Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Frank B » do nov 09 2017 11:32 pm

Op welke afstand is de foto genomen? en wat zijn jouw ervaringen op 1 meter met diafragma op f/2.8 tot f/4.0 ?
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Vincent » vr nov 10 2017 7:56 am

Frank B schreef:Op welke afstand is de foto genomen? en wat zijn jouw ervaringen op 1 meter met diafragma op f/2.8 tot f/4.0 ?


Vraag je dat omdat je zo wilt werken? Of omdat je in de comments op de gegeven link er iets over leest? Gewoon uit nieuwsgierigheid...

De voorbeeld foto is op iets meer dan 2,5 meter genomen. Voor mij 'normale' werkafstand, maar dat kan uiteraard per fotograaf verschillen. Meestal zit ik tussen de 2 en 3 meter. Dat zal ook de reden zijn dat ik van het mogelijke probleem nooit last heb, dat het dan al weg is. Maar ik ga daar dus ook niet naar zoeken omdat ik simpelweg nooit zo werk :wink2:

Overigens zit je op met 105mm op 1m en f/2.8 op minder dan 1 cm scherptediepte. dus minder dan 5 mm voor je scherpstelpunt en 5mm erachter. Als de fotograaf dus 2 mm naar achteren beweegt en het model ook, dan zit je er ook al naast. Of als de AF op een wimper 'plakt' dan heb je ook een onscherp oog. Ik zou persoonlijk zulke 'extreme' omstandigheden' sowieso vanaf statief te schieten dan, en kritische focus bepalen mbv liveview. Dan ben je het focus shift probleem ook gelijk kwijt.

Wil je wel uit de hand op deze afstand werken dan zou ik er eentje huren en eens kijken of het voor jou werkt. Ik kom op interent erg weinig tegen over focus shift bij de 105mm, wel op de door Marten gegeven link en door 1 persoon die nogal als een troll overkomt. Dat betekent niet dat het 'probleem' er niet is, maar nogmaals a) dat ik het niet ervaren heb en b) de rest van de wereld ook niet in grote getalen...

Onderstaand voorbeeld is op net iets meer dan 1 meter afstand, voor mij persoonlijk veel te dichtbij, maar ik kan me voorstellen dat er fotografen zijn die een dergelijke uitsnede wel aantrekkelijk vinden. Persoonlijk doe ik dan liever een stap naar achteren, en wil ik dan toch een dergelijke uitsnede dan crop ik er een klein stukje vanaf. Dit beeld wel op 1.4, ik heb geen beeld met de 105mm op MFD dat is afgestopt. Ongecropt.

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Frank B » ma nov 13 2017 11:10 pm

op 1.4 is scherpstellen op 1 meter idd niet makkelijk, je zit er dan snel naast. Daarom zou ik al snel voor bijvoorbeeld 2.8 of tot 4 gaan. Juist op deze diafragma's laat volgens de 'troll' het objectief het op korte aftand het afweten. Daarom mijn vraag of gebruikers dit euvel bij deze diafragma's zijn tegengekomen.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Vincent » di nov 14 2017 3:46 pm

Frank B schreef:de 'troll'


Met 'Troll' bedoel ik niet op het juist of onjuist zijn, maar de manier waarop iemand gelijk wil krijgen... Als iemand het probleem zelf ervaren heeft dan is het eenvoudig om een verhaal te ondebouwen met beeld, ipv steeds op iedereen te reageren, op een schreeuwerige, vervelende toon.

Maar ik ben de beroerdste niet :wink: Op statief. Zo dicht bij MFD als ik voor elkaar kreeg (Exif: Approximate Focus Distance - 1). Handmatig gefocust op 1.4 op het zwarte tijdschrift (lijkt er nog een fractie achter te liggen maar dat mag de pret niet drukken). Daarna AF uitgeschakeld en serietje geschoten:

@f1.4
Afbeelding

@f2.0
Afbeelding

@f2.8
Afbeelding

@f4.0
Afbeelding

@f5.6
Afbeelding

@f8
Afbeelding

@f11
Afbeelding

@f16
Afbeelding

Dus hij heeft gelijk. Beter niet kopen dus als je afgestopt op MFD wilt werken, 78cm verder (Approximate Focus Distance - 1.78) is het probleem in elk geval weg :wink2: :

@f4
Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor ATOR » di nov 14 2017 4:30 pm

Nog eentje van mij.

Afbeelding

Dat waar je op focust blijft wel scherp maar de dof neemt vooral toe naar achteren. Ik zie dat ook op 2m afstand, nog verder weg wordt de dof te groot om er iets zinnigs over te zeggen.

Weet je waarom je hier volgens mij nooit iemand over hoort die er portretfoto's mee maakt? Als je een portret schiet en je focust op het dichtstbijzijnde oog dan wil je als je afstopt meer van het hoofd scherp krijgen. Laat nou het grootste gedeelte van het hoofd zich altijd achter dat oog bevinden. Het zou zo maar kunnen dat Nikon deze lens expres zo ontworpen heeft. Voor mij klopt deze 'afwijking' helemaal bij hoe ik hem gebruik.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor schilder » di nov 14 2017 6:47 pm

nou het verbaast me wat je allemaal nog met zo'n lens kan doen.
ik heb het probleem dat ik helemaal geen tijd heb om er naar te zoeken.
misschien dat ik een keer iets moet doen met die lens.
dat er nog mensen zijn met zoveel vrije tijd
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Vincent » di nov 14 2017 7:02 pm

schilder schreef:dat er nog mensen zijn met zoveel vrije tijd


Met dat argument kunnen we het forum sowieso opdoeken. Allemaal zonde van je tijd.

Maar hier delen we beelden, meningen en ervaringen. Helpen we elkaar bij het zoeken naar informatie en het maken van keuzes. Dat is mij wel vrije tijd waard.

Blijkbaar heeft de 105mm dus toch een minpunt. ;-) Voor mij geen bezwaar, maar het kan een ander een hoop geld besparen als hij vooraf weet welke problemen/lenseigenschaplen hij tegenaan kan gaan lopen. De volgende keer is het misschien andersom...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Frank B » di nov 14 2017 7:53 pm

Dank voor de moeite, idd objectieveren via beelden werkt het beste.
Vond nog een goede uitleg over focusshift https://photographylife.com/what-is-focus-shift en welke opties er zijn om hier mee om te gaan.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Vincent » di nov 14 2017 8:47 pm

ATOR schreef:Dat waar je op focust blijft wel scherp maar de dof neemt vooral toe naar achteren.


Afgestopt lijtk de 110 toch iets scherper dan de 100... dus in jouw beeld zie ik toch een kleine shift in focus... :wink:

Frank B schreef:welke opties er zijn om hier mee om te gaan.


Vooral een aantal open deur oplossingen, maar soms handig om ze op een rijtje te hebben. Ik blijf er bij dat op MFD en wijd open de scherptediepte te klein wordt voor betrouwbare portretten. Maar in een creatief process bestaat er uiteraard geen goed of fout dus er zullen altijd fotografen zijn die het wel willen kunnen/nodig hebben voor hun fotowerk. Ik denk dat liveview, of mirrorless dan sowieso de beste oplossing is. Dan ben je het probleem gelijk kwijt!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor martybr » do nov 16 2017 2:29 pm

Ook het topic maar eens wat aanvullen met leuk beeld. Geschoten tijdens de Dutch Open. Gewoon lekker vol open en knallen maar ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Vincent » za nov 18 2017 5:05 pm

martybr schreef:Gewoon lekker vol open en knallen maar


Lekkere expressie! Ik twijfel alleen een beetje over de huidtint. Iets teveel magenta voor mijn smaak. Kan uiteraard komen door de combinatie make-up, inspanning en gekleurd licht.

De 105mm kan ook auto's trouwens, net als de 58mm :clap:
Afbeelding
@1.4
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Vincent » wo nov 29 2017 7:15 pm

Een oudje!
Afbeelding
@1.4 ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Patrick » wo nov 29 2017 8:53 pm

Hoe weet je dat? Ben je ook nog bioloog? :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Frankie » zo dec 10 2017 9:35 pm

Afbeelding

2,5 (kan ook :eh: )
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED

Berichtdoor Patrick » zo dec 10 2017 10:02 pm

Vincent!!!! Moet je kijken wat Frank nu doet!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten