewone objectieven en geen DX objectieven. Als je later overgaat op een FX sensor, dat ziet Nikon graag, hoef jij dan geen nieuw glas te kopen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor justme » wo nov 11 2015 8:48 am

Als je de 35 hebt, zou ik je adviseren om de 85 erbij te nemen, omdat je anders toch soortgelijke beelden gaat krijgen, en je nu echt anders te werk moet.

zit zelf ook te dubben op FX, heb nu ene 24mm en zoek nog een langere prime. heb ook een 85mm maar dat is een luidruchtige 1.8 AF-D, en zoek hier toch in eerste instantie iets tussen. Die 85 gaat wss daarna weg

het wordt kiezen tussen twee Nikon lenzen; namelijk de 50 1.4 AF-S of de 58 1.4G AF-S
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Vincent » wo nov 11 2015 10:34 am

wiebeterpstra schreef:het wordt kiezen tussen twee Nikon lenzen; namelijk de 50 1.4 AF-S of de 58 1.4G AF-S


Dat zijn wel twee totaal verschillende objectieven, hoe erg ze, op papier, ook op elkaar lijken.

Maar er is altijd plek in de 58mm club! :clap:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor justme » wo nov 11 2015 11:15 am

je snapt m. :)

wellicht doe ik eerst mn 85 af-d weg voor die 58mm,... die bokeh..... o_O
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor Vincent » wo nov 11 2015 11:50 am

wiebeterpstra schreef:je snapt m.


Ik ben al lid :angel:

Maar voordat we nog verder off topic gaan.

Ik heb zelf de 85mm lengte nooit helemaal begrepen als 'algemeen' advies voor portretlens. Want mijn inziens is de 85mm voornamelijk goed voor studio portretten; headshots en eventueel richting 3/4 maar dat laatste hebben veel mensen al de ruimte niet meer voor. 'Buiten' zou ik zelden een 85mm aanraden. Dan zie ik persoonlijk graag wat meer omgeving en ga je dus richting ~50mm of zelfs nog wijder, 35mm of 24mm...

Environmental portraits noemen ze dat op zijn Engels, de Nederlandse vertaling klinkt me iets te boers :lol: Maar een portretje met een 85mm buiten, niet echt mijn ding. Anderzijds schoot ik van het weekend een full body portret met de 400mm, dus het kan allemaal wel natuurlijk :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke prime's

Berichtdoor justme » wo nov 11 2015 12:00 pm

Afbeelding
met zo'n ding zeker ?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten