Groothoek lens.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Groothoek lens.

Berichtdoor signxpress » do apr 07 2016 7:27 am

Ik heb van de week een foto moeten maken van een wand bij iemand op zolder, dit was een rijtjes huis, dus de breedte van het huis zou nog geen 5 meter zijn denk ik.
Nu heb ik de foto gemaakt met een 35mm lens van Sigma, ik kon onmogelijk de wand in een keer er op krijgen, dus heb ik het maar in delen geschoten en dit vervolgens aan elkaar gezet in LR.
Het uiteindelijke resultaat was perfect, alleen is het veel arbeid om dit voor elkaar te krijgen.
Nu zit ik aan een groothoek lens te denken, alleen ben ik bang dat ik nu een zeer domme vraag gaat stellen.
Is een lagere brandpunt nu per definitie een groothoek?
Bij Sigma zie ik onder het kopje groothoek lenzen bijvoorbeeld een 35mm, 24mm enzovoort staan.
Of is het zo dat je een 35mm lens normaal hebt en een 35mm groothoek?

Op Zoom staat ook een zeer mooie lens van Lrix (15mm F2,5), deze is nog niet te koop.
Dit merk (ik had er nog nooit van gehoord) komt uit Zwitserland, maar op een van de foto's staat made in Korea.
Is er iemand bekend met dit merk?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor Nikkormaat » do apr 07 2016 7:37 am

Domme vragen bestaan niet. Definities zijn afhankelijk van de afspraak die men daarover maakt. Doorgaans wordt de volgende brandpunt indeling gehanteerd. Van 35 tot 55mm als Standaard. Korter tot 24mm wordt Groothoek genoemd en daaronder tot 14mm Ultragroothoek. Nog korter Fisheye. Knap dat je met een ster al zo handig met LR bent.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor a vgastel » do apr 07 2016 8:16 am

Afbeelding
Deze 15 mm 2.4 is geschikt voor ful-frame camera,s en is geheel handmatig.
Hij is gemaakt in 15elementen en in 11 groepen.Hij komt uit in twee versie,s 'Blackstone' and 'Firefly.'

The Irix Blackstone features a magnesium and aluminum body able to withstand 'extreme conditions,' while the Irix Firefly model is, according to the company, the lightest lens in its class. Both versions of the lens will launch this spring in Canon EF, Nikon F and Pentax K mount; price hasn't been revealed at this time.

Hij is in birmingham op de photofair voor gesteld 19maart zou nog in de winkel moeten komen ,prijs is ook niet bekend
Afbeelding

uit deze.
http://www.dpreview.com/news/7070948464 ... his-spring

Nikon zelf heeft ook enkele mooie gemaakt in dit bereik ,, tokina 11-16,, 17mm,, 12-24 ,,samyang 8-10-14mm enz

http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... s/13mm.htm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor pveenstra » do apr 07 2016 4:52 pm

Of je 35mm groothoek noemt of standaard, hangt af van de camera, of eigenlijk van de sensor grootte.
Voor een full frame camera is 35 licht groothoekig. Voor en cropcamera, DX, is het een standaardobjectief.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor emiel » do apr 07 2016 8:59 pm

kun je net doen alsof ;-)

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor Nikkormaat » do apr 07 2016 10:29 pm

Klopt helemaal, Peter. Ik ben van analoog direct op Fullframe overgestapt en daardoor heb ik die cropfactor over het hoofd gezien.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor signxpress » vr apr 08 2016 6:04 am

Ik heb inderdaad een DX camera (D5300), ik wist wel dat het brandpunt van het objectief anders is op een FX camera, alleen heb ik hier totaal niet aan gedacht aangezien ik deze materie net een beetje begint te begrijpen.
Op de site van Sigma hebben ze het over de 35mm groothoeklens wat mij op het verkeerde been zetten en het niet meer snapte, nu begrijp ik dat de site van Sigma mijn niet op het verkeerde been zetten, maar dat het een misvatting was van mijn zelf met betrekking op DX en FX.
Dit punt is mij door jullie helemaal duidelijk, mijn dank is zeer groot ;-)

@Bert, ik zie in je post dat het geen Lrix is maar Irix.
Mag de pret niet drukken, ik denk dat het een zeer mooie lens is en ik zit er sterk aan te denken deze lens te kopen.
Je schrijft dat deze lens nog voor 19 maart in de winkel moet komen, volgens mijn hebben ze dit niet gehaald, maar hoe dan ook zal het niet lang meer duren denk ik.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 08 2016 7:05 am

Ga op zoek naar een Nikkor AF-S DX 10-24 f/3,5-4,5 G ED of (steviger) AF-S DX 12-24 f/4,0 G ED.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor martinh123 » vr apr 08 2016 7:09 am

Waarom geen D700 op marktplaats zie ik ze soms staat voor een prijs waar je geen nieuwe lens voor kunt kopen.
En je hebt gelijk een vol frame camera.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor signxpress » vr apr 08 2016 1:31 pm

Hans Braakhuis schreef:Ga op zoek naar een Nikkor AF-S DX 10-24 f/3,5-4,5 G ED of (steviger) AF-S DX 12-24 f/4,0 G ED.

Zijn mooie nette lenzen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de irix lens ;-)
Daarbij heb ik liever een vast brandpunt.

martinh123 schreef:Waarom geen D700 op marktplaats zie ik ze soms staat voor een prijs waar je geen nieuwe lens voor kunt kopen.
En je hebt gelijk een vol frame camera.

Is inderdaad een mooie body, alleen te weinig megapixels.
Ik weet dat er veel discussies zijn over het nut en het onnut van de hoeveelheid megapixels, voor een foto maakt dat niet zoveel uit, alleen gebruiken wij onze foto's ook voor op gootformaat en dan zijn de megapixels wel een belangrijke factor.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor LJ-Jochem » vr apr 08 2016 1:48 pm

Als je toch meer neigt naar prime; Samyang 14mm f2.8. De vervorming van dit objectief is gemakkelijk te niet te doen met de sinds kort beschikbare lens profielen in Lr of Ps. Prijs/kwaliteit is dik in orde. De scherpte is gelijkwaardig aan de Nikkor 14mm. Ook in de hoeken.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek lens.

Berichtdoor justme » vr apr 08 2016 2:48 pm

las gister een artikel over de Laowa 15mm 1:1 Macro f/4

Macrolandschap, een nieuwe kijk op details



Afbeelding

Afbeelding

Voorbeeldfoto's
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding


Valt me op dat de meeste groothoek-primes geen Autofocus hebben, wat me enigszins tegenstaat. Hoewel hyperfocaal-focussen wel uitkomst kan bieden.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten