Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor gijs sandberg » wo apr 20 2016 11:24 am

Beste B,
Dank voor het respectvolle citaat.
Enkele centen voor jouw afwegingen:
-de 35mm 2.0 afd is een ouder ontwerp, mogelijk niet optimaal voor de moderne mega-pixel kamera's, maar daarom regelmatig tweedehands te koop
-de 35 1.8 af-g- DX is ontworpen als een budget standaardlens voor DX camera's, vandaar de diverse beperkingen en het bescheiden prijskaartje.
-de professionele 35mm 1.4 is prachtig (maar G), ook een professioneel gewicht en prijskaartje.
-ik zou me niet blind staren op de verschillen in lichtsterkte tussen 1.4-1.8-2.0, het is in ieder geval een vooruitgang t.o.v. een f 3.5-5.6 lens.
-denk ook aan aspecten als compact , handzaam en gering gewicht, de 35 2.0 afd en 1.8DX zijn daarin erg sterk.
-heb je gedacht aan de (recente) 35mm af-g 1.8 FX lens van Nikon, niet zo goedkoop als de DX lens, maar wel FX compatible ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor ATOR » wo apr 20 2016 12:12 pm

De Sigma Art 35 1.4 en de Nikon 35 1.8 DX G zijn allebei toplenzen in hun prijscategorie. Betaal je meer dan krijg je meer. Voor een DX camera zou ik in deze klasse zeker ook de Sigma 18-35mm f/1.8 overwegen.

Bij het lezen van jouw berichten hier, waarin je elke keer vol heimwee vermeldt hoe veel beter je analoge 35mm is dan je digitale DX, vraag ik me wel af waarom je jezelf niet meteen een groot plezier doet en een digitale FX camera koopt. Ik geloof niet dat een DX je gelukkig gaat maken. Het lijkt er bijna op alsof je moedwillig de potentiële prestaties van je D7100 wilt saboteren als je ze zo oneerlijk, kleinbeeld 50mm f/1.4 vs DX met 18-105mm, gaat zitten vergelijken.
Misschien ben je gewoon nog verliefd op de F1 en zal zelfs een digitale FX camera niet helemaal zijn zoals het was :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor gijs sandberg » wo apr 20 2016 1:29 pm

Beste B,
re: zoeker
Bedenk dat een 18-105 niet ontworpen is om binnen te fotograferen, ik heb dat bij soortgelijke lenzen (analoog-binnen) ook gehad.
re: vertekening
Ik neem aan dat je doelt op de zoomlens, nagenoeg iedere zoomlens heeft daar last van, bij primes is dat vaak een stuk beter.
Wees er op bedacht dat vele reviews eventuele vertekening niet expliet beoordelen of vermelden.
Je zal versteld staan wat er in de kleine lettertjes staat bij beoordelingen van sommige budget zoomlenzen.
De FX 35mm 1.8 moet wat beter zijn dan de DX lens (het prijsverschil is aanzienlijk).
Bedenk dat bij een (tweedehand) 35mm dx s 35 2.0 de prijs zo laag is dat een teleursterllling niet veel hoeft kosten.
(bij een nieuwe zoomlens of 1.4 ligt dat anders)
Groeten, Gijs
(PS mijn 35 1.4 lenzen zijn niet te koop :o )
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor JanJacob » wo apr 20 2016 4:03 pm

Ik vind 28mm een veel prettigere beeldhoek geven op DX dan 35mm. De Nikon 28/1.8g is m.i. een zeer geschikt objectief, waarvan de soms negatieve verhalen (vaak van mensen die andermans verhaal recyclen) niet overeenkomen met mijn ervaringen.Het overwegen waard. (En ik ben dol op af-s G objectieven)
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor Highlander » wo apr 20 2016 5:42 pm

Als eens eerder gemeld maar misschien niet opgemerkt.

Verkoop de D7100 met objectief, met dat geld en het geld wat u uit wilt geven voor een 35 mm kun u met gemak een Nikon DF kopen.
Daar past al dat kwaliteitsglas op wat u al hebt en met de super sensor die er in zit, krijgt u echt de feeling en het plezier weer terug.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor Highlander » wo apr 20 2016 7:56 pm

Dan is dit is vast wel iets, camera`s komen bij Nikon weg hebben op de beurs gestaan als promotie camera met minder dan 1000 clicks. € 1999.
http://www.kamera-express.nl/product/122066875/nikon-df-silver-body-outlet-model/

En nee ik heb geen aandelen KE :wave:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor Michele » do apr 21 2016 10:40 pm

Highlander schreef:Daar past al dat kwaliteitsglas op wat u al hebt .

Nee, want op een Nikon DF passen geen Canon FD objectieven. Tenzij je 'n adapter gebruikt, maar dan heb je niet zoveel meer aan de geavanceerde instellingen van 'n Df.
Meneer heeft geen Nikon F...
Afbeelding
... maar 'n Canon F1n:
Afbeelding
Same league, different brand...
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor Highlander » vr apr 22 2016 6:42 am

Bedankt voor de correctie Michiel, dat gaat hem idd niet worden. :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor Michele » vr apr 22 2016 12:53 pm

Ja, die bestaat, maar je hebt dan geen lichtmeting meer, behalve stop down, en ook geen AF. Wel bedenken dat er een extra lensje in de adapter gebouwd zit om op oneindig te kunnen blijven werken en het is maar de vraag of dat lensje van dezelfde kwaliteit is als de FD objectieven. Je verliest dus kwaliteit vermoedelijk.
http://www.cameranu.nl/nl/p245664/kipon ... naar-nikon
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma Art 35 1.4 versus Nikon 35 1.8 DX G

Berichtdoor gijs sandberg » vr apr 22 2016 1:08 pm

Beste B en M,
re: bestaat ... verliest
Oftewel: er bestaan wel verbindingen, maar of je daar iets aan hebt is uiterst twijfelachtig.
Overigens: hoe kan iemand NCN web-beheerder worden als hij/zij het verschil tussen de product-codes F en F1 niet kent :oops: ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten